Velkommen til foreldremøte.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
Advertisements

Foreldremøte Vg1 Studiespesialisering tirsdag 6. september 2016 Velkommen til Et naturlig førstevalg.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Foreldremøte SFO høsten 2015 Onsdag den 2.september 2015.
Velkommen til foreldremøte Stokkavannet og Mosvannet.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
VISJON: Kompetanse for alle i mulighetens skole VELKOMMEN TIL BLOKKHAUGEN SKOLE.
Foreldremøte Kristianslyst skole høsten 2016 Velkommen til 8D.
Å stimulere og videreutvikle barns nysgjerrighet i matematikk/antall, rom, form Realfagsatsning Vestre Toten Kommune, 25. februar 2016.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Innskolingsdagen – 5. juni 2015 Velkommen til foreldremøte.
Hvordan kan vi hjelpe barna våre med matematikk?.
Foreldremøte 1. trinn. Oppstarten - Nye rutiner - Nye venner - Friminutt - Matboks - Refleksvest - Innesko - Gymsokker, sklisokker - Skiftetøy - Påkledning.
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
Skole/hjem samarbeid 3.trinn. Lekser Tilpasset opplæring (nettsider o.l) To leksepermer – Norsk og matte – Engelsk Husk å levere lekser: – Engelsklekse:
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE TORSDAG 22. SEPTEMBER 2016.
Velkommen til nytt barnehageår på Låven. Satsingsområder på Roligheden gård barnehage- Låven Bygge gode relasjoner barn-barn, barn-voksne Alle skal få.
Velkommen til nytt barnehageår!. Program for kvelden Velkommen! Presentasjon av ansatte Overordnede føringer for hele barnehagen IST Hypernett Valg av.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til foreldremøte på Roligheden gård barnehage Felles informasjon ved oppstart nytt barnehageår - Anne Hjemmesiden.
Læringsteorier i matematikk -hvorfor gjør vi det vi gjør i matematikkundervisninga?
Velkommen til Foreldremøte for 9. trinn
Norskfaget i 1. klasse.
Skolestarter 2017 Foreldremøte Skolestarter 2017 Foreldremøte
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
”Gjenkjenne retoriske appellformer og måter å argumentere på”
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Informasjon til FAU
Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra
Velkommen til foreldremøte for 7D og 7E
«Utviklende læring i matematikk»
En positiv skoleforelder.
Glede gjennom mestring
- sammen for en bedre skole!
PRAKSISMØTE.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Lekser.
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Velkommen til foreldremøte
Samtaletrekk B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Velkommen!.
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.
Bevis i matematikk- undervisningen
Matematikk på ungdomstrinnet
Velkommen elever! Lærerens navn.
Velkommen til førskoledager HASLE SKOLE på Brynseng
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til nye 1. klasseforeldre!
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Velkommen til foreldremøte
Steng ruteren før skolegangen ryker,- eller?
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til Foreldremøte – for dere som har 5 – åringer i barnehagen
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Modul 3 – Intensiv opplæring
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Foreldre og skole 6. og 7. trinn.
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til foreldremøte. Edel fra SFO Litt om klassen og det sosiale miljøet «russisk» matematikk Dagsrytmen Norsk Info fra foreldrekontaktene Annet Vel hjem

Litt om klassen -27 elever, 13 jenter og 14 gutter. -rolig start, men er blitt stuevarme. -stor forskjell: skole klar, faglig, kropp, modenhet m.m.  -til å starte med har vi delt dem, men har noen fag sammen: gym, morgensamling, tur, leketime. -jobber godt å rolig i rolige aktiviteter, mye lyd i mer aktive aktiviteter som gym, lek, overganger m.m. -interesserte, liker utfordringer. -leker godt sammen. -en flott gjeng.

Et godt sosial miljø på skolen -stiller opp i rekke hver morgen. -ikke faste plasser på morgensamlingen. -leketime/tur. -tar opp utfordringer som oppstår underveis. -massasje i gymmen. -bygge gode relasjoner elev/elev og lærer/elev "UIU". -få alle med MI -Bim og Bam. -plan for et godt psykososialtmiljø. -hjemmesiden til Orstad skole. -stiller opp i rekke hver morgen. -ikke faste plasser på morgensamlingen. -leketime/tur. -tar opp utfordringer som oppstår underveis. -massasje i gymmen. -bygge gode relasjoner elev/elev og lærer/elev "UIU". -få alle med. -Bim og Bam. -plan for et godt psykososialtmiljø.

Hva kan dere gjøre. -inkludere alle. -snakk positiv om skolen. -venne gruppe. -Vis interesse. -still opp på tilstelling. -gi beskjed dersom dere er bekymret for egen eller andre sine unger. -heller en samtale for mye enn en for lite.

