Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fra eier til ombud - ny rolle for politikere etter statlig overtakelse av sykehusene Kaare Granheim.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fra eier til ombud - ny rolle for politikere etter statlig overtakelse av sykehusene Kaare Granheim."— Utskrift av presentasjonen:

1 Fra eier til ombud - ny rolle for politikere etter statlig overtakelse av sykehusene
Kaare Granheim

2

3 Ombudsrollen Tradisjonelt å forstå som den som taler på vegne av enkeltpersoner for å rydde opp i urettferdighet eller oversette behov Nå mer å oppfatte som talsmenn for sine innbyggere i motsetning til resten av befolkningen i landet Parallell i bestillerrollen som er innarbeidet i NPM for å kunne styre indirekte med kontrakter og eventuelt med konkurranse

4

5 Oppsummering undersøkelse
Østfold Sogn og Fjordane Landet Høringsinstans (80%) Ombud/klageinstans (50%) Representasjon i HF’s styrer (40 %) Høringsinstans (86%) Representasjon i HF’s styrer (43%) Ombud/klageinstans (30%) Høringsinstans (71%) Representasjon i HF’s styrer (45%) Ombud/klageinstans (38%) Viktige funksjoner/ roller Lokalisering (71%) Sentralisering/de- sentralisering (71%) Helhetsplanlegging (62%) Helhetsplanlegging (67%) Forebyggende helsearbeid (56%) Lokalisering (53 Helhetsplanlegging (71%) Forebyggende helsearbeid (67%) Viktige temaer for politisk behandling Helsepolitisk kompetanse (40%) Nettverk mot kommunene (39%) Administrativ støtte (35%) Samarbeid med andre fylker (43%) Administrativ støtte (33%) Samarbeid med andre fylker (37%) Nettverk med kommunene (35%) Viktige forutsetninger Viktige kriterier ved formalisert representasjon Geografi (28%) Parti (24%) Geografi (29%) Helsepolitisk erfaring (29%) Parti (34%) Helsepolitisk erfaring (30%)

6 Ulike tilnærminger Konsensus Konflikt Inviterer Tenker Spør Drøfter
Avklarer Krever Kontrollerer Følger avvik Reviderer Kritiserer

7 Hvilke instrumenter? Konfliktsituasjon
Politiske vedtak og brev til styrene Brev til eier, Sosialkomité og Storting Media Dialogsituasjon Høringsuttalelser Møter mellom politikere og styrer (evaluering og planer) Møter på administrativt nivå (informasjon, planer og evaluering) Møter mellom fagpersonell Avtaler mellom RHF/HF og fylkeskommune/kommune Forpliktende deltakelse i fylkesplanarbeidet Felles prosjekter

8 Saker for politisk engasjement
Fylkespolitikere Helhetsplanlegging av helsetjenestene for befolkningen Forebyggende helsearbeid Lokalisering, inkl sentralisering/desentralisering HF/RHFs styrer, komiteer, utvalg (?) Ombud i enkeltsaker (?) Kommunepolitikere Pasientflyten Lokalisering

9 Konklusjon og anbefaling
Enighet om at fylkespolitikerne skal gå inn i en aktiv rolle som ombud for sine velgere Fylkespolitikerne bør ikke være styremedlemmer i RHF eller HF for Staten Ombudsrollen på individnivå er uegnet Samhandling forutsetter åpenhet og forutsigbarhet Fylkeskommune eller regionråd samordner synspunkter mellom kommunene Evaluering av samhandling mellom to fylkekommuner med ulik strategi og HF og RHF i en to års periode anbefales Bestillingsfunksjonen kan som et prøveprosjekt overføres til en fylkeskommune

10 Kortversjonen Etter den statlige overtakelsen av sykehusene kan ikke fylkeskommunene øve direkte innflytelse på de helsepolitiske prioriteringene i spesialisthelsetjenesten. Dette prosjektet viser hvordan fylkespolitikerne oppfattet sine styringsmuligheter tidligere og hvordan de oppfatter sitt ansvar som ombudsmenn nå. Det er stor enighet blant fylkespolitikerne om at fylkeskommunene bør være høringsorgan/rådgiver for å ivareta befolkningens interesser, men skepsis mot at fylkeskommunen skal gå inn i en ombudsrolle som klageorgan på individnivå. Rapporten drøfter to hovedstrategier i dette arbeidet ut fra erfaringer i kommuner og fylkeskommunen i Østfold og Sogn og Fjordane, og konflikt og samarbeid rendyrkes som strategier. På bakgrunn av drøftingene i arbeidsgruppene anbefale konsulenten at man legger til rette for et godt og nært samarbeid med helseforetakene og bruker helseforetakenes kunnskaper i sine vurderinger. Man er avhengig av faglig støtte og innsikt for å kunne fylle rollen. Man må kunne stille krav til sykehusforetakene med hensyn til åpenhet. Det advares mot å være representert i styringsorganene etter som man da må innordne seg eierens mål og retningslinjer og blir eierens representanter. Arbeidet kan videreføres ved evaluering av arbeidet i de to fylkene den kommende valgperioden. Man kan tenke seg at fylkeskommunene som en prøveordning får en rolle som bestillingsorgan for helsetjenestene til sin befolkning.


Laste ned ppt "Fra eier til ombud - ny rolle for politikere etter statlig overtakelse av sykehusene Kaare Granheim."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google