Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Advertisements

ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Veien til fagbrev Orientering til Voksenopplæring BUA/HEA
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Velkommen til kurs for prøvenemnder
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Velkommen til kurs for prøvenemnder, perioden
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Fagarbeider i bibliotek
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
VURDERING.
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Sist gang snakket vi om……
Formidlingsfasen Søknadsfrist til læreplass/opplæringsplass 1. mars. Søkning på nettsiden I tillegg må alle sendes personlig søknad.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Nye prøvenemnder Astri Pestalozzi og Ole Kristiansen, Utdanningsetaten.
Prøvenemnda for elektrikerfaget virkeområde Midt-Troms
Ågoth Ydstie, Utdanningsetaten
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Vurdering. Nemd Vurdering Det eleven skal lære, fastsettes som mål for kompetanse. Det er kompetansemålene som skal prøves til eksamen. Kompetanse er.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Personalenheten - Fagopplæring Møte på opplæringssted Hensikt med møtet avklares i forkant Deltakere på møtet Lærling Instruktør Faglig leder Tjenesteleder.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Lærlinger i Bærum kommune
Samling programfag elektro i Nordland Utdanningsavd. sht 5. nov Foto: Peter Hamlin.
Tor-Åge Brekkvassmo Mobil: Epost:
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Velkommen til kurs for prøvenemnder Steinkjer, mars – april 2016.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 5 - Prosessbeskrivelse Privatistopplæring.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Utdanningsavdelingen Desember 2015.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Ulike veier til Fag – og svennebrev Skolenes økte ansvar for Det 4 årige løpet Karrieresenteret i Vestfold 6. april 2016 Liv Marit Meyer Petersen og Liv.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Kurs for prøvenemnder i Nordland Høst 2015 / Vår 2016.
Mulig revisjon av forskrift til opplæringslova kapittel 3 VII om «Særskilde føresegner for fag-/sveineprøva og kompetanseprøva»
Gratulerer med vervet Takk for at dere vil være med å ta ansvar for hvem som skal bli framtidas fagarbeidere Mål for dagen : At dere føler dere trygge.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Lærekandidatordningen
Yrkesfaglig fordypning
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Instruktørkurs del 1 Arvid Laukholm og Hans Robert Hansgård
Instruktørkurs 2017/18 Foto: Thor-Wiggo Skille.
LÆREKANDIDAT – målsetting er kompetanseprøve
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Vurdering og undervisning
Ledelse av læringsprosessen
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden 2016 - 2019 September/oktober 2015 07.12.2017

Program for dagen Velkommen Mål for dagen Avklare forventninger Litt om prøvenemnd Læreplan for fag Fagprøven – trinn for trinn Vurderingskriterier Honorar og reiseregning 07.12.2017

Mål for dagen Informasjon til nye medlemmer av prøvenemndene om hvordan fag- og svenneprøver gjennomføres Ha kunnskap i rollen som PN i faget. Vurderingsfaglig kompetanse Prat med sidemann om hvilke forventninger du har til dagen i dag og den den rollen du skal ha som medlem i prøvenemnd. 07.12.2017

Nettressurser nfk.no udir.no 07.12.2017

Prøvenemnd Prøvenemnda for fag- eller svenneprøven blir oppnevnt og administrert av fylkeskommunen Prøvenemnda skal ha minst to medlemmer som har formell faglig kompetanse innenfor fagområdet og så langt det er mulig, har oppdatert arbeidslivserfaring i faget Medlemmene må normalt være eksterne i forhold til lærebedriften eller skolen der kandidaten har fått opplæring (habilitet) Ref. Forskrift til opplæringslov §3-56 Utnevnes for 4 år ad gangen IKT kompetanse 07.12.2017

Nordland fylkeskommune Utdanningsavdelingen Organisering av videregående opplæring Kunnskapsdep. Nordland fylkeskommune Utdanningsavdelingen Opplæring i skole Opplæring i bedrift Opplæringskontor Lære- bedrift Lære- bedrift Medlems- bedrift Medlems- bedrift VG1 VG2 VG3 OPPLÆRING VERDISKAPING Sensur i skole Sensur av prøvenemnd 07.12.2017

Læreplan for fag /VG3 opplæring i bedrift Hent læreplan for eget fag på Utdanningsdirektoratets nettsider: www.udir.no Søk opp eget fag i søkefeltet, eller via knappen Læreplaner: 07.12.2017

Oppbygging av læreplan for fag /VG3 opplæring i bedrift Formål med faget Struktur – hovedområder – beskrivelse Grunnleggende ferdigheter Kompetansemål Vurdering 07.12.2017

Formål, Struktur og hovedområder 07.12.2017

Grunnleggende ferdigheter, kompetansemål og vurdering 07.12.2017

Alternativ fagopplæring vg3 i skole Alle skal opp til fag/svenneprøve Lærlinger Praksiskandidater Alternativ fagopplæring vg3 i skole Alle skal opp til fag/svenneprøve Lærekandidater - Skal opp til kompetanseprøve - Faglig leder og en fra prøvenemnd deltar - Skal prøves i utvalgte kompetansemål fra læreplan - Omfang av prøven må avgjøres etter faglig vurdering og i samarbeid med lærebedriften. 07.12.2017

Gi forslag til en arbeidsoppgave i ditt fag Øvelse: Gi forslag til en arbeidsoppgave i ditt fag Studer kompetansemålene i læreplanen. Hvilke kompetansemål dekker den arbeidsoppgaven du har valgt? Gi forslag til arbeidsoppgave. 07.12.2017

