En standard oppgave Oppdraget Produktet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Kunsten og skrive Del II Skriving og argumentasjon
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Treningslære 2 Evaluering av eksamen våren 2011
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Ad. oppsummering av FINF4001
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Om eksamen Eget rom på Fronter det oppgaven ”hentes” og leveres Dere får e-post med eksamensnummer, i tillegg litt mer.
Foreldremøte 10. trinn 24. april 2013.
Skriving av prosjektrapport
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Resonnerende tekst.
Å skrive akademisk Formelle krav.
Oppsummering PSY 1000 Våren 2005
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
Kvalifiseringsoppgave – HIS2351 (Høsten 2006) Honnørliste.
FRM 2021 – våren 2007 Prosjektoppgaver i samfunnsfarmasi Veiledere: Helle Håkonsen Rolf Johansen.
Introduksjon til øving 3
Individuell fagtekst fra praksis.
Oppsummering - DRI DepartementerDirektorater / tilsyn Kommuner Domstoler Styring av IKT Offentlighetsprinsippet RettssikkerhetPersonvern IKT Beslutninger.
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Eksamensseminar SGO1001 høsten Eksamensform 6 timers skriftlig eksamen (9.12 kl. 09:00). 9 oppgaver, hvorav 7 velges Oppgaver fra ulike deler av.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Kunst og håndverk 10. trinn
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
En standard oppgave zOppdraget zProduktet zDagens emballasje, krav til fremtidig emballasje zMulige materialer zAktuelle emballasje- og maskinalternativer.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Universellforum 2016.
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Eksamen! Bergen, 5. desember 2008 Advokat Kristian S. Myrbakk
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
Metodekurs – Forvaltningsrett I
Ad. oppsummering av FINF4001
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Oppsummering – DRI1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Oppsummering, DRI 3010 Dag Wiese Schartum.
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Oppsummering - DRI Styring av IKT Departementer Direktorater / tilsyn
Oppsummering - DRI Styring av IKT Departementer Direktorater / tilsyn
Informasjonsmøte om VEILEDNING
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Å skrive akademisk Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Universellforum 2016.
Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
Oppsummering, DRI 3010 Dag Wiese Schartum.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Sensorveiledninger på MN
Utskrift av presentasjonen:

En standard oppgave Oppdraget Produktet Den Norske Emballasjeforening Norwegian Packaging Association En standard oppgave Oppdraget Produktet Dagens emballasje, krav til fremtidig emballasje Mulige materialer Aktuelle emballasje- og maskinalternativer Temperaturområder Priser Vurderinger DNE - med emballasje i sentrum www.dne.no

Fasene…... Studer oppgaveteksten! Den Norske Emballasjeforening Norwegian Packaging Association Fasene…... Studer oppgaveteksten! Forundersøkelser: Hvilke opplysninger trenger du? Hvor/hvordan kan disse fremskaffes? Innsamling av stoff / data Dette arbeidet bør gjøres i grupper! DNE - med emballasje i sentrum www.dne.no

Fasene…... Skriv disposisjon ”Kladde og renskrive” oppgaven Den Norske Emballasjeforening Norwegian Packaging Association Fasene…... Skriv disposisjon ”Kladde og renskrive” oppgaven Les korrektur DNE - med emballasje i sentrum www.dne.no

Generell disposisjon Diplomoppgave Klasse 46 Innholdsfortegnelse Den Norske Emballasjeforening Norwegian Packaging Association Generell disposisjon Innholdsfortegnelse Sammendrag / hovedkonklusjon Innledning Alternative løsninger Drøfting Konklusjon Kildehenvisning, vedlegg Diplomoppgave Klasse 46 DNE - med emballasje i sentrum www.dne.no

Kriterier for sensurering Den Norske Emballasjeforening Norwegian Packaging Association Kriterier for sensurering Vedrørende disposisjonen: oversiktlig sammendrag logikk i oppbyggingen orden og nøyaktighet oversiktlighet konklusjon med begrunnelse henvisninger til bilag o.a. saklighet formuleringer (unødig ordrikdom, gjentagelser og selvfølgeligheter vurderes negativt) DNE - med emballasje i sentrum www.dne.no

