”Grenselaust samarbeid”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Advertisements

Prosjektet ”samhandling mellom kommunene i Sør-Trøndelag” Styringsgruppens konklusjoner og anbefalinger Orientering på KS høstkonferanse Røros, 5. november.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kommunesamarbeid rundt et DMS
Regional planstrategi
Digitalisering i askerskolen Orientering komite for oppvekst
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Prosjekt Arbeidskraft Hovedformål og delprosjekter Vi tror på muligheter.
Trysil kommune stavtaket foran Arbeidsgiverpolitikk i Trysil kommune Hvordan kombinere strategisk arbeid med praktisk arbeid ved utviklingen.
Forslag til innhold og konkretisering av regional utprøving av én journal Møter med Helse Sør-Øst RHF Helse Vest RHF Helse Nord RHF.
Å bygge en ny kommune 12.mai 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Kommunestyresamling 18. og 19. februar 2013 Fefor Fornyingsprosjektet Styring og ledelse Presentasjon av gruppenes innspill Politisk drøfting.
Kommunereform Kommunereform: 1.Utredningene 2.Våler kommunes vedtak 3.Nabopratene 4.Status 5.Økonomi ved å stå alene 6.Utfordringer og fordeler ved å stå.
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
Februar 2013 IKT-strategi Gruppe 4 Jan Magne LangsethGro Li Sletvold Fridtjov Valde JansonAmel Konjhodzic Anne Berit SkogvangBerit Aarnes Magnus.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Veileder for gevinstrapportering
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Beslutningsunderlag for etablering av felles FIU-enhet
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
ROS-analyse.
«Å bygge nye Asker kommune»
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Bærekraftig samfunnsutvikling
IKT: Utfordringer for demokratisk styring og kontroll
Fra eier til ombud - ny rolle for politikere etter statlig overtakelse av sykehusene Kaare Granheim.
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Samhandlingsreformen
SAMHANDLINGSREFORMEN Rett behandling - til rett tid - på rett sted
Bærekraftig samfunnsutvikling
Møtestruktur i Altinnsamarbeidet (Operativt)
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
Samarbeidsgruppemøte 5. november 2015
Forslag til ny intern budsjettfordelingsmodell
Økonomiplanprosessen Budsjett 2018 Økonomiplan
Omstilling på lokalt nivå Flere i arbeid Fylkesmannens januarmøte 2018
Kollektivtransport og kostnader
Å bygge en ny kommune! v/ Henning Sunde, prosjektleder Asplan Analyse
Gjennomgang av rapport om Virksomhetsgjennomgang
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Kommunereforma – Telemarksforsking sine utgreiingar
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
20 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
«Hvordan organisere kultursektoren «i kommunen»?»
Prosjektledelse -fra initiering til gevinstrealisering
Målbildet Stab/støtte
Forprosjekt Finnmarksmodell barnevernet
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Utredning av brannordning for Nye Asker kommune
Dagens sykehusområde på Bragernes - byutviklingskonkurranse
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet
Gjennomgang sentraladministrasjonen
Målet med DMS Sikre et godt helsetilbud til befolkningen på Sør-Helgeland ikke minst for de mest sårbare pasientene For Helgelandssykehuset – beholde og.
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Strategibegrepet Strategi som plan: Et forsøk på å vise tiltak og delmål på vei mot overordnede og mer langsiktige mål. Strategi som mønster: Det mønsteret.
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Oppfølging av kontrakt Det offentlige i Norge kjøper inn.
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Direktoratet  for IKT og fellestjenester  i høyere utdanning 
Evaluering Regionrådet
Programkontoret.
Utskrift av presentasjonen:

”Grenselaust samarbeid” Interkommunalt samarbeid med felles rådmann mellom Granvin og Ulvik Juni 2004

Grenselaust samarbeid Målsetning Legge til rette for administrativ og politisk samhandling å tvers av kommunegrensene Sikre effektivitet og kvalitet på tjenestene som kommunene produserer Utarbeide en tjenlig samarbeidsmodell for tekniske driftstjenester, helsetjenesten, stab/støtte og styringen av disse, og som kan håndtere eventuelle konflikter som måtte oppstå i samarbeidet Utarbeide et system for brukerdialog Identifisere og eventuelt prøve ut konkrete organisasjonsmodeller for de prioriterte tjenesteområdene i prosjektet

