På starten av en ny treårsperiode med FoU. Gode råd på veien videre?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Advertisements

GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
Fridadata til finansieringssystemet
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
FoU - Drift av fellesskapene og annet FoU-nytt Personalmøte GFU Vibeke Bjarnø.
Høgskolen i Oslo Profiler! Case-analyse Basert på søknader til førstelektoropprykk og kommisjonsvurderinger Vibeke Bjarnø, Avd. for lærerutdanning, Høgskolen.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
Revidert programplan VRI Anja Gjærum Informasjonsmøte om VRI 22.april 2013.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING 1 Rapport 26/2006 IKT i grunnskolen Oppfølging av rapport 17/2005.
Innhold Program Agresso brukerforum 7-8 nov Oppsummering av arbeidet 2011/2012 i ABA Workshoper Annet.
FUGE-videreføring av UiBs satsing Hva gjorde vi i FUGE?
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Innsyn og adgangsbegresning
Presentasjon av organiseringsprosjektet
SkoleVfL 2.1 Jåttå vgs august 2017 – mars 2019.
Samarbeid mellom skole og barnevern
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Undervisnings- og vurderingsformer
Brukerutvalget i NAV Telemark
En introduksjon.
Sluttkonferanse Opplevelser i nord
Informasjonsmøte november 2016
Kvalifikasjonsrammeverket
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
Ulikt om FoU Personalseminar GFU
Arbeidsmiljø- undersøkelsen på NTNU 2014
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Evaluering av ”Fritt Fram”
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Publisering på TIK: Et nytt Incentiv-system
«Fallgruver» registrert i «vareopptellinga» NVI-registrering i Cristin
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Forskning og innovasjon
Hovedstadsregionens rolle for nasjonal og regional utvikling
Budsjettfordelingmodell IMB
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
Aslaug Mikkelsen Rektor FSG
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
PRAKSISMØTE.
Hva fungerer og hva fungerer ikke?
Refleksjoner rundt bruk av alternative behandlingsmetoder
Evaluering av FoU-fellesskapene
Ny med FoU Frokostseminar GFU
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Evaluering av publiseringssystem Stadnavn
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Den matematiske samtalen
Ny med FoU Frokostmøte ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning (GFU), Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier Vibeke Bjarnø, studieleder.
Om opprykk til førstelektor
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Resultater av kartlegging mai 2015
Digitalt doktorgradsopptak – oktober 2018
Klubbutvikling oppfølging
Om førstelektorprogrammet
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
«Yrkesnettverk» Et rekrutteringsprosjekt i regi av Oslo Vest Rotaryklubb Prosjektgruppe: Agnes Beathe, Cecilie, Per Gustav, Håkon og Nils.
Velkommen til foreldremøte
Høstrapport – tall og statistikk
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

På starten av en ny treårsperiode med FoU. Gode råd på veien videre? Personalmøte GFU 30.08.17 Vibeke Bjarnø

Nasjonale og institusjonelle føringer: økt gjennomsnittlig vitenskapelig publisering og forskningsbasert undervisning. Mål: Oppnå resultater gjennom en kollektiv satsing der alle skal lykkes Bestemme egne handlinger - ledelsesintervensjoner: 1. Personalmøte om krav, mål og ønska innsats. 2. HMS-blikk - sikre at alle er i en situasjon der mestring oppleves som mulig. 3. FoU samtaler med den enkelte medarbeider hvor mål og tiltak defineres. 4. Fremme skriving gjennom samarbeid som en norm. 5. Øke muligheten for hyppigere konferansepresentasjoner. 6. Initiere vitenskapelige antologiprosjekter. 7. Delta i mediedebatten med tanke på å fremme en breiere forståelse av vitenskapelig publisering mer tilpassa lærerutdanningenes egenart. 8. Dialog med NFR om behov for et didaktisk retta nasjonalt program. 9. Initiere og utvikle et opprykksprogram: opprykk.no 10. Personalseminar om status, krav og konsekvenser av FoU-modellen 1 år før tildelingsperiodens utløp. 11. Initiere og gjennomføre studielederseminar om FoU-oppfølging på fakultetsnivå – del I 12. Initiere, utvikle og lede kompetanseprogrammet: «Mester-Svenn: Alle som masterveiledere» (veiledning, metode, NSD) 13. Initiere og gjennomføre studielederseminar om FoU-oppfølging på fakultetsnivå – del II 14. Gi innspill og føringer for justering av fakultetets resultatbaserte FoU-modell i tråd med instituttets behov Systematisere og analysere statistikk over publisering, samt type publiseringstype. Gjennomføre handling – intervensjoner gjennom å utnytte etablerte møteplasser som personal- og kullmøter. Samtaler med enkeltpersoner og grupper/seksjoner.