Kriterier for sensurering Den Norske Emballasjeforening Norwegian Packaging Association Kriterier for sensurering Vedrørende bearbeiding av stoffet: forundersøkelser grundighet logiske resonnementer vurdering av berørte gruppers ønsker og krav alle relevante spørsmål er behandlet alle mulige løsninger er vurdert DNE - med emballasje i sentrum www.dne.no

Kriterier for sensurering Den Norske Emballasjeforening Norwegian Packaging Association Kriterier for sensurering Vedrørende lay-out, utforming av selve oppg. etc.: Oppgaven leveres i «print» og elektronisk Oppgaven leveres anonymt, en kode bestående av tre bokstaver og tre tall (ABC 123) påføres besvarelsens forside. Sammen med besvarelsen leveres en konvolutt med kandidatens navn inni, koden på utsiden. Oppgaven leveres ultimo oktober 2017 (pr. post til DNE) Oppgaven forsvares muntlig 1. desember i DNEs lokaler Selve besvarelsen bør ikke overstige 25 sider. Skisser og bilag kommer i tillegg 12 pkt. skrift, for eksempel Times New Roman, Verdana e.l. DNE - med emballasje i sentrum www.dne.no

Hvorfor strykes noen kandidater? Den Norske Emballasjeforening Norwegian Packaging Association Hvorfor strykes noen kandidater? Oppgaven er misforstått Essensielle spørsmål er ikke behandlet Rot, uorden, uklar fremstilling, ulogiske resonnementer Språklig slurv, uklare formuleringer Avskrift DNE - med emballasje i sentrum www.dne.no

DNE - med emballasje i sentrum www.dne.no

Den Norske Emballasjeforening Norwegian Packaging Association SELVVALGT OPPGAVE Ut fra egen bedrift / jobbsituasjon står du fritt til selv å definere din egen diplomoppgave. Emballasjeskolens skoleråd ber deg innen 26. august 2017 om å innlevere utkast / disposisjon til oppgavetekst som skal godkjennes av rådet. Det er uproblematisk om flere kandidater går sammen om samme oppgave. Det bes likevel om at den enkelte kandidat lager sin egen presentasjon til muntlig høring. DNE - med emballasje i sentrum www.dne.no

SKRIFTLIG EKSAMEN Fredag 9. juni 2017 OSLO Den Norske Emballasjeforening Norwegian Packaging Association SKRIFTLIG EKSAMEN Fredag 9. juni 2017 OSLO 4 klokketimer 11-15 (12.00 – 16.00?) Oppgavesettet består av 3 deler Multiple choice hentet fra undervisningsdokumentasjon Konkrete oppgaver der kandidaten gjør rede for sentrale deler av skriftlig pensum En generell tidsaktuell oppgave som tar utgangspunkt innenfor fagområdet emballering Ved karakterfastsetting teller del A 10%, del B 40%, del C 50% DNE - med emballasje i sentrum www.dne.no

Kryss av for riktig svaralternativ. SKRIFTLIG EKSAMEN OPPGAVEDEL 1 Kryss av for riktig svaralternativ. Spm. 1.1. ( ) ( ) ( ) Hva er maks.høyde på pall (inkl. pall) 125 cm 115 cm 120 cm Spm. 1.2. ( ) ( ) ( ) Hvilken trykkmetode benyttes på blikkemballasje Flexo Offset Dyptrykk DNE - med emballasje i sentrum www.dne.no

SKRIFTLIG EKSAMEN OPPGAVEDEL 2 Spm. 2.1. Plastmaterialer deles inn i to hovedgrupper, termoplast og herdeplast Forklar hva som er karakteristisk for de to gruppene. Spm. 2.2. Hva legger du i begrepet emballasjeoptimering? DNE - med emballasje i sentrum www.dne.no

SKRIFTLIG EKSAMEN OPPGAVEDEL 3 Du bes om å svare både på spørsmål A og B. Du velger selv enten å svare på spørsmål C eller D. Spørsmål C Regjeringen foreslo i Revidert nasjonalbudsjett å avvikle grunnavgiften på engangsemballasje for drikkevarer fra 1. juli 2004. Norges Naturvernforbund og NNN (Norsk Nærings og Nytelsesmiddelarbeiderforbund) har vært sterkt kritiske til dette forslaget. Redegjør kort for de ulike standpunkter i denne saken. DNE - med emballasje i sentrum www.dne.no