Sentralisering.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
RESSURSER, NÆRINGER OG BOSETTINGER
Advertisements

Materiellgrunnlaget for Miljøpartiet De Grønne
Bostedspreferanser og arbeidsreiser i norske storbyer
Ungdommens Bystyre 21 januar 2011 Erlend Jordal (Høyre)
Kapittel 19 Et folk av bønder
Kapittel 27. Minoriteter i Norge
Skien, onsdag 30. november 2005 Norge og Den europeiske landskapskonvensjonen Audun Moflag Seniorrådgiver Miljøverndepartementet Tlf E-post:
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
EN LITEN IDE SOM VOKSTE SEG STOR Som så ble til en aldri så liten kalender med jenter og kvinner... ”Pikekalenderen”
«Æventyrlige Byen Vårres»
Trondheim fagskole Fra ladehammeren til Byåsen videregående skole.
Samer – et urfolk i nord Vi er samer - Intro - YouTube
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
Meldal kommune - attraktivitetsundersøkelse 2010.
En befolkning er mengden mennesker, innen et avgrenset område. F.eks: De som bor i Norge, er Norges befolkning. De som bor i Afrika, er Afrikas befolkning.
Kapittel 3. Kriminalitet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale begreper.
BIOGRAFIBIOGRAFI Leseboka s Arbeidsboka s
SAMFUNNET FORANDRES Hva skjedde i samfunnet fra 1800-tallet?
Endringer i kompetansekrav undervisning Gjeldende fra 1.august 2015.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Fra fortid til fremtid Hvordan forandre Norge seg fra et bondesamfunn til et moderne samfunn?
Likner du på han her? Tema: Hominidene Plan for timen:
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Ordfører Ola Heggem, Rindal kommune
#FRIHET Ettårig studium etter videregående De fleste elever er 19 år
Kommunesammenslåing.
Ressursutnytting i Norge
Refleks.
Hvordan kan FAU bidra til å skape god skolemiljø?
Frem.
Snah Shahin.
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Jomfrusjekk.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Vurdering for læring ”Eleven skal få råd og tilbakemeldingar som fortel korleis han/ho kan få auka lesefart og leseforståing” Mål for aksjonsperioden:
Trøndelags befolkning i tettsteder
Sørlandets Maritime Park & Akvarium
Øraker -En drømmeskole.
Bli elevmentor i Drømmeskolen!
En reise jorda rundt Områder på vår planet der mennesker ikke kan bo
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Samarbeid Forslag til spørsmål -Hva er samarbeid, og hva er vitsen?
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 32 Forholdet til læreren.
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Friluftsløftet 2018 Strømsø
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Matematikk på ungdomstrinnet
Bærekraftig byfornyelse
Hva er Lillestrøm? Byen med den sterkeste veksten i landet
j. Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Emilios jobb som assistent
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 6 oppgave h Sett inn verbene i preteritum eller perfektum.
Steng ruteren før skolegangen ryker,- eller?
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Diskuter formålet med FN og anna internasjonalt samarbeid
Oppsummering Organisasjonsutvalget
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Velkommen til foreldremøte
WORKSHOP!.
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Takk for invitasjon, jeg heter……og er avd.dir p strat.kont……..
”Leieboligenes plass i arbeidet mot bostedsløshet i Norge”
Tilpasset opplæring Kurs 5
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
2.-6. september Bursdager MAN TIRS ONS TORS FRE UKE 36
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Utskrift av presentasjonen:

Sentralisering

Spørsmål til innslaget: Hvor blir elevene fra Slemdal barneskole kjørt? Hvorfor bruker de ikke Slemdal skole? Hvordan var bosetningen i Norge for noen hundre år siden?

Spørsmål: 4. Hvorfor endret bosetningen seg på 1800-tallet? 5. Hvor bor det flest folk i Norge 6. Hvorfor skal Slemdal skole bli større?

Forslag til fasit: 1. Hvor blir elevene fra Slemdal barneskole kjørt? De blir kjørt til en midlertidlig skole 2. Hvorfor bruker de ikke Slemdal skole? Fordi den bygges ut 3. Hvordan var bosetningen i Norge for noen hundre år siden? De fleste bodde på bygda og de bodde spredt rundt i landet

Forslag til fasit: 4. Hvorfor endret bosetningen seg på 1800-tallet? Folk som jobbet i landbruk og fiske, fikk jobb i industrien, og fler og fler flyttet inn til byene 5. Hvor bor det flest folk i Norge? I sentrale deler av Østlandet og i byene langs kysten 6. Hvorfor skal Slemdal skole bli større? Fordi det skal bli plass til flere elever

Gruppearbeid: Studer kartet over Norge fra 2009. Gul farge betyr at folk flytter ut av kommunen, oransje betyr at omtrent like mange bor der hele tiden, rød farge betyr at folk flytter inn i kommunen. Hvilke byer, kommuner eller fylker flytter det flest folk til? Stavanger vokste mye frem til nå. Vet dere hvorfor fol har begynt å flytte fra Stavanger nå? Finn din kommune på kartet. Flytter det folk inn eller ut av din kommune?

Diskuter i grupper: Hva er fordelene og ulempene ved å bo i en by? Diskuter i grupper om hva dere synes er positivt og negativt ved å bo en by. Skriv ordene ned. Se rammen for å få tips. trafikk konserter kafeer kino samhold Jobbmuligheter friluft sport skole støy foreninger kultur bli kjent med andre delta i politikk kriminalitet venner frihet rusmidler