Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Campusutvikling i Trondheim
Advertisements

Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
 Dialogmøte i Molde Innledning fra HiST Kari Kjenndalen, styreleder >> HiST >> Veivalg, alternativer >> Innmeldte spørsmål fra HiST.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Kunnskap for en bedre verden Sommerjobb 2015 ? Tore Hoven Studieprogramleder bygg- og miljøteknikk.
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
Kunnskap for en bedre verden Hvordan skal vi gjøre jobben vår i 2060?
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Kunnskap for en bedre verden 1 Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA), 21.oktober 2015.
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak Fellesadministrasjon: status
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Rektor-utfordringer Torunn Klemp Samfunnsoppdraget Rektors ulike roller Styreleder eller styrets sekretær Faglig leder Daglig leder.
Nortura flytter skjæreaktiviteten fra Sarpsborg
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Beslutningsunderlag for etablering av felles FIU-enhet
Nye forskrifter - på vei mot en kvalitetsmelding
Kommunikasjonsstrategi
Intern kontroll i regnskapsprosessene
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
Betalingsmodulen Innledning til diskusjon 25. november 2015
Kvalifikasjonsrammeverket
Bærekraftig samfunnsutvikling
Målsetting med prosjektet
Hvordan skal vi gjøre jobben vår i 2060?
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Økonomisk ramme for medisinutdanning nord i Trøndelag
Utdanningskomiteen 19. mai
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Omorganisering av samarbeidsorganene
Statssekretær Jens Revold
Ny studietilsynsforskrift - NOKUT
Internasjonalisering - erfaringsutveksling
Til diskusjon Med utgangspunkt i spørsmålene i KDs invitasjon til innspill og arbeidsgruppens første tanker og innspill til disse spørsmålene: Hvilke temaer/budskap.
Gruppearbeid til bolk D for emnet Digital forvaltning (DRI)
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Idé- og plankonkurranse for NTNUs campus i Trondheim
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
NTNUs samarbeid med lav- og mellominntektsland
MÅL FOR ARBEIDSGRUPPENS ARBEID
Framtidas fagskole. Framtidas fagskole Felles eierstrategi for fagskolene i Østlandssamarbeidet.
Prosjekt universitetsnavn Forum 2. samling
USITs Målbilde og prioriteringer
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Formål og vurdering i høyere utdanning
Evaluering k18-k /2018. Evaluering k18-k /2018.
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Studiebarometeret 2017 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Samlokalisering etter fusjon
Vinmonopolet Case med vektlegging 01/01/2019 Fred Wenstøp.
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Utdanningskvalitet og NOKUT-tilsyn
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Utredningsgruppe samferdsel
Fusjonering av sekretariat før, under og etter
Utskrift av presentasjonen:

Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember

Kunnskapsdepartementets oppdrag Hvor og hvordan finner og realiserer din institusjon sin strategiske posisjon i et landskap med: Færre institusjoner En krevende demografisk utvikling Tydeligere forventinger til akademisk standard i form av læringsutbytte og forskningskvalitet som følges opp og får konsekvenser Hvordan kan institusjonen styrkes gjennom sammenslåing med en annen eller flere andre institusjoner, eller hvordan kan institusjonen bidra til å løfte kvaliteten på utdanning og forskning ved andre institusjoner gjennom sammenslåing? Store institusjoner bør eksplisitt vurdere sin nasjonale rolle.

