Forvaltning og styring av boligstiftelser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Advertisements

# Revisjon av stiftelsesloven Orientering for Stiftelsesforeningen 26. april 2016 Gudmund Knudsen.
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
Thomas Angells ( ) testamente Trondheim bys mest gullkantede gavebrev gjennom alle tider Testamenterte hele sin formue til de fattige, forvaltet.
Virksomhetsplan Prosessgrunnlag veiledere. Hvorfor virksomhetsplan?
Rehabilitering søknadsplikt – forskriftskrav Byggesaksseminar Tromsø 16. nov 2010 Frank Bjørkum, juridisk rådgiver.
Nytt og nyttig fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesforum i Trondheim – 18.sept 2014 Øystein Fosstvedt, seniorrådgiver.
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
Tilsynsoppdraget Modul 4 Opplæring for tilsynspersoner.
Offentlige anskaffelser Formålet og grunnleggende prinsipper for offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike.
Barnefamilier- Individuell kartlegging og vurdering.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Stiftelsers kapital, stiftelsesloven og nyheter fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesdag i Stavanger – 14.mai 2014.
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF.
1 SPESIALPEDAGOGISK HJELP ENDRINGER I BARNEHAGELOVEN Samling for kommunene i Rogaland 18. oktober 2016.
§12 i vannforskriften
1 Introduksjonsloven 27. september 2016 Ann-Elin Djuvik Kro Fylkesmannen i Rogaland.
Veileder for gevinstrapportering
Vannskuterforvaltning KS
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
NOU Stiftelsesforeningen BOØ
Opphavsmannens beføyelser
Gaute Sletteland, juridisk rådgiver v/byggesak
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Intern kontroll i regnskapsprosessene
Krav til sikring av personopplysninger
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Varsling av fornærmede eller dennes etterlatte
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
FRA DRIFT I AVDELING TIL UTSKILLING I SELSKAP
Styrets oppgaver og ansvar
Nytt fra GKRS Økonomiforum 2015.
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Ny stiftelseslov – konsekvenser for stiftelser og styrene
Hva er et tariffoppgjør?
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Porteføljestyring – hva er det?
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Den lovgivende makten i Norge
Bosetting av flyktninger og kjennskap til Husbankens virkemidler
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Landsmøtesak 5/15 Lærerprofesjonens etiske råd
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 12. mars 2018
E-handel.
Boligsameier som ikke er seksjonerte - rett til å kreve seksjonering
Kulturrådet Fagetat underlagt Kulturdepartementet
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
NÅR KJØNNET KOMMER I LØNNINGSPOSEN – FOR EKSEMPEL I HARSTAD
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Etikk i kommunesektoren 7. mars 2018
Tvisten Holm – Tak Tekk Partene: Byggherre Holm
Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold Endre Stavang
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Nå er vi spente!.
Dag Wiese Schartum, AFIN
GRUNNOPPLÆRING FOR BYSTYREKOMITEENE
Utredningsgruppe samferdsel
Anbudsprosessen - Klage
Fak. oppgave selskapsrett 3. avd
Fylkeskommunal revisjon
Utskrift av presentasjonen:

Forvaltning og styring av boligstiftelser KBL Boligkonferanse, 10. mai 2017 Øystein Sellevold, rådgiver i Stiftelsestilsynet

Agenda Kort om stiftelse som organisasjonsform Særlig om boligstiftelser Vanlige risikofaktorer og problemstillinger i boligstiftelser Vedlikehold/fornyelse Utdeling/formålsrealisering Kjøp og salg av eiendom Styrets kunnskap og kompetanse Temakontroll i 2014

Agenda Kort om organisering, forholdet til oppretter Oppretters rettigheter, særlig om valgorgan Vedtektsfestede organer (stiftelsesloven § 36) Stiftelsestilsynets rolle

