Kvantitativ metode med vekt på survey – del

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Advertisements

Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Kvalitativ metode i markedsforskning
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
Aggression Replacement Training
Kvalitative og kvantitative metoder
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Forskningsopplegg og metoder
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Utvalg og datainnsamling For å gjennomføre en test av hypoteser i kvantitativ metode trenger vi et utvalg deltakere for å gjennomføre datainnsamling –
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Det vurderende øyet.  Observasjon  Intervju  Spørreskjema  Logg  Valg av metode(r)  Etikk Kilder; Bjørndal 2002, Jacobsen og Thorsvik 1997,Johannesen.
Veileder for gevinstrapportering
Forskningsdesign En plan eller skisse til hvordan en undersøkelse skal gjennomføres - er det vi kaller et forskningsdesign. Problemstillingen bestemmer.
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Teoriens rolle - analyse
Arbeidet med prosjektskissen
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Bruk av teori i empirisk forskning
Prosjekttittel Ditt navn | Lærerens navn | Skolen din
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Forskningsprosjekt, tittel
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Om å disponere masteroppgaver
Valgfag innsats for andre
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Hypotesetesting: Prinsipper
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Fra idé til publikasjon
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering
Fra idé til publikasjon
Bevis i matematikk- undervisningen
Forskningsmetoder Validitet Frode Svartdal Universitetet i Tromsø
Matematikk på ungdomstrinnet
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
1. Innledende påstander om organisasjoner
Definisjonsoppgave Definer begrepet TEORI
Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Bra for legen – bra for pasienten
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Lyst til å lage poster? - tips og veiledning
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Dag Wiese Schartum, AFIN
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Gevinstrealiseringsstrategi
Utskrift av presentasjonen:

Kvantitativ metode med vekt på survey – del 2 - 2016 Steinar Theie Institutt for Spesialpedagogikk

Trinnene i survey Theme Tema: Det felt man er interessert i: Kan være vidt. Kan være spesifikt. Er som regel svakt definert, og åpner for mange ulike prosjekter – både mht. tema og metode (NB! her bestemmes ikke metoden) Noen sentra overveielder: Hvem kan gi best svar på dette? Hva slags områder/forskningsfelt er inneholdt i tema? Hva slags typer av variabler inngår i tema? Hvilke deler av tema skal jeg da velge og hvorfor? I masteroppgaven: Legges ikke mye vekt på i skriftlig form, men er svært viktig i forskningsprosessen Sies noe om i innledning: Aktualitet Betydning/viktighet av tema (kan være viktig selv om det ikke er så aktuelt) Dine erfaringer kan nevnes, mer er ingen kilde og er som oftest av perifer forskningsmessig interesse

Trinnene i survey Theme Research problem Problemstilling: Hva er målet med studien - dette må reflekteres i probelmstillingen: Kartlegging/få oversikt Forbedre praksis Studere forandring Studere effekt av noe osv Din presisering av hva du skal studere – hvilke del av feltet vil du fokusere på : Hvordan vil du studere dette: Oversikt over enkle forhold (jfr. Univariat analyse) Enkle oversikter over kompliserte begrep og fenomen (jfr. Univariat analyse) Hypoteser og påstander om enkle sammenhenger – både tidsbundet og tidsordnet (jfr. Bivariate analyser) Hypoteser og påstander om enkle sammenhenger mellom kompliserte begrep og fenomen – både tidsbundet og tidsordnet (jfr. Bivariate analyser) Hypoteser og påstander over kompliserte sammenhenger (jfr. multivariate analsyer)

Trinnene i survey Theme Research problem Operationalising Operationalising Operationalising Operasjonalisering foregår på 2 plan: Teoretisk – ved at man legger en forståelse av begreper til grunn: f.eks. Hvordan skal jeg forstå atferdsproblemer, hvordan forstå barns utvikling, hvordan forstå temperament osv. Konkret - hvordan måler jeg dette – måleoperasjonene (variabler): definering av variabler som kan måle mine teoretiske begrep I et eksperiment ville dette være for eksempel de oppgavene som de som deltar i eksperimentet skal utføre I survey – hva kan måles med enkle variabler, når trenger jeg komplekse måleinnstrumenter questions

