Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 2, 4. samling Høsten 2015
«Ingen reform kan gjennomføres uten at lærernes tekniske ferdigheter forandres. Dersom lærerne fortsetter sin praksis på samme måte som før, har det nettopp ikke skjedd en reform i skolesektoren.» 2011
Elevenes læring Det elevene gjør, er viktigere for læringen enn hva læreren gjør. (Etter Thomas Shuell)
Kommunens / skolens plan Tips til innholdselementer Beskriv hva som skal være de målbare endringene – innen (dato) – for elevene lærerne skoleledelsen kommuneledelsen «Whole-system-reform» Kollektiv kapasitetsbygging
Hvordan lærer lærere ? Profesjonsutviklingsaktiviteter Budskapet til lærere, skoleledere og politikere er klart: Prioriter aktiviteter i en konkret skolesammenheng, aktiviteter som er lokalt forankret, samarbeidsbaserte og konsentrerte om praksisutfordringer. Disse aktivitetene har størst positiv virkning på lærernes klasseromspraksis. Lærere lærer best på skolen !
Elevenes læring og vekst – Skolens glødende punkt Forankring, forankring, forankring ! Støtte, støtte, støtte, krav ! Elevperspektivet ! Varierte læringsaktiviteter !
Lykke til !