Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

#Selfie Norskfaget og selvfremstilling i sosiale medier Linda Undrum

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "#Selfie Norskfaget og selvfremstilling i sosiale medier Linda Undrum"— Utskrift av presentasjonen:

1 #Selfie Norskfaget og selvfremstilling i sosiale medier Linda Undrum
LNUs landskonferanse, Stavanger

2 Plan for de neste 45 minuttene
Forskningsprosjektet Teoretisk rammeverk, fremgangsmåte Hovedfunn, funnene sett i et samfunnsperspektiv Didaktisk relevans Selfien i et literacy-perspektiv Selfien og identitetsfaget norsk Selfien i norskfaget – hvordan? 18/03/2017 #Selfie - Norskfaget og selvfremstilling i sosiale medier Linda Undrum

3 Selfien på Instagram som multimodal tekst og sosial handling
“A photograph that one has taken of oneself, typically one taken with a smartphone or webcam and shared via social media” (The Oxford English Dictionary) 18/03/2017 #Selfie - Norskfaget og selvfremstilling i sosiale medier Linda Undrum

4 #Selfie - Norskfaget og selvfremstilling i sosiale medier Linda Undrum
Teoretisk rammeverk Kritisk diskursanalyse (Fairclough [1992, 1996], Wodak & Meyer [2009]) + Multimodal analyse (sosialsemiotikk) (Halliday [1978], Kress & van Leeuwen [2006], Kress [2010], Machin [2004]) = Multimodal kritisk diskursanalyse (Djonov & Zhao [2014], Machin [2016], Machin & Van Leeuwen [2007], van Leeuwen [2013]) Literacy (Barton [1994], Gee [2012, 2015], Janks [2010], Rogers & Wetzel [2014], Cope & Kalantzis [2000]) 18/03/2017 #Selfie - Norskfaget og selvfremstilling i sosiale medier Linda Undrum

5 Fremgangsmåte Analyseobjekt: Overordnet analysemodell:
100 selfier hentet fra Instagram ved hjelp av #selfie Tilfeldig utvalgt, med følgende kriterier: Forståelige tegn i verbalteksten Faktiske selfier Etiske hensyn, informasjonsplikt Overordnet analysemodell: 18/03/2017 #Selfie - Norskfaget og selvfremstilling i sosiale medier Linda Undrum

6 Modell for tekstanalyse
Meningsaspekter Semiotiske ressurser Visuelle ressurser Verbale ressurser Representasjon Kontekstualisert/ dekontekstualisert fremstilling Narrativ/konseptuell fremstilling Visuell modalitet Ordvalg Struktur Interaksjon Bildehandlinger Distanse Perspektiv Språkhandlinger Språklig stil Komposisjon Samspillet mellom visuelle og verbale ressurser Informasjonslenking 18/03/2017 #Selfie - Norskfaget og selvfremstilling i sosiale medier Linda Undrum

7 #Selfie - Norskfaget og selvfremstilling i sosiale medier Linda Undrum
Den «typiske» selfien 18/03/2017 #Selfie - Norskfaget og selvfremstilling i sosiale medier Linda Undrum

8 Hovedfunn: Visuelle ressurser (Representasjon)
Generiske bilder (Dekontekstualisert og konseptuell fremstilling) Lav visuell modalitet 18/03/2017 #Selfie - Norskfaget og selvfremstilling i sosiale medier Linda Undrum

9 Hovedunn: Visuelle ressurser (Interaksjon)
Krevende bildehandling Nært bildeutsnitt Horisontal, frontal synsvinkel 18/03/2017 #Selfie - Norskfaget og selvfremstilling i sosiale medier Linda Undrum

10 Hovedfunn: Verbale ressurser (Representasjon)
Emneknagger, engelske innslag, slangord, forkortelser og koder Ingen ordinær setningsstruktur Uformell språklig stil “After a while you just want to be with the one who makes you laugh” #quote #sexandthecity #mrbig #carriebradshaw #show #laugh #cute #selfie #me #woman #beautiful #queen #slay #blueeyes #brunette #smile #diamonds #shinebright #glow #happy #follow #followme #tgit #thursday #staystrong #love #like #stayfabulous 18/03/2017 #Selfie - Norskfaget og selvfremstilling i sosiale medier Linda Undrum

11 Hovedfunn: Verbale ressurser (Interaksjon)
Emneknaggenes kommunikative funksjon Emneknagg Betydning Språkhandling #like Gi et likertrykk Direktiv #comment Legg igjen en kommentar #follow / #followme Følg meg #likeforlike / #like4like / #l4l Hvis du liker mitt bilde, liker jeg ditt Kommissiv #commentforcomment / #comment4comment Hvis du legger igjen en kommentar til meg, legger jeg igjen en kommentar til deg #followforfollow / #follow4follow / #f4f Hvis du følger meg, skal jeg følge deg 18/03/2017 #Selfie - Norskfaget og selvfremstilling i sosiale medier Linda Undrum

