Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Tips for bruk av sosiale medier

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Tips for bruk av sosiale medier"— Utskrift av presentasjonen:

1 Tips for bruk av sosiale medier
Åsmund Ådnøy, 14. november 2017

2 “Social may be sexy, but search still pays the bills.”
Statistikk for Sølvbergets nettsider 1. januar – 9. august, fra Google analytics. ¾ av trafikken vår kommer fra Google-søk. Direct er folk som skriver inn nettadressen. Referral er klikk på lenker fra andre. “Social may be sexy, but search still pays the bills.” Hvis målet er å få mer trafikk til nettsidene deres, er det viktigere å fokusere på Google enn sosiale medier.

3 Hva vil du oppnå? Hvert sosiale medium har sine styrker og svakheter. Disse må du være klar over. NB: De fleste sosiale medier gir deg statistikk. Bruk denne for å finne ut hvilke innlegg og kanaler som fungerer best for dere.

4 Bruk av sosiale medier i Norge
Tall fra Ipsos, andre kvartal 2017.

5 Facebook Verdens største sosiale medium, med 2 milliarder månedlige brukere. Rekkevidden for Facebook-oppdateringer synker år for år. En post vil nå ca. 5 prosent av følgerne dine. Det betyr selvsagt ikke at du skal gi opp Facebook, men vær klar over begrensningene. Bruk somestatus.com for å måle rekkevidde.

6 Facebook Facebook berømmer: Innlegg som skaper engasjement
Video, spesielt direktesendinger Bilder Oppdateringer fra folk og sider som har engasjert deg tidligere Oppdateringer fra nære venner Sider og folk som ikke publiserer for ofte

7 Facebook Bruk Facebook til: Ikke bruk Facebook til:
Å skape interesse rundt arrangementer. Å dele bilder og filmer. Humørfylte oppdateringer. Nyhetsaktuelle oppdateringer. Å knytte kontakt med nærmiljøet. Lik og løft fram det andre gjør. Ikke bruk Facebook til: Å dele alle artiklene dere skriver. Å bare minne folk på at dere finnes.

8 Snapchat ? Fordeler: Ungdommens kanal. Enorm trafikkvekst de siste årene. Ulemper: Ingen gjenbruksverdi av det som publiseres. Kan ikke legges inn i nettsaker. Vanskelig å måle engasjement. Kronglete brukergrensesnitt. Er det sikkert at det er her vi når ungdommene?

9 Instagram Bildedeling. Det minst skumle sosiale mediet.
Lett å engasjere staben i dette. Folk liker å se bilder av folk! Unngå for mange detaljer og en masse bilder av ting. (Klassiker: Bok- omslag)

10 Twitter Skriv meldinger på opptil 280 tegn.
Mest brukt av maktpersoner og meningsbærere. Twitter er i liten grad en trafikkilde. Bruk Twitter til å fortelle bransjen hva dere driver med. Tagg forfattere som har vært på besøk osv.

11 Snakk med brukerne. Lik og del!
Mange sosiale mediekanaler er preget av enveiskommunikasjon. Snakk med publikum. Spør hva de vil. Del og lik det andre i miljøet ditt driver med. Skryt av andre. Del videre andres boktips. Kan dere få lokale småkjendiser eller profiler til å bidra? Del stoffet ditt på andre Facebook-steder enn bare ditt eget. Alf Cranner om opppveksten i Stavanger. God respons på Stavanger før i tiå.

12 Sosiale medier, oppsummering:
Bruk plattformene dere er komfortable med. Dyrk bibliotekets egne profiler i kanaler de selv liker. Folk liker folk. Sosiale medier er en oppmerksomhetsvekker mer enn en trafikkdriver. Drep meg herre konge, men ikkje med graut. Det deles altfor mye på sosiale medier i forhold til det folk kan konsumere. Analysér trafikken din. I hvilke kanaler når du best ut? Kan du spisse publiseringen din mot denne typen oppdateringer?

13


Laste ned ppt "Tips for bruk av sosiale medier"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google