Regional plan for et helhetlig opplæringsløp

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Noen utfordringer for skolene
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Karriereveiledning - Regional konferanse Bergen september.
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Nasjonale prøver.
Borre ungdomsskole
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Et 13-årig skoleløp Inderøy kommunestyre 2. februar 2009
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Foreldremøte 8.september trinn
Foreldremøte 8.september trinn
Lokal arbeidstidsavtale
Horten vidergående skole
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Velkommen til et nytt skoleår!
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Skolevandring.
Skoleeiers kapasitetsbygging
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Deltakende læring.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Realfagskommunen Asker
Rådgiversamling 2. november 2016
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
REalfagskommune!.
NY STRUKTUR.
Revidert læreplan i engelsk
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Arbeidsseminar for faget Velkommen!
Rektornettverk Sandefjord 4. mai 2018
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Høstrapport – tall og statistikk
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Nå er de revidert!.
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Handlingsplan 2015 – 2016 Revidert handlingsplan 2017 – 2018 Regional plan for et helhetlig opplæringsløp med handlingsplan for 2015 – 16. Politisk vedtatt i alle kommuner, bortsett fra at vi er usikre på gamle Sandefjord, og vedtatt i FT april 2015 Dere har fått planen og i den ligger statusrapport for RPHO-arbeidet fram til nå og revidert handlingsplan 2017 – 2018.

Handlingsområder Arenaer for samhandling og læring Statistikk og analyse Kvalitet i opplæringen Overgangene

Hva har vi gjort? Utviklet sammen med kommunene og andre samarbeidsparter Kjennetegn på kvalitet i opplæringen Kjennetegn på kvalitet i overgangene Pilotert profesjonsfellesskap for hele opplæringsløpet i fag og grunnleggende ferdigheter Videreutviklet rektornettverk og karrierenettverk Revidert Høstrapport – ungdomsskole – videregående opplæring 1 og 2: Kjennetegn for kvalitet i opplæringen og overgangene finner dere på nettsiden opplæringsløpet.no 3: Piloteringen av profesjonsfellesskapet – dere får senere se en dokumentar på dette arbeidet 4: Vestfold er inndelt i 5 områder der rektorene i ungdomsskolene og videregående skole møtes regelmessig. Det samme gjelder karrierenettverkene der rådgivere og hjelpeinstanser møtes (….NAV, OT/PPT, helsesøster, miljøarbeidere…osv) 5: Rådmennene får denne utdelt. Høstrapporten gir tall og statistikk for årsproduksjonen i vgo, relatert til hvilken avgiverkommune og ungdomsskole elevene kommer fra.

Handlingsområde: Overganger Planen: Utvikle og forankre felles kvalitetskjennetegn for gode overganger i hele opplæringsløpet Ferdigstilt Handlingsplan 2017/-18: Konkretisering, operasjonalisering og implementering sammen med kommunene. Overgangene

5 kritiske overganger Arbeid eller Studier

Grunnskolepoeng og gjennomføring i vgo Grunnskolepoeng er summen av alle karakterer i de 10 avgangsfagene i 10. trinn. Denne poengsummen konkurrerer de med om skoleplass i vgo. Tabellen viser sammenhengen mellom karakterer i ungdomsskolen og sannsynligheten for å fullføre og bestå vgo Kilde SSB: Publisert desember 2011

Helhet i fag, progresjon og læringsutvikling Grunnopplæring i matematikk Videregående skole trinn 11-13 (SF:140+84 = 224t) eller (YF: 84 t)* Overgang 1201 t Ungdomsskolen trinn 8-10 (313 t) Overgang 888 t Barneskolen trinn 5-7 (328 t) Illustrerer viktigheten av helhetstenkning og kvalitet i fagene i hele opplæringsløpet. Vi bruker matematikk som eksempel. Viser: barn og unge får til sammen 1425 – ST /1285 – YF timer i matematikk. 1201 timer er gitt i grunnskolen. Barneskolen trinn 1-4 (560 t) Overgang Barnehagen Antall, rom og form * obligatorisk: studieforberedende/yrkesforberedende

Handlinger knyttet til overganger Høstrapporten Utdanningsvalg Rektornettverkene Karrierenettverkene Lederforum, rådmannskollegiet og ordførerkollegiet Profesjonsnettverk både etablert og i prosess http://www.opplaringslopet.no/ Profesjonsnettverk digitalpedagoger Ledersamling kommune og fylkeskommune Konkretiseringen av kjennetegnene for god kvalitet i alle overganger

Felles målsettinger framover Praksis i vår kommune/skole samsvarer med kjennetegnene for god kvalitet i opplæringen Praksis i vår kommune/skole samsvarer med kvalitetskjennetegnene for gode overganger I vår kommune/skole stimulerer vi til fellesskap om helhet og sammenheng for ledere og pedagoger i hele opplæringsløpet Vi deler gode erfaringene med  hverandre i Vestfold. Vi anser oss som en kommune i denne sammenhengen!! Punkt 1 og 2: kommunesammenslåinger gjør at RPHO er relevant for å bygge felles praksis og kultur Punkt 3: Ledersamling – alle ledere hele opplæringsløpet. Stimulere til ansvar og engasjement. Punkt 4: minne om nettsiden opplæringsløpet.no og Facebooksiden. MINNE OM AT RPHO-TEAMET ER EN RESSURS for kommunene også! Ta kontakt!! Og responder på henvendelsene våre

Kvalitetskjennetegn på gode overganger: Barnehagepersonalet og pedagogisk personale i skolen kjenner til kompetansemål og arbeidsmåter i sine fag på foregående og neste nivå i opplæringsløpet. De tar hensyn til dette når de planlegger, tilrettelegger og gjennomfører opplæringen. Barn, unge og foresatte opplever at det er god kommunikasjon mellom nivåene, slik at overgangen oppleves som trygg og god. Neste nivå er godt forberedt og tilpasninger og tilrettelegginger i opplæringen som er avtalt, blir gjennomført Barn, unge og foresatte opplever å bli lyttet til og veiledet i overgangene Barn, unge og foresatte kan lett innhente god informasjon om neste nivå og gjør bevisste valg om videre utdanning på grunnlag av egne interesser, kompetanse, evner og forutsetninger.  

Refleksjon Hvilke kjennetegn er vi gode på ? Hvilke kjennetegn bør vi jobbe mer med ? Hvordan kan vi jobbe med gode overganger i vår kommune ?