LNU på 2000-tallet LNUs Landskonferanse Arne Johannes Aasen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Advertisements

Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
• Arbeider for å styrke norskfaget i skolen • Er en organisasjon for norsklærere på alle nivå og for andre som er interesserte i norskfaget • Gir etterutdanningstilbud.
Forrådt Av Amalie Skram.
GRAMMATIKK OG GRAMMATIKKDIDAKTIKK Hva er grammatikk? GRAMMATIKK FONOLOGIMORFOLOGISYNTAKSTEKSTGRAMMATIKKSEMANTIKK.
Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 1 Fordypningsemne i norsk Hva kan biblioteket hjelpe deg med.
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
Kartleggingsprøver på godt og vondt- hva gjør vi? Tove Mathisen og Kurt Henriksen Hvorfor kartleggingsprøver? Begrepsforståelse? Hvilke kartleggingsprøver.
Literacy i digitaliseringens tidsalder av Svein Østerud Formidlingskonferanse Kommunikasjon, IKT og medier Oslo Forum Kurs- og konferanse- senter, 27.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Gruppeveiledning Eksamensforberedelse for studenter som deltar i prosjektet Veiledning i akademisk skriving.
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Ny læreplan for grunnskolen Kunnskapsløftet  Bygger på L97  Generell del lik  Læringsplakaten.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Foreldremøte 2A 13.september Vaulen skole. Oppstarten.
Leseprosjekt VG1.
Leanreisen i Bamsebo barnehage
Studieveien.
Quiz.
Bærekraftig samfunnsutvikling
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
Til deg som skal holde denne presentasjonen: I 2017 markerer kirkene i Norge at det er 500 år siden reformasjonen, og de har valgt Fasteaksjonen som sitt.
Med ett års erfaring..... Fortsatt begeistret! En god del klokere..
Informasjon om eksamen
VELKOMMEN TIL HØSTENS FORELDREMØTE I 2C
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Ny læreplan… Høst 2017.
Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa
Hvordan forberede meg til tentamen?
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
Valgfag innsats for andre
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Hei! Har du lyst å starte et eTwinning- prosjekt med klassen din?
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Leseutvikling og læringsstrategier
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Den matematiske samtalen
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
KrFs skolepolitikk.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Kapittel 23 Årstidene.
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Nye fag på 8.trinn Fremmedspråk/engelsk fordypning/arbeidslivsfag
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Modul 4 – Representasjoner
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Oppfølging av Høstrapporten
NorskPluss Alfa Læremiddel for unge og voksne innvandrere med lite eller ingen skolegang som trenger grunnleggende lese- og skriveopplæring på norsk Hovedkomponenten.
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Nå er vi spente!.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Tilpasset opplæring Kurs 5
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Norsk som skolefag og studiefag
Utskrift av presentasjonen:

LNU på 2000-tallet LNUs Landskonferanse Arne Johannes Aasen Stavanger, 18.03.2017 LNU på 2000-tallet Arne Johannes Aasen Som del av konferansen ønsker vi å ha en parallellsesjon som skal handle om LNUs historie i form av ulike nedslag fordelt på perioder. Fordi ulike personer har grundigere kjennskap til ulike perioder, tenker vi oss at tre ulike kan bidra med noe fra "sin" periode. Du har vært en viktig person for LNU på 2000-tallet. Vi håper derfor at du kan representere "den nye tida" fra 2000 og fremover, og trekke frem noe som er viktig fra denne perioden. Er dette en jobb du kan tenke deg å gjøre for oss? Av de andre som skal bidra, har vi fått Kjell Arild Madssen til å holde i helheten og si noe om den første perioden, og vi spør Magny Vatne om å si noe fra 1990-tallet. Hvert av innleggene kan ta ca 10-12 minutter i tillegg til en innledning og en avslutning.

Organisatoriske strategiar Nettverk Norsk forfattersentrum Landslaget for medieundervisning Fellesrådet for kunstfagene i skolen Dialog med Utdanningsdirektoratet

Nokre tema på landskonferansene til LNU på 2000-talet Vyar – val – verkstad (danning, differensiering, dikt), 2003 Ta skrive- og lesegleden tilbake, 2004 Bilde, musikk, tekst, 2005 Nye læreplaner – Norskfagets innhold og form, 2006 Å lese og forstå! Lesing og leseopplæring i Kunnskapsløftet, 2007 Det flerkulturelle norskfaget, 2008 Sakprosa, 2009 Sammensatte tekster, 2010 Nytteverdi og vidunderkraft, 2011 Danning og grunnleggende ferdigheter, 2012 No blir det språk!, 2013 Forestillinger om det norske, 2014 Kreativitetskompetansemysteriet, 2015 Muntlighet, 2016

Endringar i norskfaget Læreplanane i Kunnskapsløftet Kompetansemål Grunnleggjande ferdigheiter Vurdering Nasjonale prøver

Om norskfaget i framtida: Forum for norskfaget (Rapport 2012) Ludvigsenutvalet

Konsensus om kva som er viktig i norskfaget? «Norsk er et sentralt fag for kulturforståelse, kommunikasjon, dannelse og identitetsutvikling.» Tekstfag Norskfaget må ha perspektiv på både historie og samtid Konsensus, men likevel stor variasjon i klasseromma Økologien til norskfaget: Styringsdokument og utdanningspolitikk Tradisjon, kultur og praksisen til norsklærarar Lærebøker Lærarutdanning Forsking Elevane – barne- og ungdomskultur Historiske endringar i samfunn, kultur og teknologi Språksituasjonen i Noreg Media, tekstkultur og litteratur Eg ønskjer ikkje gå i den fella det er å seie noko generelt om praksisen til norsklærarar! Alt dette utgjer ein konstellasjon som på ulike måtar styrer den enkelte lærarens praksis. Inneber at norskfaget ikkje er statisk, men i stadig endring (neste slide)

Rekontekstualisering