Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Advertisements

Evaluering av oktober på blå
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Månedsevaluering november 2011
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Evaluering av november på Blå avdeling:
Tanker om barnehagens læringsmiljø
"God bagasje på livets reise."
HelART i Ulåsen barnehage
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
Gustadmoen barnehage Med for ditt barn
Fysisk aktivitet.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Triade teater - Dans, rytme & bevegelse
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Ute hele dagen 3. mars 2016 Lek, trivsel og fellesskap i uterommet, muligheter og utfordringer Kathrine Bjørgen, høgskolelektor/stipendiat ved DMMH og.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Og for å komme dit skal vi; LEKE, HA DET GØY, LE SAMMEN, LYTTE TIL HVERANDRES HISTORIER, DELE OPPLEVELSER, FINNE LØSNINGER SELV OG SAMMEN. sept2014 VibekeW.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
UKE 38 – 41: SKOGUKA,BRANNVERN. PERIODEPLAN FOR LEKESTUA UKE 38 – 41: HØST, SKOGUKA,BRANNVERN. Mål for perioden: Barna skal få kjennskap til barnehagens.
Periodeplan for Minsten Uke Skoguke, brannvernuke. Periodeplan for Minsten Uke HØST; Skoguke, brannvernuke. Mål for perioden: Barna skal.
Lekens egenverdi.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Februarnytt for Titt i hålå 2017
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
HVA HAR VI GJORT I AUGUST?
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Periodeplan for Sommerly barnehage Uke : 17
Periodeplan for SOMMERLY Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
MARS I Mars starter vi opp med forberedelser til påske. Vi skal ha forming hver mandag og skal da lage påskepynt. Vi skal også snakke litt om hvorfor.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Hva er viktig for oss i Sommerly når julen er her ?
Årshjul grønnbasen
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
MARS I februar har vi startet opp med en time i gymsalen for 3 og 4 åringene. Dette er noe vi opplever at barna synes er veldig kjekt og vi ser at barna.
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Siste året i barnehagen
Hva er karnevel for oss i Sommerly?
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Venner & valg Velkommen.
Periodeplan for Sommerly Uke Skoguke, påske og våren.
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Månedsbrev for januar og februar
Danning og voksenrollen i barnehagen
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Periodeplan for Minsten Uke 03-10 Sansing, fysisk aktivitet og karneval Hva er viktig for oss i Sommerly når vi jobber med sansing og fysisk ? Dette tema er viktig for oss da vi vet barn får en positiv selvoppfatning gjennom å bruke sin egen kropp og føle kroppslig mestring. Hva er karnevel for oss i Sommerly? Karneval er fargens, musikkens og gledens fest! Karneval er en del av våre kulturelle tradisjoner. For oss handler karneval om at vi er på vei mot vår og lysere tider. Barna har ofte store forventinger til karneval, er glade i å kle seg ut, danse til musikk og spise god mat sammen. Rammeplanen sier: «Gjennom kroppslig aktivitet lærer barn verden og seg selv å kjenne. Ved sanseinntrykk og bevegelse skaffer barn seg erfaring, ferdigheter og kunnskaper på mange områder. Barns kontakt med andre barn starter ofte med kroppslige signaler og aktiviteter. Dette har betydning for utvikling av sosial kompetanse.» «Å være sammen om kulturelle opplevelser, og å gjøre eller skape noe felles som bidrar til samhørighet.» Mål for perioden: Barna skal få mulighet til å ta i bruk egen fantasi, kreativ tenkning og skaperglede. Barna skal erfare hvordan bruke sansene sine på forskjellige måter og setter ord på det de opplever. Barna skal videreutvikle sin kroppsbeherskelse, grov- og finmotorikk, Barna skal få erfaring med å uttrykke seg estetisk gjennom rytmer og kreative prosesser. Barn og voksne skal oppleve de gode samtalene gjennom å filosofere og undre seg sammen rundt felles opplevelser og erfaringer. Barn skal utvikle forståelse for og respekt for egen og andres kropp. Noen aktiviteter: Eksperimentere med vann: fryse vann, smelte snø, hva flyter og hva synker? Kjenne på vann med forskjellig temperatur. Hvordan kjennes vann ut og hvordan kjennes is ut? Sanseposer/hva er undre teppet? Bruke sansene til å finne ut hva som er gjemt. Lage lykter ute. Male med hele kroppen Modellere Minirøris Ake Smakeleker Karnevel og disco på stua.

Periodeplan for Minsten Uke 03 - 25 2015. Vennskap og empati Hva er viktig for oss i Sommerly barnehage når vi skal bygge vennskap og lære barn empati? I år har vi sosial kompetanse som fokusområde. Dette er et stort tema, der det er mange ting som henger sammen. Vi på Minsten har valgt å ta utgangspunkt i, i den første perioden, vennskap og empati. Dette er en stor del av sosial kompetanse, og vi ser på dette som veldig viktig. Å ha en venn i barnehagen kan være det som gjør at du trives og er glad! For oss i Sommerly barnehage er dette det viktigste! Barn viser empati når de klarer å sette seg inn i andres situasjon og handle ut fra det. Empati er ikke det samme som å trøste. Empati er å forstå at andre reagerer eller tenker annerledes enn en selv, men likevel kunne leve seg inn i det, anerkjenne det og handle ut fra det. Vi kan se at barn har empati når de viser omtanke for andre barn, er inkluderende eller ønsker å gjøre det godt igjen når de har krenket andre. Hvis barn skal kunne få denne kompetansen er det viktig at de voksne selv viser empati for andre. Setter ord på følelser, snakker om følelser og hjelper barn med å sette ord på følelser. Vi er nødt til å være inkluderende og vise omtanke, og hjelpe barn som trenger hjelp til å gjøre det godt igjen når det har såret et annet barn. Sammen med barna ønsker vi å fokusere på å være snille med hverandre, gi klemmer og dele på leker. Vi ønsker å vise at man kan være sint, lei seg eller glad, ved å vise bilder, lese bøker og snakke om det i hverdagen vår. Dette er følelser som ofte kommer i løpet av en dag på Minsten, og vil derfor være godt synlig  Rammeplanen sier: Barnehagen skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for felleskap og vennskap. Tidlige erfaringer med jevnaldrende har stor betydning for barns samspills- ferdigheter og gjør barnehagen til en viktig arena for sosial utvikling, læring og etablering av vennskap. Mål for perioden: Barna skal få erfaring med ulike følelser Barna skal få oppleve å få en klem og gi en klem Barna skal få tilknytning til hverandre Barna skal få opplevelse av fellesskap Barna skal få holde hverandre i hendene Barna skal få erfaringer med å dele med hverandre Felles aktiviteter: På tur skal vi gå sammen og holde hverandre i hendene Vi skal gi hverandre klemmer Snakke om følelser Leke med de samme lekene, der vi må dele Ha barna i smågrupper