Parlamentarismeformen 9. februar 2017

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Personalreglementet Sikrer medbestemmelse ved tilsettinger, oppsigelse og disiplinærforføyninger. Må ha 25% av de organiserte Sikrer klageadgang KY Knut.
Advertisements

Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Det kommunale og det statlige barnevern
8 Det politiske systemet i Norge
Viktige lover og regler
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Saksbehandling i folkevalgte organer Folkevalgtopplæring 30
Driftsstyrets rolle og oppgaver I styringslinje mellom etatssjef og rektor.  2 foreldre  2 ansatte  3 eksterne Innstilles av FAU, personalet og bydel.
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Skolen – en kommunal virksomhet
Advokat Øyvind Renslo, KS
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
Folkevalgtopplæring for Bydelsstyremedlemmer Reglement for bydelsstyrene.
1 Quality Hotel Gardermoen Airport 14. og 15. februar 2011 Konstituerende møte og valg av folkevalgte organer Ved rådgiver Steinar Dalbakk.
Reglement for driftsstyrer ved skolene i Stavanger Driftsstyreskoleringen 2015.
Vedtektsendringer - Årsmøtet Vedtektsendringer og prosedyrer Styret foreslår overfor Årsmøtet å gjøre 4 endringer i Norturas vedtekter. De berører.
En innføring i politisk og administrativt system Bystyrets organer
Parlamentarisme 1884 Mulig styringsform i på kommuneplan etter den nye kommuneloven Oslo: fra 1986 Også utprøvd i Hedmark fylkeskommune fra 1988.
JUS102 Advokat Lars Baklund. AS/ASA – Generalforsamlingen Asl og asal kapittel 5 Selskapets øverste myndighet jf. asl § 5-1 Alle aksjonærer har møterett.
Kapittel 6: Samfunnskunnskap 8-10 (s.107) Lokalsamfunnet Etter dette kapittelet skal du kunne: Hva er en kommune? Hvorfor er Norge delt inn i kommuner?
Dosent Ingun Sletnes Repetisjon stats- og kommunalrett Våren 2016.
Kommunenes oppgaver og kompetanse 8. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Parlamentarismeformen 20. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 7.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Møteledelse Basert på «Møtet er satt» håndbok i møteskikk, møteledelse og voteringsteknikk KS-2011.
Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Dosent Ingun Sletnes Presentasjonens tittel
Parlamentarismeformen 22. januar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Hovedmodeller for organisering og styring av kommuner
Kapittel 6: Samfunnskunnskap 8-10 (s.107) Lokalsamfunnet
Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 2. februar 2016
Kommunen og Fylkeskommunen
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 2. februar 2016
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Saksbehandlingen i folkevalgte organer 5. februar 2015
Kommunestyrekomiteer
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Inndelingsloven Økonomisjefane.
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Ny stiftelseslov – konsekvenser for stiftelser og styrene
Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 7. mars 2018
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Andre organiseringsformer med hovedvekten på kommuner
Forvaltningsnivåer. KS Valg og innbyggerdeltakelse 10. januar 2017
Eldrerådet – råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Repetisjon stats- og kommunalrett med hovedfokus på kommuneloven
Parlamentarismeformen 24. januar 2018
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 7. februar 2018
Hvordan kontrollerer staten kommunene? 1 Lovlighetskontroll og tilsyn
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Etikk i kommunesektoren 21. februar 2017
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016
Andre organiseringsformer med hovedvekten på kommuner
Forvaltningsnivåer. KS Valg og innbyggerdeltakelse 16. januar 2018
Opplæring av rektorene
Etikk i kommunesektoren 23. februar 2016
Hva skjer i kommunalretten
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

Parlamentarismeformen 9. februar 2017 Dosent Ingun Sletnes Parlamentarismeformen 9. februar 2017

Innledning Styringsformene formannskap og parlamentarisme er likestilt som styringsformer Kap. 3 i kommuneloven gir særlige regler for en parlamentarisk styringsform, mange av reglene i kapittel 2 gjelder også Må ha kommuneråd/fylkesråd – har ikke formannskap og administrasjonssjef, jf. koml. §§ 8 nr. 1 og § 19 nr. 2 For øvrig de samme lovpålagte organene og samme adgang til å opprette frivillige organer som i formannskapsformen – i tillegg adgang til å opprette styrer etter koml. § 20 nr. 4 (under kommunerådet) Styringsformen innebærer at kommunerådet må gå av hvis det blir vedtatt mistillitsforslag mot rådet Hvorfor kommunal parlamentarisme? Noen betenkeligheter? (motargumenter)

Innføring og oppheving av kommunal parlamentarisme, jf. koml. § 18 Kommunestyret må selv bestemme innføring av parlamentarisme og eventuell tilbakeføring til formannskapsformen - jf. nr. 1 Minst halvparten av medlemmene må stemme for I NOU 2016: 4 foreslås det at det må 2/3 dels flertall til for å innføre parlamentarisme Framgangsmåte Kommunestyret må velge hvorvidt et byråd skal velges etter koml. § 19 eller utpekes etter § 19 a, se koml. § 18 nr. 4 Tromsø kommune gikk tilbake til formannskapsstyringsformen fra og med 1. juli 2016

Kommuneråd (byråd) Kan bestå av personer som er valgbare, jf. koml. § 14 nr. 1a – intet krav om at medlemmene må komme fra kommunestyret (annerledes enn for formannskapet) I realiteten ikke plikt til å ta imot valg, jf. koml. § 19 nr. 6 - rett til å fratre etter eget ønske Må fratre sine øvrige «kommunale... verv» i funksjonsperioden, jf. koml. § 19 nr. 7 - hva menes? Ingen lovkrav til minstestørrelse Byrådet i Bergen desember 2016