Teoretiske og empirisk utviklede kategorier og variabler 1. Teoretisk utviklet kategorier: Gir oss en overordnet forståelse og trekker opp strategier for datainnsamling og analyse 2. Empirisk utviklet kategorier: Hva sier forskning innen ulike perspektiv. Vil supplere den overordnede referanserammen med operasjonell kunnskap. F.eks. Systemteori og retninger innen denne, analyse av narrativer, teorier om utvikling av selvbilde m.m. Noe mer konkret: Hvordan forstår jeg temperament, selvoppfatning, skolefaglig kompetanse …… Hvordan fremstår de teoretiske perspektivene i virkeligheten - hva vet vi om det fenomenet vi undersøker. F.eks. ulike typer av undersøkelser). Gir oss en retning på hvilke empiriske perspektiv som er relevant for ulik forskning. Vi må også ha en målestokk i forhold til våre funn – hva er bedre, større, viktig etc.

Betydningen av en teoretisk forankring (de Vaus): Teoriutvikling er et viktig mål for forskning Teori som testes gir oss holdepunkter for hvilke observasjoner eller variabler som er relevante for et problem/saksforhold Teori kan hjelpe oss til og se sammenhenger mellom et sett av variabler/faktorer og hvilke bredere perspektiv disse kan reflektere Teorier gir oss retningslinjer for analyse(r). Teori gir oss en kontekst for plassering av ulike observasjoner og betydningen av observasjonene. Dette forteller også noe om hvilke observasjoner vi kan ignorere Teori hjelper oss til å stille de utfordrende spørsmålene og til å bli oppmerksomme på ulike problem Se egen Word fil

Validitet i instrumentutarbeiding Teoretisk definisjon: Klargjøring av innholdet i et begrep/fenomen — og eventuelt forholdet mellom begreper Operasjonell definisjon: Definisjon som angir nøyaktig hvilke måleoperasjoner som skal gjennomføres Både teoretisk def. og operasjonell def. samt graden av samsvar mellom teoretisk og operasjonell definisjon defineres som begrepsvaliditet Utforming av konkrete spørsmål og skalaer Komplekse fenomen må måles med flere variabler – kaldt skalaer eller indekser

Operasjonell definisjon Trinnene i survey Theme Research problem Teoretisk definisjon Operationalising Operationalising Operationalising Operasjonell definisjon questions

5 sjekkpunkter fra de Vaus: Hva er rammen for din interesse Hva er din geografiske lokalisering Vil du foreta en bred beskrivende studie, eller vil du foreta en spesifisert sammenligning mellom grupper Hvilke deler av et tema vil du fokusere på Hvor abstrakt er din interesse Jfr. mål: For eksempel: Nåværende praksis – hvordan noe fremstår. Måle utvikling. Måle årsak virkning (kausalitet) For eksempel: Et distrikt, definerte enheter, definert gruppe (for eksempel skole. Førskolelærere, Stovner….). By. Norge (ved for eksempel generalisering) Bred beskrivende studie er ofte ekstensiv. Spesifikk sammenligning mellom grupper kan ofte være mer intensiv – jfr. Eksperimentet (eks med panelestudien om adopsjon) Et tema har en rekke innfalsmuligheter. Her er det også viktig å fokusere på hvem som kan gi best informasjon om det du ønsker å undersøke av et tema Rapportere fakta – jfr oversikter. Tolke og belyse fakta – i lys av den teorien vi har utviklet eller brukt. Relatere fakta til en bredere sosial kontekst (for eksempel diskutere skoletrivsel i relasjon til klasseledelse) (for eksempel om dette gjelder for flere enn de vi undersøker - populasjon og utvalg) . Utvikle teorier ut fra analsyer (for eksempel gjennom eksplorerende analyser)