Intern kontroll i regnskapsprosessene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risikostyring i staten
Advertisements

BOA-reglementet1 Tilbakemeldinger fra Riksrevisjonen Erfaringer UIT Dokument nr 1 fra Riksrevisjonen 2011 Revisjon UIT 2009 og 2011.
Internkontroll i kommuner
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Private høyskolers rapportering til departementet
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
Presentasjon Økonomisjefsamling i Ørsta/Volda mai
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Riksrevisjonens fokus på forvaltningens etterlevelse av etiske normer og regler Universitets- og høgskolerådet 19. september 2007.
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
NPHs arbeidsseminar 21. januar 2008 KDs tilskuddsbrev og institusjonelt strategiarbeid Avdelingsdirektør Erik Blom-Dahl.
KomRev Trøndelag IKS juli 141 Ansvar for intern kontroll Kommuneloven § 23 pkt. 2, 2. setning: Administrasjonssjefen skal sørge for at administrasjonen.
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Departementets styring og styrenes rolle
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
# Revisjon av stiftelsesloven Orientering for Stiftelsesforeningen 26. april 2016 Gudmund Knudsen.
Presentasjon Agresso brukerforum 2012 Arne Lunde, KD.
TOB055 Beskrivelse, kalkulasjon og kontrahering Aktører/roller i byggeprosessen ”Prosjektorganisasjonen”
Roller i arbeidslivet Arbeidsgiver Arbeidstaker Verneombud Arbeidsmiljøutvalg Bedriftshelsetjeneste ml?tid=207363http://
Tilsynsoppdraget Modul 4 Opplæring for tilsynspersoner.
Frittstående informasjon for valgt revisor Økonomistyring og regnskap.
Kristiania Advokat Husleie Emne Partenes rettigheter og plikter Leie av næringslokaler Aktuelle og praktiske problemstillinger.
Privatskolesamling 19. mai 2008 Utdanningsetatens kurs og konferansesenter- Helsfyr.
PRAKTISK BRUK AV NATURMANGFOLDLOVEN VED BEHANDLING AV SKOGSAKER Fylkesskogmester Trond Rian (Noe tilpasset / justert versjon av et foredrag av juridisk.
Nortura flytter skjæreaktiviteten fra Sarpsborg
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Beslutningsunderlag for etablering av felles FIU-enhet
Internkontroll i praksis – informasjonssikkerhet Hva handler det om
Samarbeid mellom faglig og administrativ ledelse
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Krav til sikring av personopplysninger
Kontroll Forvaltningskontroll fra SLF NMSK og Skogfond
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Markedseksponering - muligheter og begrensinger
UHRs utdanningsutvalg 23. september 2008
Selskapskontroll og eierskapsforvaltning
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Bente Westrum ass. fylkeslege Fylkesmannen i Oppland
Prosjektmodellen Planleggingsfasen Gjennomføringsfasen Kontroll
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
Kurs for brukere av KFF-KSS
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
Internkontroll Pilotnettverk
Aktivitetsplan Internrevisjonen HMN-RHF - Presentasjon for Regionalt brukerutvalg 9. mai Vedtatte aktiviteter 2016 Aktiviteter som vurderes.
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
montessoriforbundet, februar 2018
HMS © Caritas Norge..
E-handel.
Innledning om KFF-KSS.
Innkjøpsforum Del 1: E-handel
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Kurs for brukere av KFF-KSS
Kompetanse Pasientsikkerhet Styring og ledelse
Kurs for brukere av KFF-KSS
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Riksrevisjonens undersøkelse av digitalisering av kulturarven Dokument 3:4 ( ) 29. mars 2019.
Attestasjon og anvisning
Rapport: Personalforvaltning i videregående skole
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Navn og dato slik: Navn Navnesen, 2. mars 2011
Utredningsgruppe samferdsel
Fylkeskommunal revisjon
Utskrift av presentasjonen:

Intern kontroll i regnskapsprosessene Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet Regionale økonomiseminarer 2016

