Metaspråk for multimodalitet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Advertisements

Det multimodale læringsrommet - arbeidsmåter og organisering i spenningsfeltet mellom det digitale læringsrom og det fysiske møtet Tjalve Gj. Madsen.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Program for dagen 9.00 – 10.30: Multimodale (sammensatte) tekster
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Et sosialsemiotisk perspektiv på multimodalitet
Bokpresentasjon Bergen
Henvisning litteratur Jan Merok Paulsen
Hvordan leser ungdom nettaviser?
Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?
Læringsfremmende respons
Presentasjon av operaprosjektet
Multimodal literacy ”Tekst og kontekst”
”Bestefar er en stokk” Johan Borgens novelle “Av en født forbryters dagbok” Hvordan filmatisere de 19 første linjene i novellen? Hva ser vi på som temaet?
”Morderne” Fra novelle til film.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Skriving i begynneropplæringa
Sammensatte tekster PPU
Sammensatte tekster ALU
Forskning på læremidler og flerkulturelt perspektiv Tønsberg Norunn Askeland og Dagrun Skjelbred.
LUT 21. og 22. oktober Marit Skarbø Solem
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Sammensatte tekster Mål for økten Få økt forståelse for begrepet sammensatte tekster Få et begrepsapparat for å snakke om sammensatte tekster.
Strategiopplæring og engasjement for lesing Kurspakke i lesing med 10 delpakker Ved Sture Nome, Lesesenteret, UiS.
Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 1 Fordypningsemne i norsk Hva kan biblioteket hjelpe deg med.
Strategiopplæring og engasjement for lesing Lesestrategier og engasjement – Økt 1 Av Sture Nome, Lesesenteret, UiS.
Norskfaget i møte med generasjon.com Audhild Nedberg og Kari-Anne Sæther UiT.
Sammensatte tekster LUT LK 06 - Sammensatte tekster Hovedområdet sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt.
Kartleggingsprøver på godt og vondt- hva gjør vi? Tove Mathisen og Kurt Henriksen Hvorfor kartleggingsprøver? Begrepsforståelse? Hvilke kartleggingsprøver.
Marte Blikstad-Balas FRA SJANGERFORMALISME TIL SJANGERANARKI?
Sammensatte tekster Etter Anne Løvland: På mange måtar.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.
Sammensatte tekster Mål for økten Få økt forståelse for begrepet sammensatte tekster Få et begrepsapparat for å snakke om sammensatte tekster.
Å skrive på et andrespråk
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 8. trinn:
i overgangen fra barnehage til skole
Observasjon og kartlegging av barns språk
LNU på 2000-tallet LNUs Landskonferanse Arne Johannes Aasen
Norskfaget som begivenhet
#Selfie Norskfaget og selvfremstilling i sosiale medier Linda Undrum
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Webinar i UH-ped 24/ «Skrive for å lære» Mikrooppgaver
Tverrfaglig uke for LUT
Master i faglitterær skriving
Ny læreplan… Høst 2017.
Grammatikkens plass i andrespråksopplæringa
Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa
Et kognitivt perspektiv på læring
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Leseutvikling og læringsstrategier
Vurdering av digitale tekster
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Då Gregor Samsa vakna i senga si ein morgon av urolege draumar var han forvandla til eit uhyrleg kryp. (Kafka, 1915, omsett av Jon Fosse, 2016)
Fagsamtaler som vurderingsform i naturfag
Tilpasset opplæring Kurs 5
Norsk som skolefag og studiefag
Utskrift av presentasjonen:

Metaspråk for multimodalitet Å skape sammensatte tekster i norskfaget Marthe Øidvin Burgess

Hva er multimodalitet? Multimodalitet er kombinasjon av ulike tegnsystemer i én kompleks ytring

Trenger vi et metaspråk for dette i norskfaget? Hoem, norskdebatten og elever som elsker vanskelige ord! Metasamtaler om tekst – ikke noe nytt Terminologi og vurderingsaspektet Burgess, 2016; Løvland, 2006; Matre & Solheim, 2014; Sjøhelle, 2010)

Hvilken modalitet formidler humoren i denne teksten?

Hvorfor ikke «sammensatte tekster»? + Meningen skapes i helheten, ikke som sum av delenes meningspotensial. ≠

Modalitet og mediering

Ordliste for multimodale tekster Modalitet Mediering Modal affordans Engelsk: Modal affordance Affordance, fra psykologien (Gibson:1979): Personers situasjonsbetinga handlingsmuligheter. Gunther Kress tok begrepet inn i multimodalitetsforskning i 2010. Situsjonsbetinga handlingspotensial, men tegnsystemets (mode), ikke menneskets.