Stiftelse som organisasjonsform

Hva er en stiftelse? Stiftelsesloven § 2 (første setning) «Med stiftelse forstås en formuesverdi som ved testament, gave eller annen rettslig disposisjon selvstendig er stilt til rådighet for et bestemt formål av ideell, humanitær, kulturell, sosial, utdanningsmessig, økonomisk eller annen art.» + ulovfestet krav til varighet

Styret er stiftelsens øverste organ Stiftelsesloven § 30 «Styret er stiftelsens øverste organ. Forvaltningen av stiftelsen hører under styret.» «Boligstiftelse» - ikke legaldefinert. Samlebetegnelse på stiftelser som har bolig som (hoveddel av) sitt formål. Eks:

Særtrekk ved boligstiftelser Formålet realiseres ofte gjennom forvaltning av boligeiendom for utleie til bestemte grupper Utdelinger/formålsrealisering skjer ofte ved at leietakerne på en eller flere måter har bedre leievilkår enn rent markedsmessige vilkår, men dette beror på stiftelsens formål. «kommunale boligstiftelser» Opprettet av en eller flere kommuner og/eller har kommunen direkte eller indirekte som vesentlig leietaker

Vanlige risikofaktorer og problemstillinger i boligstiftelser

Vanlige risikofaktorer i styrearbeidet Manglende planlegging av vedlikehold  merkostnader og kvalitetssvikt Svikt i vedlikehold/fornyelse  forringelse av realverdi, reduserte leieinntekter Manglende styringsinstrumenter  beslutninger fattes på feil grunnlag Manglende avklaring av kapitalbehov  for høyt eller vilkårlig utdelingsnivå Manglende sikring av ev. krav mot leietaker  økonomisk tap Uklare retningslinjer for tildeling av leietakere  uro og støy, kostnadsdrivende

Vedlikehold / fornyelse Har stiftelsen vedlikeholdsplan? Hvilket siktemål har vedlikeholdsplanen? Skjer vedlikehold og fornyelse i samsvar med vedlikeholdsplanen? Bygges det opp økonomiske reserver som er tilstrekkelige til å møte påregnelige kostnader til fremtidig nødvendig fornyelse og vedlikehold? Forsvarlig kapitalforvaltning Vedlikehold skal følge systematiske og rullerende planer.

Vedlikehold / fornyelse - lovforslag Sitat fra NOU 2016: 21, fra merknaden til utkastet § 55 om plan for gjennomføringen av formålet: «(…) for stiftelser som har til formål å forvalte en fast eiendom eller andre realverdier (…) [vil planen] gi uttrykk for forvaltningen av eiendelen, så som vedlikehold og påkostninger samt eventuell utleie eller gjøre eiendommen tilgjengelig for allmennheten. Også her bør et budsjett for virksomheten være en naturlig del av planen. I stiftelser som selv driver næringsvirksomhet, vil planen ha karakter av en virksomhetsplan for næringsvirksomheten. Dersom stiftelsen i slik sammenheng skal tilgodese særlige formål, for eksempel leie ut bolig til eldre eller til andre særlige grupper til rabattert pris vil det være naturlig å angi dette i planen. I mange stiftelser er stiftelsens formål skjønnsmessig angitt i vedtektene slik at styret må foreta en nærmere prioritering av hva det ønsker å prioritere innenfor rammen av vedtektenes formålsbestemmelse. Det vil da være naturlig at denne prioriteringen kommer til uttrykk i planen, og legges til grunn for formålsrealiseringen i planperioden.»

Utdeling/formålsrealisering Utdeling fra stiftelser er regulert i sl. § 19 Må være i samsvar med stiftelsens formål Utdelingen må vedtas av styret Kan ikke dele ut til oppretter eller nærstående Utdelingsbegrepet enhver overføring av økonomiske goder omfattes av begrepet «utdeling». Ikke bare ensidige overføringer rammes, men også tilfeller hvor det ytes vederlag, men hvor det foreligger et visst misforhold mellom vederlaget og overføringen fra stiftelsen (Beskrevet i Ot.prp.nr. 15 (2000-2001) side 98) Styret må være bevisst utdelingsbegrepet etter § 19, og at det er styret som skal vedta husleienivået. 