Valg av kommuneråd (byråd) 1 (etter koml. § 19) Velges av kommunestyret – delegasjonsforbud jf. nr. 1 Må ha støtte fra flertallet i kommunestyret jf. nr. 4, rådsvalg - ikke personvalg, valg av leder/nestleder skjer samtidig Etter kommunestyrevalg skal det velges kommuneråd, jf. nr. 3, i det konstituerende møtet ved videreføring av parlamentarismeordningen Byrådet i Tromsø ble valgt etter reglene i koml. § 19 Byrådslederen ble valgt til ordfører i 2015, men fungerte som ordfører først fra 1.7. 2016 da Tromsø gikk tilbake til styringsformen med formannskap Byrådet Tromsø kommune januar 2016

Valg av kommuneråd (byråd) 2 etter koml. § 19 Rådet har plikt til å gå etter vedtak av kommunestyret, jf. nr. 3 og 5. Det samme gjelder enkeltmedlemmer etter nr. 6 – intet vilkår for å «kaste» enkeltmedlemmer at det er innført ledelsesansvar for den enkelte byråd– «ministeransvar» (se § 20 nr. 1, 2. setning) Når rådet går skal valg av nytt råd foretas senest i neste kommunestyremøte jf. nr. 3 Forslag om at rådet må fratre/meddelelse om at rådet vil fratre må framsettes i møte jf. nr. 5 Forslag om at rådet skal fratre skal behandles i neste møte om ikke 2/3 krever umiddelbar avstemning Nytt enkeltmedlem velges av kommunestyret etter forslag fra rådet. Fratrer lederen velges nytt råd jf. nr. 6 I 2010 ble det reist mistillitsforslag mot Sølvi Listhaug

Valg av kommuneråd (byråd) etter utpekingsordningen, jf. koml. § 19 a Ordføreren skal gi en lederkandidat i oppdrag å danne nytt kommuneråd, se nr. 1 og 2 Den utpekte setter selv sammen sitt råd som konstituerer seg selv etter nr. 3, lederen kan når som helst skifte ut medlemmer og bestemme sammensetningen Kommunestyret skal ha melding om sammensetningen og endringer i denne Funksjonstiden er uavhengig av kommunestyrets valgperiode, annerledes enn etter § 19 Rådet har også her plikt til å gå etter vedtak av kommunestyret, jf. koml. § 19 a nr. 7 Det samme gjelder enkeltmedlemmer etter koml. § 19 a nr. 8 Utpekingsordningen gir lederen en sterkere stilling enn valg etter koml. § 19 Utpekingsordningen benyttes i Oslo og Bergen kommune Bergen kommune fikk nytt byråd i oktober 2014 etter at byrådsleder Ragnhild Stolt –Nielsen trakk seg

Kommunerådets oppgaver og myndighet De samme lovbestemte oppgavene som administrasjonssjefen har (koml. § 23 nr. 1 og 2) – se koml. § 20 nr. 1 og 2 Dvs. ledelsesansvar, skal forberede og iverksette vedtak og har tilsynsansvar (internkontrollansvar) Enkeltmedlemmer av rådet kan få ledelsesansvar på rådets vegne, forutsatt at kommunestyret har åpnet for det, jf. nr. 1 – denne myndigheten kan ikke kommunestyret delegere Skal innstille til kommunestyret når det gjelder økonomiplan, årsbudsjett og årsregnskap, se koml. §§ 44-48 (formannskapets oppgave i formannskapsstyrte kommuner) Møteplikt og møterett i kommunestyret, jf. nr. 5. Byrådsleder har møterett i andre folkevalgte organ minus kontrollutvalget Byrådet og enkeltmedlemmer kan få myndighet etter delegasjon jf. nr. 3. Adgangen til delegasjon behandles under temaet delegasjon

Særlige problemstillinger Åpenhet- og innsynsreglene reiser særlige utfordringer i en parlamentarisk styringsform Opposisjonens vern - «Kompensasjon» til mindretallet, jf. koml. § 21; kontor- og utredningsmessig assistanse En særlig valgbarhetsregel, koml. § 14 nr. 1, b) Gjelder visse begrensninger for ansatte i byrådets sekretariatet Bruk av faste utvalg (§ 10), styrer (§ 11) og andre folkevalgte organ utenfor byrådets styringslinje kan i praksis være problematisk i en parlamentarisk styringsform Kommunerådet kan delegeres myndighet til å opprette driftsstyrer under rådets ledelse, se § 20 nr. 4

Konsekvenser av parlamentarisk styringsform - oppsummert Bystyrets alminnelige kompetanse som øverste organ er uberørt Ordførerrollen er mindre sentral Kommunerådet og enkeltmedlemmer er avhengig av bystyrets tillit Byrådet er øverste leder av kommunens administrasjon, jf. koml. § 19 nr. 2 og nr. 1 Formannskapet er bortfalt, jf. koml. § 8 nr. 1, 2. setn. Det samme gjelder rådmannen jf. koml. § 22 Byrådet er overordnet hele den tilsatte administrasjon, men som hovedregel ikke de øvrige folkevalgte organene Øvrige folkevalgte organer opptrer med fullmakt fra bystyret og har kompetanse så langt denne fullmakten rekker Byrådet har ingen myndighet i fht. faste utvalg, kommunestyrekomiteer, bydelsutvalg Men byrådet har myndighet over den tilsatte administrasjon i bydelene som betjener bydelsutvalgene