Vitenskapelig publisering GFU 2012-2016 Year 2012 2013 2014 2015 2016 Sum total publications 42 67 75 55 81 Quality Level Level 1 37 62 70 50 Level 2 5 6 Type of publication Periodical articles 20 24 31 34 41 Anthology articles 22 43 44 21 40 Monographs 1

Type vitenskapelig publisering LUI 2016. Kilde: DBH

Status GFU De aller fleste klarte minstekravet for FoU 2014-2017. En del hadde større problemer med å nå kravet for «Annen FoU». Veldig få ved GFU gått over i et fjerde år med tiltak. En del har frist i løpet av kommende studieår og står i fare for redusert FoU- tildeling. Mange med PhD som kommer hit må lære seg et nytt fagfelt og undervisningsfag – didaktikk/fagdidaktikk = utfordrende

Hvem publiserer vitenskapelig på GFU? Alle stillingskategorier Andel av de UF-tilsatte med FoU som har hatt NVI-poeng siste tre år (LUIs egen indikator)(Stipendiater er tatt med i beregningen) 2014 2015 2016 Mål 2017 64.6% 70% 75% 80% Helt avhengig av: - Mange er over minstekravet - Samskriving

GFU 2014-2017 (1.8.14-5.6.17) Har publisert vitenskapelig i perioden: 22 høgskolelektorer 17 oppnådd mer enn minstekravet 1.6 NVI i snitt med full uttelling for samskriving 38 i førstestilling 26 oppnådd mer enn minstekravet 3.28 NVI i snitt med full uttelling for samskriving 9 personer i toppstilling Nærmest alle har oppnådd et snitt høyere enn minstekravet 5.24 NVI i snitt med full uttelling for samskriving NB! Flere fått godkjent og ligger i publiseringskø, noen har fått godkjent NVI+ (praktisk estetiske fag), noen har utsatt frist pga. FoU i kort tid eller permisjon eller langtidssykemeldt, noen få er inne i år 4 med redusert FoU.

Vi har nådd målet for 2016 Ledergruppa på GFU stolt av utviklinga! Årstall 2004   2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 Gj.sn NVI Avd. LUI, HiO 0,07 0,22 0,14 0,17 0,36 0,37 0,31 Dere må klare 0,55 i 2016 Dere må klare 0,55 også i 2017 og strekke dere til 0.6 i 2018 og 2019, for så å øke til 0.65 i 2020  Årstall 2012 2013 2014 2015* 2016 Gj.sn NVI GFU, HiOA 0,34 0,47 0,46 0,41 0,55 Tot. Ant. NVI 38,6 51,2 52,9 47,0 68,3 Ant. tilsatte i beregnina 114.10 108.10 115.15 114.05 129,1 Ledergruppa på GFU stolt av utviklinga! Eller klarer GFU litt mer? KP skulle gjerne sett at gj.sn. LUI økes til 0.6 i 2018

Nye minstekrav FoU ved LUI 1.8.17-31.7.2020 Stillingstyper Høgskolelektor Førstestilling Toppstilling Alternativer Ny FoU* Alt. 1 Alt. 2   Alt. 2** Alt. 3** NVI, ev. også NVI+ 0.7 1.0 2.0 1.4 1.7 3.7 3.4 4.4 Annen FoU 10 15 5 20 *Kategorien «Ny FoU» er for nytilsatt høgskolelektor og nytilsatt i førstestilling, som har liten erfaring med forskning og formidling knyttet til didaktiske problemstillinger. Om en ansatt skal plasseres i «Ny med FoU», håndteres på instituttnivå i samspill mellom den enkelte og ledergruppen. **Disse kategoriene er tenkt for ansatte som ønsker å ha fokus på å produsere nivå 2-publikasjoner. Alle beslutninger ligger her: K:\lui\felles\02-Plan- og beslutningsdokumenter\FoU Lenke til nye krav og hvor en finner beslutningene finnes på GFU-sida!

Nytt tillegg under «Annen FoU» kommende periode ved LUI Aktivitet/produkt Poeng Omfang/definisjon Redaktørarbeid 5 Faglig redaktørarbeid knyttet til vitenskapelige tidsskrifter og antologier. Fagfellevurderingsarbeid 3 For minst 5 fagfellevurderinger over 3 år knyttet til vitenskapelige publikasjoner eller kunstneriske arbeider. Faglig og pedagogisk utviklingsarbeid Innhold og dokumentasjonsform skal utredes videre. Utvikle faglig konferanse/ kunstnerisk workshop Dokumentert og i regi av institutt/fakultet og ev. samarbeidende institusjoner og som er av faglig og strategisk betydning. Innlevert søknad av høy kvalitet (ny kategori) Som leder for søknadsskrivingen Som del av søknadsskrivingsgruppa, med framvist dokumentasjon fra søknadsleder Opptatt av å gi poeng for det som stimulerer til at andre kan lykkes, samt få uttelling for NFR, EU ol.

Hvordan hjelpe hverandre? Ingen tid å miste Er det nok igangsatte fellesprosjekter? Kollektivitet og samskriving svært viktig for å unngå for stort press på den enkelte Publisering i periodika artikler økter jevnt og trutt… …må vi ha en del felles pågående antologiprosjekter Nok igangsatt? Nye ideer? Er det noen temaområder der vi mangler antologier? Klarer vi å øke noe på antallet «nivå 2-publikasjoner»? Erfaringer? Områder vi kunne trengt monografier? Noen som sitter inne med ideer? Annet?

Nytt FoU-område å satse på? Har satt i gang begynneropplæring – hva annet trenger vi? Lærerutdanningsskoler?

Veien videre… I vår profil - mange mindre parallelle prosjekter Må også få til noen større prosjekter – et krav til oss å øke andel eksternt finansierte forskningsprosjekter – vil det: 1. Økt kvalitet? 2. Økt kvantitet? 3. Annet? Hvorfor har vi lykkes så godt kollektivt? Hva må vi foredle? Hva må vi videreutvikle? Er det nye tiltak vi bør igangsette? Liten spørreundersøkelse med 5 spørsmål for ønsker i det videre arbeidet med FoU ved GFU + samtykkeforespørsel https://skjema.uio.no/86628