Kjøp og salg av eiendom Er kjøp/salg i henhold til stiftelsens formål? Hva sier vedtektene? Eksplisitt? Implisitt? Andre tolkningskilder? Omdanning? Salg til markedspris (differanse vil utgjøre utdeling) Takst Annonsert salg – budrunde Må vedtas av styret – habilitet? kompetanse? Kjøp og salg av fast eiendom i norske stiftelser – tilsynsrapport 2010 www.lottstift.no/stiftelsar/publikasjonsarkiv-stiftelsestilsynet/

Styrets kunnskap og kompetanse Hvem er styremedlemmer i boligstiftelsen? Styrets arbeidsoppgaver i en boligstiftelse Hva skal styret ha kunnskap om? Styret må ha (ev. innhente bistand) nødvendig kompetanse til å sikre forsvarlig forvaltning av eiendomsmassen slik at stiftelsens formål kan realiseres både i et kortsiktig og langsiktig perspektiv.   Styremedlem oppnevnt av beboerne

Temakontroll 2014 Utvalgt på 208 stiftelser bedt om å delta De fleste stiftelsene i undersøkelsen hadde utarbeidet vedlikeholdsplaner for hele eiendomsmassen Over 70% av de spurte bygger opp økonomiske reserver for å møte fremtidige kostnader Gjorde en del funn med hensyn til manglende bevissthet rundt sentrale problemstillinger. www.lottstift.no/stiftelsar/publikasjonsarkiv-stiftelsestilsynet/

Temakontroll 2014 - Anbefalinger basert på funn Styret må ha nødvendig kompetanse. Styret må være bevisst at formålet skal realiseres på kort og lang sikt – (vedlikehold, riktig boligmasse, kapitalreserve) Vedlikehold skal følge systematiske og rullerende vedlikeholdsplaner Prosedyrer for jevnlig å fastsette utleieenhetenes markedsmessige utleieverdi (bevisst ev. utdeling)

Kort om organisering, forholdet til oppretter

Organisering av boligstiftelser Ikke særregulert. Som andre stiftelser. Mange opprettet av eller i tilknytning til en eller flere kommuner

Oppretters rettigheter Oppretters har begrensede rettigheter i en stiftelse Ikke lenger råderett etter opprettelse Kan sitte i styret, men ikke alene (§ 27) Kan utgjøre valgorgan (§ 36 (2) bokstav a) Uttalerett ved omdanning (§ 49) (kan ikke motta utdeling (§ 19)) Valgorgan Ofte en kime til misforståelser/konflikt i stiftelser hvor valgorganet er ett eller flere kommunale råd. Kjernen: Styremedlemmer skal fatte beslutninger ut i fra lojalitet og omsyn til stiftelsen og ikke til det organ som har valgt dem.

Stiftelsestilsynets rolle

Stiftelsestilsynets rolle Stiftelsesloven § 7 første ledd Føre tilsyn og kontroll med stiftelsene Treffe vedtak med hjemmel i stiftelsesloven -> legalitetskontroll/lovlighetskontroll Føre et Stiftelsesregister Veilede (ikke tvisteløsningsorgan)

Tre-trinns kontroll ST Revisor Styret

Problemstillinger fra FAQ Relevante eksempler: Hvordan kan beboere få informasjon om- og involvere seg i driften av stiftelsen? Kan stiftelsen be om å få se kopi av selvangivelse i forbindelse med tildeling av bolig? Hva med personsensitiv informasjon i selvangivelsen? Hvordan skal vi sørge for at verdien på boligmassen opprettholdes når inntektssiden begrenser mulighetene?

www.lottstift.no/stiftelsar

Spørsmål? Bilde tatt under Stiftelseskonferansen 26. april 2017