Mulige organisatoriske løsninger Struktur i høyere utdanning – NTNUs valg Internasjonalt samarbeid Samarbeid med SINTEF Helhetlig campusutvikling i Trondheim Forutsetninger for god faglig kvalitet uavhengig av struktur Alt. a NTNU fortsetter innen dagens organisatoriske rammer Alt b. NTNU fusjonerer med HiST Alt c. NTNU fusjonerer med HiST og en eller flere av høyskolene i Narvik, Ålesund, og Gjøvik Mulige organisatoriske løsninger Styremøte 5 november NTNU og Høyskolen i Sør-Trøndelag – mulig sammenslåing Styret ber om at rektor setter i gang et utredningsarbeid i samarbeid med Høyskolen i Sør-Trøndelag der det skal beskrives mulige faglige gevinster og faglige utfordringer ved å slå sammen institusjonene. En slik fusjon kan særlig gi muligheter for å realisere strategisk profil innen utdanningsområdet. Det vil være en forutsetning at finansiering av de to sammenslåtte institusjoner samlet sett ikke blir svakere enn i dag.   NTNU som del av et nasjonalt fler-campusuniversitet For å utvikle sin nasjonale rolle, særlig innen teknologi, bør NTNU utvikle tettere samarbeid med høyskoler og universiteter over hele landet. Ett alternativ kan være en fusjon mellom NTNU og de fire høyskolene i Gjøvik, Narvik, Ålesund og Sør-Trøndelag. Andre mulige sammenslåinger eller former for tettere samarbeid med flere høyskoler og universiteter bør utredes videre i et samarbeid med alle aktuelle institusjoner. Styret forutsetter at Kunnskapsdepartementet tar ansvar for videre utredninger om faglig kvalitetsutvikling for høyskolene og universitetene på teknologiområdet, i nært samarbeid med NTNU. NTNU videreutvikles uten sammenslåinger med andre statlige universiteter og høyskoler Styret ber om at beslutningsgrunnlaget også inkluderer en modell som ikke innebærer en sammenslåing med andre statlige universiteter og høyskoler, men som inkluderer pågående endringsprosesser.

Brev fra Kunnskapsdepartementet 24.11. På bakgrunn av innspillene fra institusjonene vil Kunnskapsdepartementet be styret ved NTNU om å vurdere også alternativet med en flercampusmodell, på linje med de to andre alternativene i NTNUs innspill datert 6.11.2014.

Videre prosess Styret fatter sin beslutning i slutten av januar (Etter ledersamling på Oppdal) Rektor har bedt fakultetene, Vitenskamsmuseene, studenttinget og arbeidstakerorganisasjonene om innspill til styrets beslutning Fristen er 15. januar 2015

Diskusjonens tre hovedfokus Den store sammenslåingen: NTNU - Høgskolen i Gjøvik – Høgskolen i Ålesund – Høgskolen i Narvik – Høgskolen i S-T Den lille sammenslåingen: NTNU og Høgskolen i Sør-Trøndelag Ingen sammenslåing

Noen premisser Sammenslåing skal gi faglig gevinst for dagens NTNU Det skal tilsvarende gi faglig gevinst for de øvrige institusjonene Forskningskvaliteten, den samlede forskningskapasiteten og utdanningskvaliteten ved dagens NTNU skal minst opprettholdes Utdanningstilbudet skal styrkes kvalitativt

Spørsmål til fakultetene Hvilke faglige og organisatoriske muligheter og styrker ser vi? Hvilken ekstern og intern risiko ser vi? Hvilke svakheter og ulemper vurderes hvert av alternativene å ha? Vurderingene og svarene må gjøres ut fra et 15 – 20 - årig perspektiv. Ber om at hvert av spørsmålene besvares for hver av de tre organisatoriske alternativene. Det kan gjerne gjøres vurderinger for hver enkelt av de aktuelle institusjoner.

Noen faste forutsetninger Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) skal være navnet på en sammenslått institusjon En sammenslått institusjon skal minst ha samme finansieringsgrunnlag som nå En sammenslått institusjon skal fortsatt ha enhetlig og tilsatt ledelse Enhetlig campusløsning av den virksomheten som finnes i Trondheim skal være en prioritert oppgave for en sammenslått institusjon

Forutsetninger (forts.) Faglig samarbeid og tettere integrasjon med SINTEF vil være et viktig virkemiddel for utviklingen av NTNU Kvaliteten av universitetets faglige virksomhet skal også bygge på institusjonelt samarbeid med utenlandske universiteter Den 5-årige sivilingeniørutdanningen og lektorutdanningen ved NTNU skal opprettholdes i en sammenslått institusjon

Innspillene som kommer og annen informasjon om prosessen kan finnes her: https://innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/SAKS