«Sosialt arbeid – hva handler det om?»

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Advertisements

Møteplass for etisk refleksjon
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Arbeidsveiledning som medforfatterskap Drøbak, Beate I. Hovland, Lovisenberg diakonale høgskole.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
AMBULANT MILJØTERAPEUTISK TEAM
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Teologiske perspektiver på menighetsutvikling Harald Hegstad 4. mars 2009.
Etiske modeller - hva er det?
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Mangfold og fellesskap
Dialektisk relasjonsteori
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Etikk og brukermedvirkning
Utdanningsforbundet Halden
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
LÆRERPROFESJONENS ETISKE PLATTFORM
BRUKERMAKT OG BRUKERINNFLYTELSE? Hva opprettholder status quo?
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Etikk i pedagogisk arbeid
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Profesjonsfellesskap til beste for barn og unge Lars Gunnar Lingås Førsteamanuensis i profesjonsetikk og veiledning, fil dr
Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Etikk og verdier – bare ord
BARNAS BARNEVERN 2020.
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
VELKOMMEN! Studiets Struktur, Mål & Innhold Anbefalt lesing: Lassen 2002: s.11-58, LML/ISP Rådgivning og innovasjon 1. Fellesforelesning Høsten.
Politisk påvirkning.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Dag Eggesvik, høgskolelektor Høyskolen i Oslo.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Førstelektor Knut-Rune Olsen Forelesning for A1ab 2008
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Læraren sin sosiale og emosjonell kunnskap Knut Ove Æsøy Førstelektor Høgskolen i Østfold, doktorgradsstipendiat NTNU.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Lekens egenverdi.
ELEKTRO Praksisdager HØST 2017.
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Etikk Læren om rett og galt.
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Fra kunnskap til handling
Kapittel 1 SAMSPILL.
Fagfornyinga Innleiing på samling for Utdanningsforbundet og KS i Trøndelag 16.mars 2018 Av Torbjørn Ryssevik, spesialrådgjevar i Utdanningsforbundet.
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Pedagogisk dokumentasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

«Sosialt arbeid – hva handler det om?» Bjørg Fossestøl Førsteamanuensis, Høgskolen i Oslo og Akershus / Postdoktor, Nord universitet, Bodø

Hieronimus Karl Friedrich von Münchhausen (1720-97), tysk baron, offiser, jeger, fargerik selskapsmann og anekdoteforteller.

Å løfte opp seg selv etter håret Utsnitt fra tegning av Gustave Doré.

«Sosialt arbeid – hva handler det om?» «Sosialt arbeid – hva er det?» To tilsynelatende uskyldige spørsmål som har vært vanskelige å besvare: «Sosialt arbeid – hva handler det om?» «Sosialt arbeid – hva er det?»

Spørsmålet er ikke vanskelig å besvare for alle: «Flertalet människor uppfattar socialt arbete som ett yrke där man arbetar med människor. Socialt arbete som yrke är inriktat mot sociala problem. För manga människor er socialarbetaren en yrkesperson som skall ta hand om de utslagna, hjälpbehövande (…) människorna i samhället.» Haluk Soydan, 1993, s. 9.

Profesjonell selvforståelse Hva vektlegger sosialarbeidere som betydningsfullt i egen yrkesutøvelse? Hvordan presenterer de sin profesjonelle kunnskap og kompetanse?

Hva vektlegger de som betydningsfullt i fortellingene? Sosialarbeiderne formidlet at de kjente en fornemmelse av ansvar for situasjoner og mennesker, uavhengig av det formelle ansvar de har etter loven og ut fra arbeidsstedet. I fortellingene framtrer en uro hos mange, en uro som også kan forstås som erfaringen av ansvar. Uroen og ansvaret var knyttet til konkrete situasjoner og personer.

Hva vektlegger de som betydningsfullt i samtaler og svar på direkte spørsmål? Det betydningsfulle i yrkesutøvelsen formidles gjerne gjennom sosialt arbeids «kjernebegreper», som «å ha et videre perspektiv, helhetstenkning, å se et menneske på dets egne premisser, å lytte» osv.

Hva vektlegger sosialarbeidere som betydnings-fullt i egen yrkesutøvelse, oppsummert? Både fortellingene og kjernebegrepene peker i retning av at verdiforankringen, altså etikken, synes å være grunnleggende betydningsfull for sosialarbeidernes selvforståelse av hvem de er som profesjonelle.

En profesjonell selvforståelse handler både om verdier og kunnskap. En persons selvforståelse handler om å vite hvor jeg står med hensyn til grunnleggende verdispørsmål (Taylor 1985). En profesjonell selvforståelse bringer et aspekt til inn i bildet, kunnskap. Svaret på hvem jeg er som profesjonell handler både om verdier og kunnskap.

Hvordan presenterer sosialarbeiderne sin profesjonelle kunnskap og kompetanse i fortellingene? Gjennom analysen av fortellingene framkommer hvordan sosialarbeiderne utøver sin kunnskap og kompetanse. Et omfattende repertoar av framgangsmåter, handlingsvalg og refleksjoner trer fram i.

Hvordan presenterer sosialarbeiderne sin profesjonelle kunnskap og kompetanse i samtalene? Også når det gjelder spørsmål om hva man kan, viser sosialarbeiderne til «kjernebegrepene», som helhetstenkning, på den andres premisser etc. Disse begrepene, knyttet til andreorientering og erfaring av ansvar, meldte seg for sosialarbeiderne også når de skulle redegjøre for sosionomers kunnskap og kompetanse.

Oppsummert: Etikken (verdiforankringen) synes for sosialarbeiderne å ligge i kjernen av profesjonelt sosialt arbeid. Analysen av fortellingene viser at de tar i bruk et omfattende handlingsrepertoar i sin praksis (inkludert talehandlinger). Det utvises kyndighet og dømmekraft, men vi kan også se manglende kyndighet og dømmekraft. Etikken / verdiforankringen utfoldes så å si gjennom handlingene / handlingsrepertoaret til den enkelte utøver. Denne praktiske kompetansen, knyttet til praktisk kyndighet og utøvelse av dømmekraft i møte med brukere og i arbeid med sosiale problemer, artikuleres så godt som ikke av sosialarbeiderne.

Hva handler sosialt arbeid om ut fra analysen av 13 arbeidsrapporter? Utdanningen i sosialt arbeid «kvalifiserer til å utføre koordineringsoppgaver i velferdsstaten: Sosionomen kan mobilisere tiltak fra andre tjenester på vegne av brukeren, og vil i mindre grad utføre tiltaksarbeid enn barnevernspedagoger og vernepleiere. En slik rolle krever imidlertid en god kontakt og relasjon til brukeren en skal mobilisere tiltak for.»

Det ligger i det aristoteliske begrepet fronesis, praktisk handlingsklokskap, at praktisk kunnskap er av etisk art. Det gjelder å etablere en kunnskapsteoretisk forståelse som anerkjenner et slikt forhold mellom kunnskap og etikk.