12 Selfien i et samfunnsperspektiv
Homogen og generalisert visuell fremstilling Kodespråk som følger egne normer, er preget av engelsk, slang, personlige tiltaleformer Deles globalt og følger de samme konvensjonene overalt 18/03/2017 #Selfie - Norskfaget og selvfremstilling i sosiale medier Linda Undrum

13 Selfien i et samfunnsperspektiv
18/03/2017 #Selfie - Norskfaget og selvfremstilling i sosiale medier Linda Undrum

14 Selfien i et literacy-perspektiv
«Elevene skal lære å orientere seg i mangfoldet av tekster […]» (Kunnskapsdepartementet [2013]) Gi elevene et metaspråklig begrepsapparat (Iversen & Otnes [2009]) La elevene «tolke sin egen virkelighet med begreper fra norskfaget» (Walker Rettberg [2010]) Læring foregår i ulike domener (Mackin-Horarik [1996], Gee [2012, 2015]) «Tilpasset opplæring […] kjennetegnes ved variasjon i bruk av lærestoff, arbeidsmåter, læremidler [m.m.]» (Kunnskapsdepartementet [2013]) Elevene skal «forstå resonnementer og framstillinger i ulike typer tekster på skjerm og papir» (Kunnskapsdepartementet [2013]) 18/03/2017 #Selfie - Norskfaget og selvfremstilling i sosiale medier Linda Undrum

15 Selfien og identitetsfaget norsk
Norsk «er et sentralt fag for kulturforståelse, kommunikasjon, dannelse og identitetsutvikling» (Kunnskapsdepartementet [2013]) Nye medier har en sentral plass i dannelsesprosesser og relasjonsbygging (Løvlie 2003) Middel til identitetsskaping (Giddens [1991], Bruner [1999], Penne [2001]) Bevissthet angående egen selvfremstilling (Hoem & Schwebs [2008]) Elevene skal lære å skrive kreative tekster (Kunnskapsdepartementet [2013]) 18/03/2017 #Selfie - Norskfaget og selvfremstilling i sosiale medier Linda Undrum

16 Selfien i norskfaget – hvordan?
Refleksjonsspørsmål Hvordan fremstiller elevene seg gjennom selfier? Hvor går grensen mellom offentlig og privat i tekstene elevene publiserer på sosiale medier? Hva skjer når privatpersoner tar i bruk reklamens fremstillingsformer? Hvilken innvirkning har det på oss at sosiale medier preges av idealiserte skjønnhetsidealer og verdier knyttet til kjøp og forbruk? Tekstanalyse, retorisk analyse Identifisere og analysere visuelle og verbale ressurser og retoriske virkemidler 18/03/2017 #Selfie - Norskfaget og selvfremstilling i sosiale medier Linda Undrum

17 Selfien i norskfaget – hvordan?
Digital fortelling Bruke selfien som en ressurs i undervisningen Kontekstualisere, knytte til litteratur- og kulturhistorie m.m. F.eks. sammenligne selvfremstilling i selfier med hvordan Kristiania-bohemen fremstilte seg selv Ta utgangspunkt i en kjent tekst eller et begrep og lage selfier som formidler innholdet F.eks. Sigbjørn Obstfelder: «Jeg ser», Amalie Skram: «Karens jul», Erlend Loe: «Naiv, super», begrepene «hverdagsintegrering», «det grønne skiftet» 18/03/2017 #Selfie - Norskfaget og selvfremstilling i sosiale medier Linda Undrum

18 #Selfie - Norskfaget og selvfremstilling i sosiale medier Linda Undrum
Oppgaveeksempel Oppgave 1: Ca. 250 ord: Velg ut en selfie du selv har lagt ut på sosiale medier. Beskriv bildet denotativt. Oppgave 2: Ca. 400 ord: Velg ut en selfie og gi en konnotativ beskrivelse av bildet og verbalteksten. Du må gjøre et utvalg av semiotiske ressurser og huske å beskrive deres funksjon. 18/03/2017 #Selfie - Norskfaget og selvfremstilling i sosiale medier Linda Undrum