Russisk matematikk Hva er ’ Russisk matematikk’ – utviklende opplæring i matematikk Tenkningen bak Fordeler Utfordringer Erfaringer Hvordan kan foresatte hjelpe

Hentet fra Russland Pedagogen Zankov utviklet et undervisningssystem sammen med Vygotsky i Russland 1970-80 tallet Stor suksess Siden 1995 innført som et offesielt statlig system. Brukes nå av ca. en fjerdel av grunnskolene i Russland

Hva er det viktigste målet med matematikkopplæringen? Å lære elevene å resonnere logisk og tenke Å utvikle evnen til å trekke slutninger, resonnere og overbevise Å la barn få tenke gjennom stoffet før de arbeider med det Alle forskere er enige i at de første årene spiller en kritisk rolle i barnas utvikling av matematisk kreativitet

Bøkene er basert på pedagogen Zankov sine undervisningsprinsipper: Undervisning på et høyt nivå. Ledende rolle av teoretisk kunnskap. Gå fort gjennom stoffet/repetere. Barnas bevisstgjøring av selve undervisningsmetoden. Systematisk og målrettet utvikling av hvert eneste barn i klasserommet.

Mer om de ulike prinsippene: 1 høyt nivå – kunnskapen ligger litt over det hver enkelt kan i utgangspunktet. Lærer eller medelever hjelper til med å gi hint. Lærer / medelev hjelper den enkelte til selv å finne svar - Mye diskusjon, mindre vekt på skriving og ’produsere svar’

Prinsippene fortsettelse: 2 Teoretisk kunnskap - analyse - planlegge , reflektere , sette ord på forklare – begrunne for eksempel hoderegning: 9 + 8 = 9 + 1 + 7 9 + 9 – 1 se likheter, forskjeller, sammenhenger 2 + 3 3 + 2 2 + 3 3 + 3 4 + 3 5 + 3

Prinsippene fortsettelse: 3 Gå fort gjennom stoffet - ikke terping på et emne over lengre periode, men en kort og grundig innføring - varierte oppgaver, flere tema samme time / uke

Prinsippene fortsettelse: 4 Barnas bevisstgjøring av selve undervisningsmetoden - Hvorfor lærer jeg dette? - Hvilke kunnskaper trenger jeg for å løse disse oppgavene? Svare bevisst. Vygotsky og hans teori om læring et tema i klassen.

Prinsippene fortsettelse: 5 Systematisk og målrettet utvikling av hvert eneste barn i klasserommet - læringsaspekt - utviklingsaspekt - oppdagelsesaspekt 4 + 3 = 7 3 + 6 = 9 7 - 4 = 3 9 - 3 = 6 7 - 3 = 4 9 - 6 = 3

Språket er viktig «Uten språk, ingen tanke» (Vygotsky) Hensikt: gi elevene et språk de kan bruke for å uttrykke tankene sine gjøre det enklere for dem å kommunisere meningsfylt med hverandre og med læreren Vår erfaring: spennende og lærerike samtaler. alle elever er med. Elever blir flinke til å argumentere. elevene syns det er morsomt å lære nye, vanskelige ord  gjør det til en lek

Uvant begrepsbruk 0 + 5 = 5 4 + 2 = 6 6 + 0 = 6 - = 0 + 7= 7 - =

Hvilket akvarium passer ikke inn?

Utfordringer for foresatte Uvante navn på begrep i matematikk Utfordringer å hjelpe hjemme

Hva kan foreldrene hjelpe til med? Positive holdninger - gi støtte, oppmuntring - ’snakk faget opp’ - matematikk er kjekt, og alle får det til, noen trenger litt mer tid

Hva virker inn på læringen? Professor John Hattie har forsket på foreldrenes involvering i elevens skolearbeid. - ”Foreldre som opptrer støttende og har tydelige forventninger om at barnet skal lykkes på skolen, har sterk effekt på læringen.”

Elevene forteller hva de har lært på skolen - spør dem om begrep som står på arbeidsplanen, la dem forklare på sin måte - bruk begrepene hjemme

Andre måter å hjelpe på Bruke ulike spill - brettspill med to terninger - Ipad – læringsspill - nettsider I hverdagen - nummer på hus - kalender, dato, årstall - målinger med l dl, m, cm, dm - måle tid – sekunder – minutter - klokka

Leksehjelp – en gyllen mulighet for læring - la elevene forklare hvordan de vil løse oppgaven - diskuter gjerne oppgaven - ikke være redd for å få feil svar - fint når eleven må tenke seg om og lærer seg å begrunne - gjør det til en positiv opplevelse selv om man ikke forstår oppgaven

Oppgaver fra arbeidshefte nr 1

Leksehjelp positiv uansett Professor John Hattie har vist at foreldre som sitter sammen med barnet når det gjør lekser, selv uten å forstå leksene, har en positiv innvirkning på barnets utvikling.