Hvilke tegn kan gjøre hva? (Sjøhelle, 2010:123) Monomodalt fokus i elevproduksjon: verbaltekst har en tendens til å få «hovedrollen» i meningsskapingen. (Danielsson, 2013; Løvland, 2006; Sjøhelle, 2010; Sjøhelle, 2013)

Å utforske tegnsystemer

Eksempel 1: Hvordan uttrykker man foreldre/barn-relasjon på film? «Hei mamma!» «Lise?» Dyp stemme fra et annet rom. Forkle, skaut og babydukke. Far bak avisa.

Implikasjon på film. Hva er forskjellen mellom dette og å simpelthen vise en person som går gjennom en dør?

Ved å dempe reallyden og legge på musikk, settes fokus på stemning og handling, ikke på det karakterene sier til hverandre.

Multimodalitet og tekstkultur Elevene skaper intuitivt med utgangspunkt i sin erfaring som mottakere av den typen tekster de produserer. (Gee & Hayes, 2011; Gee, 2014; Gilje, 2010)

Ordliste for arbeid med multimodale tekster Modalititet: tegnsystem Mediering: hvordan tegnene formidles Modal affordans: tegnenes muligheter og begrensninger i en gitt sammenheng Hva tror dere?

Referanser Aasen, A.J. & S. Nome (Red) (2005) Det nye norskfaget. Bergen: Fagbokforlaget. Kress, G. (2009). “Writing in a world of provisionality”. I G.Å. Vatn, I. Folkvord & J. Smidt (Red) Skriving I kunnskapssamfunnet. Trondheim: Tapir. Berge, K. L. «Skriving som grunnleggende ferdighet og som nasjonal prøve». I Aasen, A.J. & S. Nome (red) Det nye norskfaget. (ss 161-188) Bergen: Fagbokforlaget. Kress, G. og C. Jewitt. (2003). Multimodal literacy. New York: Peter Lang. Kress, G. og T. Van Leeuwen. (2006/1996). Reading images: The grammar of visual design. London: Routledge. Blikstad-Balas, M. (2013). Redefining School Literacy. Prominent literacy practices across subjects in upper secondary school. (Ph.d), University of Oslo, Oslo Kress, Gunther, og Theo Van Leeuwen. (2001). Multimodal discourse: The modes and media of contemporary communication. London: Arnold. Danielsson, K. (2013). Multimodal literacy i klassrummet. Möjligheter og begränsningar. I Dagrun Skjelbred og Aslaug Veum (Red.), Literacy i Læringskontekster (ss. 120-136). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kunnskapsdepartementet. (2010). Læreplan i norsk NOR1-04. Hentet fra http://www.udir.no/kl06/NOR1-04. Kunnskapsdepartementet. (2016) Meld. St. 28. Fag – Fordypning – Forståelse. En fornyelse av Kunnskapsløftet. Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon Informasjonsforvaltning. Norges offentlige utredninger (2015). Fremtidens skole. Fornyelse av fag og kompetanser. Løvland, Anne. (2006). Samansette elevtekstar: Klasserommet som arena for multimodal tekstskaping. (Ph.D), Høgskolen i Agder, Kristiansand Fjørtoft, H. (2014). Norsdidaktikk. Bergen: Fagbokforlaget. Gee, J. P. (2004). Situated language and learning: a critique of taditional schooling. London. Routledge. Lund, A. (2014). “ Å didaktisere et fag – 15 år etter”. I Hvistendahl, R. & R. Roe (Red) Alle tiders norskdidaktiker. Festskrift til Frøydis Hertzberg på 70-åsdagen. Oslo: Novus. Gilje, Ø. (2010a). Mode, mediation and moving images: An inquiry of digital editing practices in media education. (Ph.D), University of Oslo, Oslo Sjøhelle Sammensatte tekster 2010 Sjøhelle, D. K. (2013). Multimodal tekstforming - En nøkkel til leseforståelse? I D. K. Skjelbred & A. Veum (Red.), Literacy i læringskontekster (ss. 109-119). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Hertzberg, Frøydis (1999) «Å didaktisere et fag – hva er det?» i C. Nyström & M. Ohlsson (Red.) arton artiklar om språk, litteratur, didaktik och prov. Et vänskrift til Birgitta Garme på 60-årsdagen, 24. november. (Vol.13, ss 31-40). Uppsala, Sverige: Uppsala Universitet. Smidt, J. (Red) (2009) Norskdidaktikk – en grunnbok. Oslo: Universitetsforlaget. Jewitt, C. (2014). The Routledge handbook of multimodal analysis (2 utg.). London: Routledge. Tønnesson, Johan L. (2008). Hva er sakprosa. Oslo: Universitetsforlaget. Karianne Skovholt i Norsklæreren 2/2016 Van Leeuwen, T. (2004) Introducing Social Semiotics: An Introductory Textbook. London: Routledge. Kress, G. (2003). Literacy in the new media age. London: Routledge.