19 #Selfie - Norskfaget og selvfremstilling i sosiale medier Linda Undrum
Kilder 1 Adami, E., & Kress, G. (2010). The social semiotics of convergent mobile devices: new form of composition and the transformation of habitus. In G. Kress (Ed.), Multimodality. A social semiotic approcah to contemporary communication (pp ). London and New York: Routledge. Barton, D. (1994). Literacy : an Introduction to the Ecology of Written Language. Oxford: Blackwell. Bruner, J. S. (1999). Mening i handling. Århus: Klim. Cope, B., & Kalantzis, M. (2000). Multiliteracies : Literacy Learning and the Design of Social Futures. London: Routledge. Djonov, E., & Zhao, S. (2014). From multimodal to Critical Multimodal Studies through Popular Discourse. In E. Djonov & S. Zhao (Eds.), Critical multimodal studies of popular discourse (pp. 1-14). New York: Routledge. Fairclough, N. (1992). Discourse and social change. Cambridge: Polity Press. Fairclough, N., & Wodak, R. (Kress, G., & van Leeuw1997). Critical Discourse Analysis. I T. van Dijk (Red.), Discourse as social interaction (s ). London: Sage. Gee, J. P. (2012). Social Linguistics and Literacies : Ideology in Discourses (4. utg.). London: Routledge. Gee, J. P. (2015). Literacy and Education. New York: Routledge. Giddens, A. (1991). Modernity and Self-Identity : Self and Society in the Late Modern Age. Cambridge: Cambridge Polity Press. Halliday, M. A. K. (1978). Language as Social Semiotic : the Social Interpretation of Language and Meaning. London: Edward Arnold. Hochman, N. (2014). Imagined Data Communities. Hentet fra Hoem, J., & Schwebs, T. (2008). Se, her er jeg! : selvframstilling på en læringsarena. I S. Østerud & E. G. Skogseth (Red.), Å være på nett. Kommunikasjon, identitets- og kompetanseutvikling med digitale medier (s ). Oslo: Cappelen akademisk forlag. Iversen, H. M., & Otnes, H. (2009b). Å være digital i norsk. I H. Otnes (Red.), Å være digital i alle fag (s ). Oslo: Universitetsforlaget. Janks, H. (2010). Literacy and power. New York: Routledge. Kunnskapsdepartementet (2013). Hentet , fra 18/03/2017 #Selfie - Norskfaget og selvfremstilling i sosiale medier Linda Undrum

20 #Selfie - Norskfaget og selvfremstilling i sosiale medier Linda Undrum
Kilder 2 Løvlie, L. (2003). Teknokulturell danning. I R. Slagstad, O. Korsgaard & L. Løvlie (Red.), Dannelsens forvandlinger (s ). Oslo: Pax. Machin, D. (2016). The need for a social and affordance-driven multimodal critical discourse studies. Discourse and Society, 27(3), Machin, D., & van Leeuwen, T. (2007). Global media discourse: a critical introduction. London: Routledge. Machin, D. (2004). Building the world's visual language: the increasing global importance of image banks in corporate media. Visual Communication, 3(3), Macken-Horarik, M. (2004). Interacting with the Multimodal Text : Reflections on Image and Verbiage in Art Express. Visual Communication, 3(1), s doi: / Molloy, G. (2007). När pojkar läser och skriver. Lund: Studentlitteratur. Penne, S. (2001). Norsk som identitetsfag. Oslo: Universitetsforlaget. Rogers, R., & Wetzel, M. M. (2014). Designing Critical Literacy Education through Critical Discourse Analysis : Pedagogical and Research Tools for Teacher Researchers. New York: Routledge. van Leeuwen, T. (2006). Reading images: the grammar of visual design. London: Routledge. van Leeuwen, T. (2013). Critical Analysis of Multimodal Discourse. In C. A. Chapelle (Ed.), The Encyclopedia of Applied Lingusitics (Vol. 10, pp. 1-5). Chichester: Balcwell Publishing Ltd. van Leeuwen, T. (2015). Discourse Aesthetics. I G. Kvåle, E. Maagerø & A. Veum (Red.), Kontekst, språk og multimodalitet : nyere sosialsemiotiske perspektiver (s ). Bergen: Fagbokforlaget. Veum, A. (2011). Historisk blikk på meiningsskaping i avisførstesider. I T. R. Hitching, A. B. Nilsen & A. Veum (Red.), Diskursanalyse i praksis : metode og analyse (s ). Kristiansand: Høyskoleforlaget. Veum, A. (2013). Blogging på rosa skjerm : om roller og relasjonar i ungjentebloggar. I S. Hållsten, H. S. Daniel & W. Daniel (Red.), Sex nordiska studier i systemisk-funktionell lingvistik (s ). Huddinge: Södertörns högskola. Walker Rettberg, J. (2010). Digitale tekster : blogging, Wikipedia og SMS. I K. Kalleberg & A. E. Kleiveland (Red.), Sakprosa i skolen (s ). Bergen: Fagbokforlaget Vigmostad og Bjørke AS. Østbye, H., Helland, K., Knapskog, K., & Larsen, L. O. (2013). Metodebok for mediefag (4. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. 18/03/2017 #Selfie - Norskfaget og selvfremstilling i sosiale medier Linda Undrum


Laste ned ppt "#Selfie Norskfaget og selvfremstilling i sosiale medier Linda Undrum"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google