Fag-/svenneprøven trinn for trinn- forarbeid Prøvenemndene mottar liste over forventede fagprøver for lærlinger Praksiskandidater melder seg opp gjennom hele året Opplæringskontor/lærebedrift har ansvar for å melde lærlinger/lærekandidater opp til fag- og svenneprøve eller kompetanseprøve Oppmelding sendes fylkeskommunen 07.12.2017

Fag-/svenneprøven trinn for trinn- forarbeid Godkjent oppmelding sendes fra fylkeskommunen til leder for prøvenemnda i faget Leder for prøvenemnda fordeler ansvar for prøvene i fag der det er flere enn to i prøvenemnda Prøvenemnd, bedrift og kandidat avtaler tidspunkt for gjennomføring av prøven – prøvenemnda har ansvaret Det skal være to fra prøvenemnda på hver prøve, én som har lederansvaret og et medlem 07.12.2017

Fag-/svenneprøven trinn for trinn forts. – innhold og omfang av prøven Bedriften har anledning til å komme med forslag til innhold i prøven Prøvenemnda har ansvaret for å utforme fag-/svenneprøven Prøven må være i samsvar med læreplanen for faget, tilpasset bedriftens «produksjon» og tidsrammen som man har til rådighet Fagprøven er 4-delt og skal prøve kandidaten i: Planlegging av arbeidet og begrunnelse av valgte løsninger Gjennomføring av et faglig arbeid Vurdering av eget prøvearbeid Dokumentasjon av eget prøvearbeid Ref. Forskrift til opplæringslov §3-57 07.12.2017

Fag-/svenneprøven trinn for trinn forts Fag-/svenneprøven trinn for trinn forts. – lengde, frister, vurdering og hjelpemidler Læreplanen for faget beskriver lengden på fagprøven i det enkelte fag. Det skal utformes vurderingskriterier som skal gjøres kjent for kandidaten ved oppstart av prøven Det må komme tydelig fram tidsfrister, og hvordan de ulike delene skal leveres De hjelpemidler som kandidaten har brukt i læretiden, skal også kunne benyttes under prøven 07.12.2017

Fag-/svenneprøven trinn for trinn forts Fag-/svenneprøven trinn for trinn forts. – start og underveis i prøveperioden Minst 1 fra prøvenemnda må møte opp på prøvestedet ved oppstart av prøven Oppgaven og vurderingskriterier gjennomgås i lag med kandidaten ved oppstart Inspeksjon underveis i prøveperioden Prøvenemnda kan i en oppsummerende samtale til slutt stille spørsmål til faglig avklaring 07.12.2017

Fag- og svenneprøven trinn for trinn forts. - avslutningsvis Karakteren med begrunnelse formidles muntlig til kandidaten ved prøveslutt Protokoll og nødvendige vedlegg sendes til fylkeskommunen 07.12.2017

Vurdering av fag-/svenneprøven Prøvenemnda skal vurdere kandidatens kompetanse slik den er dokumentert gjennom fag-/svenneprøven, og i henhold til vurderingskriteriene Alle 4 deler av fag-/svenneprøven skal vurderes Eksempel fra kokkefaget Planlegging Gjennomføring Egenvurdering Dokumentasjon 07.12.2017

Vurderingskriterier – grunnlaget for vurdering Prøvenemnda skal utforme korte og omforente beskrivelser av hva kandidaten blir vurdert i forhold til Vurderingskriteriene gjøres kjent for kandidaten ved oppstart av prøven Eksempler på vurderingskriterier kan være: Tidsbruk, bruk av nødvendig verneutstyr, kommunikasjon med bruker osv. Viktig at man setter opp vurderingskriterier som er mulig å vurdere i forhold til høyt, middels eller lavt nivå 07.12.2017

Karakterskala ved vurdering av fag- eller svenneprøver Bestått meget godt Meget god kompetanse i faget Bestått Tilfredsstillende eller god kompetanse i faget Ikke bestått Svært lav kompetanse i faget Forskrift til opplæringslov §3-4 07.12.2017

Eksempel på vurderingsverktøy 07.12.2017

Vurdering av kandidatens kompetanse – kjennetegn på måloppnåelse Høyt nivå Ingen kritiske mangler, mht HMS Meget høy kvalitet på arbeidet Gode løsninger, kreativ selvstendig Samarbeider godt Kritisere Middels nivå God kvalitet, ingen kritiske mangler mht HMS Finner gode løsninger, godt faglig nivå Viser god evne til samarbeid, kommunikasjon Forklare. Lavt nivå Kritiske mangler Liten evne til samarbeid og kommunikasjon Reprodusere hjelpemiddel 07.12.2017 s. 23

Øvelse Sett opp vurderingskriterier til arbeidsoppgaven du lagde tidligere 07.12.2017

Mål for dagen - oppsummering Informasjon til nye medlemmer av prøvenemndene om hvordan fag- og svenneprøver gjennomføres Ha kunnskap i rollen som PN i faget. Vurderingsfaglig kompetanse Prat med sidemann om hvilke forventninger du har til dagen i dag og den den rollen du skal ha som medlem i prøvenemnd. 07.12.2017

Takk for oppmøtet og vel hjem  Til slutt Det blir oppfølgingskurs der nye og eksisterende prøvenemndsmedlemmer inviteres Her finner dere kontaktinformasjon til Nordland fylkeskommunes saksbehandlere for hvert utdanningsprogram: Kontaktpersoner Sentralbord Utdanningsavdelingen: 75 65 02 00 Takk for oppmøtet og vel hjem  07.12.2017