Verktøy for å kartlegge holdninger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Lederutvikling og skreddersøm
Hvordan intervjue en forsker?
Grav i all hast Siri Gedde-Dahl.
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Prosjektet ”Aktiv Hverdag” i Narvik Kommune
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Veiledet lesing Mørkved skole
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Bokpresentasjon Oslo.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Hva er en artikkel?.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Kvalitative og kvantitative metoder
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Lesing og lesestrategier
Veiledning for intervju og observasjon
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
MIN BÆREKRAFTIGE KOMMUNE En nettavis for klassen.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
INSTRUKSJON Du lærer: Hvordan du bruker fagkunnskap fra ditt eget utdanningsprogram i norskfaget Hvordan du kan forberede og gjennomføre en god instruksjon.
USEtool – Trinn 4 – Workshop – støtteverktøy 4aSINTEF / NTNU Workshop - Hva fant vi? - Hvordan skal vi forstå funnene? - Hva betyr dette i forhold til.
Hvordan skrive egne dilemma
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Prosjektpresentasjon – Innsikt og idé
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Sett inn video fra Vimeo:
1 Kommunikasjon.
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Den vanskelige samtalen
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Velkommen til workshop 1: Digital kompetanse i kommunene
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Voldsforebyggende opplæring
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Verktøy for å kartlegge holdninger Kokebok for eInnsyn Verktøy for å kartlegge holdninger Versjon 0.2

Innholdsfortegnelse Side Tema 03 Hvorfor kartlegge holdninger? 04 Metoder for å kartlegge holdninger 10 Hvordan dokumentere funn 11 Funnark for å dokumentere holdninger Om Kokebok for eInnsyn Kokebok for eInnsyn er en praktisk rettet veileder som skal hjelpe deg med å implementere eInnsyn i din virksomhet. Målgruppen for Kokeboken er ledere i virksomheten og prosjektleder for innføringen av eInnsyn.

Hvorfor kartlegge holdninger? En av de viktigste forandringene med eInnsyn er at løsningen er bedre tilrettelagt for å fulltekstpublisere offentlig informasjon. Fulltekstpublisering krever endring i måten ansatte og ledere jobber på. Ved å skaffe en god innsikt i ansatte og ledere sine holdninger til fulltekstpublisering kan dere få et bilde av hvor skoen trykker, og hvor det er viktigst å gjøre en god forankringsjobb. Grundig forankring er sentralt for å endre på måten ansatte og ledere jobber på. Hvis man ikke fokuserer på forankring vil det blir vanskelig å høste gevinster fra innføringen av eInnsyn. Når utføres dette? Kartlegging av holdninger skjer i begynnelsen av prosjektet. Hvem er med? Det er viktig å kartlegge holdningene til ledere, saksbehandlere og ansatte som jobber med arkiv.

Metoder for å kartlegge holdninger Gruppesamtale Gir retningsgivende informasjon og er en god måte å starte kartlegging av holdninger. Intervju Gir detaljert informasjon og verdifull innsikt i arbeids-hverdagen til ansatte og ledere.

Introduksjon til gruppesamtale Hva er en gruppesamtale? En god måte å starte innsiktsarbeid på er å inviterer en gruppe mennesker man ønsker å forstå bedre til en uformell samtale. Samtalen bør gjennomføres med ledere, saksbehandlere og ansatte som jobber i arkiv tilstede. Hvorfor gjennomføre en gruppesamtale? Formålet med samtalen er å raskt avdekke hvilke temaer som opptar ansatte og ledere. Basert på det som blir avdekket i gruppesamtalen kan man utforme gode dybdeintervjuer og planer for forankring. Når utføres dette? Gruppesamtalen uføres tidlig i prosjektet som en av de første aktivitetene. Hvem er med? 1-2 personer fra teamet 6-8 inviterte personer

Hvordan utføre en gruppesamtale Forberedelser Forbered noen gode spørsmål for å avdekke hvilke holdninger ansatte og ledere har til fulltekstpublisering. Spørsmålene bør være åpne for å få samtalen i gang. Begynn spørsmålene med hva, hvordan og hvorfor, og bruk ord som beskrive, forklare, utdype og vurdere. Utførelse Innled med å fortelle hvorfor dere er samlet og hva formålet med samtalen er. Ta en introduksjonsrunde, og start samtalen med et spørsmål. Ikke moderer samtalen for strengt. La de inviterte snakke seg imellom, og still spørsmål innimellom for å styre samtalen. Etterarbeid Oppsummer det dere har lært rett etter samtalen mens dere husker detaljene. Se metode for å dokumentere funn senere. Utstyr Hyggelige omgivelser Snacks og drikke Forberedte spørsmål Anbefalt tid: Ca. 1,5 time