Hvorfor er dette viktig § 14 Intern kontroll Alle virksomheter skal etablere systemer og rutiner som har innebygd intern kontroll for å sikre at: a) beløpsmessige rammer ikke overskrides og at forutsatte inntekter kommer inn b) måloppnåelse og resultater står i et tilfredsstillende forhold til fastsatte mål og resultatkrav, og at eventuelle vesentlige avvik forebygges, avdekkes og korrigeres i nødvendig utstrekning c) ressursbruken er effektiv d) regnskap og informasjon om resultater er pålitelig og nøyaktig e) virksomhetens verdier, herunder fast eiendom, materiell, utstyr, verdipapirer og andre økonomiske verdier, forvaltes på en forsvarlig måte f) økonomistyringen er organisert på en forsvarlig måte og utføres i samsvar med gjeldende lover og regler g) misligheter og økonomisk kriminalitet forebygges og avdekkes Formelt grunnlag for alle statlige virksomheter: § 14 i Reglement for økonomistyring i staten + § 2.4 i BØS For KD også § 15 Kontroll av underliggende virksomheter…… Riksrevisjonens funn ved gjennomgang av regnskapene for 2015 Svikt i egne rutiner avdekket av institusjonene Forholdet til Intern revisjon (R-117) § 15 Kontroll av underliggende virksomheter og andre som utøver forvaltningsmyndighet samt tilskuddsmottakere Overordnede virksomheter skal ivareta kontroll med at underliggende virksomheter og enheter utenom statsforvaltningen som utøver forvaltningsmyndighet, utfører sine oppgaver på forsvarlig måte og i henhold til § 14. Tilskuddsforvaltere skal ivareta kontroll med at tilskuddsmottakere oppfyller de vilkår som er stilt for tilskuddet. Finansdepartementet kan fastsette bestemmelser for kontroll av utøvelse av forvaltningsmyndighet som er delegert til enheter utenom statsforvaltningen.

Definisjon Internkontroll er en prosess, utført av virksomhetens styre, ledelse og øvrige ansatte, utformet for å gi rimelig sikkerhet for oppnåelse av målsettinger relatert til drift, rapportering og etterlevelse. Omtales også som Intern styring og kontroll

COSO-cuben Målsettinger Enheter og aktiviteter Komponenter COSO = The Committee of Sponsoring Organizations of the Treadway Commisson

Riksrevisjonens funn vedr. regnskap for 2015 Mulighet for å slå av logging av aktivitet i øk.- og fakturasystem (jf. BØS §4.3.6 om personlig identifikasjon/dato/tid) Ikke mulig å spore aktivitet i ettertid Kun 1 av 36 kontrollerte har rutine for regelmessig kontroll av logg 5 virksomheter har logging delvis slått av Manglende avstemming mellom moduler i økonomisystemet Ingen automatisk avstemming øk.system og fakturasystem 17 av 27 virksomheter har ikke manuell avstemming Svakheter i arbeidsdeling Noen med krav til kun én godkjenner for utbetaling

KDs tiltak Brev til UNINETT om mulighet for etablering av automatisk avstemming mellom faktura- og økonomisystem Ber UNINETT etablere arbeidsgruppe for ajourføring av avtaler og med innhold som ivaretar sikkerhet og ansvarsfordeling (frist 1.1.2017) Gjennomgang av regler og funn på økonomiseminarene Viktig at slike forhold koples på internkontrollen

Dok 1 - Riksrevisjonens rapport om 2015 To institusjoner har fått vesentlige merknader for 2015 Merknader mangelfull informasjonssikkerhet i forvaltningssystemer i universitets- og høgskolesektoren manglende kontroll og oppfølging av universitets- og høgskolesektorens husleieavtaler med private utleiere Statsråden peker på at oppsigelsesklausuler i noen tilfeller kan være hensiktsmessig, men at dette innebærer risiko for blant annet økte leiebeløp og ensidige oppsigelser av leieforholdene fra utleiers side. Departementet vil derfor ikke kreve oppsigelsesklausuler i framtidige leiekontrakter, men be virksomhetene vurdere dette i forhold til risiko og kost/nytte for hver enkelt avtale. Framleieklausuler, derimot, innebærer ingen slik risiko for merkostnader. Departementet vil derfor be om at en slik klausul innarbeides i framtidige kontrakter.