Samarbeid og konflikt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Jeg og samfunnet.
Advertisements

Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Konflikthåndtering. Fra Inkluderende arbeidsliv.. Konflikter er en naturlig del av et arbeidsmiljø. Konflikten i seg selv er ikke en negativ arbeidsmiljøfaktor,
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Roller i ulike sosiale sammenhenger
Sosiale systemer og sosial struktur Et sosialt system er et sett av roller som står i et gjensidig definert forhold til hverandre. Sosiale strukturer er.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
«En god barnehagehverdag» Bergheim Friluftsbarnehage Oktober, 2014.
Makt og autoritet. Makt Makt er muligheten til å få en annen til å gjøre noe han ellers ikke ville ha gjort Makt brukt på en konstruktiv og forsvarlig.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Lover og avtaler i arbeidslivet 1. Arbeidsmiljøloven 2.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
”Veilederspråk og veilederholdninger” Kort innføring i verdigrunnlag og noen språkbevissthetskrav når man skal være veileder September 2005 Bjørn Damsgaard.
Kultur og hverdagsledelse
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
I møte med pasienten Bilde fra Google..
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse
Foreldremøte, 1. trinn Juni 2017.
Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra
Hvordan oppstår grupper?
Hvilket planstadie er klubben på?
Muntlig vurdering – å veilede andre
Samarbeid og medbestemmelse
PALS.
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Framgangsmåte i mobbesaker
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Foreldremøte skolestartere 2018
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
Sammen er vi en stjernehimmel
Valgfag innsats for andre
(Parent Management Training - Oregon)
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Samarbeid med skole, skolehelsetjenesten og foreldre
Prosjektledelse -fra initiering til gevinstrealisering
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Samtaletrekk B – Samarbeid
Kompetanse for mangfold Jåttå vgs
Den matematiske samtalen
Samtaletrekk B – Samarbeid
Bevis i matematikk- undervisningen
Matematikk på ungdomstrinnet
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Velkommen til foreldremøte
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Klubbutvikling oppfølging
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Skriving, prosjektarbeid og gruppeprosesser
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Voldsforebyggende opplæring
Relasjoner Beskyttelse og tillit Utvikling og trygghet
Vi kartlegger først og fremst for å kunne legge fram data på utviklingssamtalene. Observasjon- og kartleggingsverktøy kan brukes til planlegging og tilrettelegging.
Velkommen til foreldremøte
Når du blir «pusha» til å gjøre noe du egentlig ikke vil…
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Forberedelse til praksis
Foreldremøte 9.klasse
Utskrift av presentasjonen:

Samarbeid og konflikt

Samarbeid Samarbeid er felles innsats for å gjennomføre oppgaver og nå i mål Både som elev og senere som arbeidstaker vil du være i situasjoner der du skal samarbeide med andre

Samarbeid Hva skal til for at samarbeid i en gruppe skal fungere? Krever kunnskap om gruppeprosesser, dvs. hvordan kommunikasjon og samhandling foregår mellom deltakerne

Samarbeid – roller I en gruppe har deltakerne forskjellige roller Med roller menes de forventningene som er knyttet til en spesiell posisjon, f.eks. leder, sekretær, ordstyrer. Dette kaller vi formelle roller, roller som blir fordelt og som det er knyttet bestemte forventninger til I tillegg kan gruppemedlemmene har uformelle roller. Det er roller som ikke er avtalt, som henger sammen med personlighet og egenskaper, som klovn, igangsetter og oppfinner

Samarbeid - normer Uskrevne regler for hvordan vi skal oppføre oss Normene kan være uttalte eller tause, men gruppemedlemmen vet som regel at de finnes Eksempler på normer en gruppe kan ha: Hvordan du kler deg Hvordan du skal snakke Hvem som har rett til å bestemme Når noen bryter normene, reagerer ofte gruppa med sanksjoner, en slags straff. Eksempler er latterliggjøring og utfrysing

Samarbeid – klimaet i gruppa Skal samarbeidet bli godt, må kommunikasjonen i gruppa være god, medlemmene må forstå hverandre I tillegg er det følelsesmessige klimaet i gruppa viktig, dvs. stemningen som gjør at det er godt eller mindre godt å være i gruppa I en gruppe med godt følelsesmessig klima bør gruppemedlemmene Være åpne Gi positive tilbakemeldinger Lytte til hverandre Ha en åpen holdning til oppgavene som skal løses

Uenighet og konflikt Når uenigheter fører til negative følelser hos den ene parten eller hos begge partene, oppstår det en konflikt Konflikter er en naturlig del av et samarbeid og må håndteres på en god måte Behovskonflikter Verdikonflikter

Forebygging av konflikter Konflikter kan forebygges ved at en blir enige om gode regler i gruppa får tydelig fram hva som er målet med arbeidet hvilke rammer skal vi holde oss til? skal noen lede arbeidet? hva gjør vi hvis noen ikke gjør det vi er blitt enige om?