Prosjektgjennomføring Grenselaust samarbeid Prosjektgjennomføring 1/6 2002 1/1 2003 1/1 2004 1/6 2004 Vedtak i linjeorganisasjon Vedtak i linjeorganisasjon Forprosjekt Avgrense og definere mandat Nå-situasjonsanalyse Utrede samarbeidsmodeller og konsekvenser Planlegge iverksetting Iverksetting Tilpasse organisatoriske løsninger til praktisk handling i kommunene Prøve ut samarbeidet og erverve erfaringer Lage system for bruker- og medarbeiderdialog Evaluere prosjektgjennomføringen og samarbeidserfaringene

Interkommunalt samarbeid som strategi Grenselaust samarbeid Interkommunalt samarbeid som strategi Tjeneste- kvalitet Kompetanse Utvikling Demokrati og styring Økonomisk handlefrihet Strategiske perspektiver

Granvin og Ulvik – Noen kjennetegn Grenselaust samarbeid Granvin og Ulvik – Noen kjennetegn 2.200 innbyggere til sammen 20 min. biltur mellom kommunesentrene Etablert bredbånd-nettverk mellom kommunene Lik politisk og administrativ organisasjonsstruktur = Samorganisering Granvin og Ulvik Felles rådmann og flere andre felles stillinger som teknisk sjef, helse og sosialleder, IKT-konsulent etc. Går i retning av felles administrasjon Benytter utvekslings- og vertskommunemodell

Grenselaust samarbeid Samarbeidsløsninger Stab / støtte Felles leder - Iverksatt Felles personalpolitiske retningslinjer - under iverksetting Helse Samordning av personell - under iverksetting Teknisk Felles leder - Iverksatt Kompetanseutveksling, samordning av VA og kart/oppmåling- under iverksetting Plan Samordning av metoder og planprosesser - under iverksetting Innkjøp Felles innkjøpsansvarlig Samordne og profesjonalisere innkjøpsrutinene Nærings/landbruk Tettere samarbeid om ulike funksjoner - under iverksetting

Suksessfaktorer i samarbeidet Grenselaust samarbeid Suksessfaktorer i samarbeidet Lik kommunestørrelse og like utfordringer – felles løsninger Korte geografiske avstander og like organisasjonsstrukturer Felles administrativt lederskap har skapt en samarbeidskultur Samarbeidserfaringer både på uformell og formell basis Felles IKT-infrastruktur Samarbeidsvilje blant nøkkelmedarbeidere og politikere Bred prosjektdeltakelse har sikret eierskap og realistiske løsninger Lang prosjektperiode har sørget for modning og tilvenning

Erfaringer og resultater så langt Grenselaust samarbeid Erfaringer og resultater så langt Ulemper Tungrodd politisk beslutningsstruktur i interkommunale saker Mer ressurser til koordinering og møter Små fagmiljø selv i sammen Interkommunale ledere har få interkommunalt ansatte Mer reising og større pendlingsavstand for ansatte Samarbeidsulemper overføres ansatte og brukere Gevinster Tettere kollegialt og faglig samarbeid Mer attraktive stillinger - økt spesialisering og høyere stillingsprosent Bedre og mindre sårbare tjenester Økt politisk forhandlingsgevinst Økonomisk innsparing - ca 2 mill. i reduserte årsverk

Anbefalinger om veien videre Grenselaust samarbeid Anbefalinger om veien videre Avklare rollene i toppadministrasjon Utnytte felles IKT-system i større grad Samlokalisere felles tjenester Intensivere samarbeidet om næring/landbruk Inngå gjensidig forpliktende samarbeidsavtaler Geografisk utvidelse av samarbeidet Utrede fullstendig felles administrasjon Utrede politisk interkommunalt beslutningsorgan

Læringspunkter i prosjektet med overføringsverdi for andre kommuner Grenselaust samarbeid Læringspunkter i prosjektet med overføringsverdi for andre kommuner En klar oppfatning om hva kommunene vil med samarbeidet må legges til grunn Rollen og sammensetningen av styringsgruppen og øvrige prosjektgrupper avklares på forhånd Prosjektplanen angir viktige aktiviteter og beslutningspunkter Kommunene prioriterer prosjektarbeidet Politisk og administrativ ledelse gir klare føringer og fatter entydige vedtak Kommunene må være villige til å foreta strukturelle endringer og fordele funksjoner seg i mellom Interkommunalt samarbeid utvikles i en modningsprosess Den politiske kompleksiteten øker i kommunesamarbeid og man trenger rutiner som kan håndtere konflikter Ansatte og brukere må informeres