Introduksjon til intervju Hva er et intervju? Et intervju er en strukturert samtale hvor spørsmål blir spurt og svar blir gitt. Det finnes ulike typer intervju, avhengig av ønsket struktur og tidsbruk. Her skal vi se nærmere på halvstrukturerte intervju. Slike intervju gir personen som blir intervjuet frihet til å fortelle om det han eller hun er opptatt av. Hvorfor utføre et intervju? Samtaler og intervju gir mer detaljert informasjon og dypere innsikt i personers holdninger til eInnsyn og deres forventninger, antakelser og bekymringer. Intervju er også en god metode for å skape en trygg ramme hvor personen som blir intervjuet kan dele tanker og refleksjoner som de ellers ikke ville gjort i en gruppesamtale. Når utføres dette? Intervju utføres i begynnelsen av prosjektet, men etter gruppesamtaler. Hvem er med? 1-2 personer fra teamet per intervju.

Hvordan utføre et intervju Forberedelser Forbered intervjuspørsmål til å lede samtalen. Spørsmålene kan dere basere på innsikt fra gruppesamtaler. Spørsmålene bør være åpne (se Hvordan utføre en gruppesamtale). De bør også tilpasses den som skal intervjues. Avtal roller – én stiller hovedsakelig spørsmål og den andre noterer. Avtal tid og sted med personene som skal intervjues. Utførelse Innled med å forklare at det er en uformell samtale, hvor dere vil lære mer om dem. Det er ikke en evaluering, og handler ikke om å svare rett eller galt. Legg vekt på å få personen til å føle seg trygg. Bruk spørsmålene til å styre samtalen, men la personen som blir intervjuet fortelle om det som er viktig for dem. Etterarbeid Oppsummer det dere har lært rett etter samtalen mens dere husker detaljene. Se metode for å dokumentere funn senere. Utstyr Intervjuspørsmål Utstyr for å notere Trygge omgivelser Antall intervjuer: Minst seks intervjuer. Ledere, saksbehandlere og ansatte som jobber med arkiv må intervjues. 30-60 min per samtale.

Tips for å utføre intervju Still åpne spørsmål og bygg videre på det personen sier. Bruk spørsmålene som et utgangspunkt, men ikke vær redd for å gå utenfor spørsmålene som ble laget på forhånd. Stillhet er gull. La personen snakke, og gi dem tid til å tenke og reflektere. Ikke vær redd for å la det bli stille. Forhold dere nøytrale. Ikke vis hva dere tenker om det personen sier, da kan dere påvirke svarene. Ha et nøytralt, men vennlig ansiktsuttrykk. Aldri korriger personen. Det er viktig at personen som blir intervjuet føler seg trygg. Hvis dere retter på dem kan de bli nervøse. Hvis du ønsker å forstå hva personen som blir intervjuet tenker og føler er aktiv lytting en god strategi. Aktiv lytting handler om å prøve å forstå den andres budskap, og oppfordre dem til å tenke over egne standpunkter. Ved å oppsummere det den andre sier tilbake til dem, får man sjekket om man har forstått budskapet riktig.

Hvordan dokumentere funn For at dere skal få verdi av gruppesamtalene og intervjuene må dere dokumentere det dere finner ut. Oppsummer gruppesamtalen eller intervjuet rett etterpå mens dere husker detaljer. Analyser oppsummeringen ved å finne hovedtema for holdningene til ansatte og ledere. Hovedtema kan være sentrale bekymringer eller forventninger. Det er viktig at dere identifiserer behovene til ansatte og ledere basert på hovedtemaene. Se mal for funnark på neste side for en enkel måte å dokumentere funnene på.

Hovedfunn – og en kort oppsummerende beskrivelse Beskriv funnet i større detalj. Få med bakgrunnen for holdningene, og hvorfor ansatte og / eller ledere tenker og føler slik. Bruk teksten til å få frem nyanser. Fortell gjerne små historier for å illustrere nyansene. Her kan du illustrere funnene med sitater eller andre illustrasjoner Du kan legge inn flere sitater for å fremheve nyanser eller underbygge funnet ytterligere Bruk denne boksen til å kort oppsummere behovene til ansatte og ledere, basert på funnet. Denne boksen kan du også bruke til behov, eller viktige avklaringer