Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn NOU 2016:7 Grunnopplæringa – universiteter og høyskoler – NAV – kvalitet kompetanse Lindesnes.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Advertisements

Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Etikkutvalg for fagskolen
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Karriereveiledning - Regional konferanse Bergen september.
Læring på arbeidsplassen
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
s. 1 Møte Nordlandsløftet Narvik, den
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Føringer for fagskolen i Karlsenutvalget NOKUT-konferansen 5. mai 2009 Rolf Jørn Karlsen.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
Oppland fylkeskommune som kompetanseaktør for voksne Fredrikstad 21. januar 2010 Oddbjørn Snøfugl, OFK.
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
DM NHO som bidragsyter i karriereveiledningen Leiv Roald Thu
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
En smakebit fra Telemark
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Velkommen til samling om rådgiving 23. – 24. oktober 2013.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Karriereveiledning i et livslangt perspektiv – sammenhengen mellom NAV og skolesystemet Rune Kristensen, NAV Rana arbeid Tromsø 20. april 2007.
Aktuelt om rådgivertjenesten
Erfaringer og veien videre Studiesentre i Nordland
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Regionale rådgivernettverk Utg.pkt: Kartlegging – drøftinger møte rådgivernettverk 2012 Utkast felles føringer –Mandat/oppgaver –Deltakelse –Organisering.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
ET UFORLØST POTENSIAL ‣ fagskolestudenter kontra studenter på høyskoler og universiteter ‣ Økt oppmerksomhet blant politikere og i næringslivet.
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Helsefagarbeideren En presentasjon. Om helsefagarbeideren Erstatter dagens hjelpepleier- og omsorgsarbeider- utdanning 2+2-modellen "Aksjon helsefagarbeider"
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Rådgiverkonferansen Nytt fra senteret Hva skjer nasjonalt? «Veiledning i offentlig sektor, kull 5, 2015.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
NAV Vennesla Innlegg av SKA ved Gry Lægraid Sørensen.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
PARTNERSKAPSAVTALE FOR KARRIEREVEILEDNING Telemark.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Godkjenning og vurdering av utenlandsk utdanning i Norge.
Forvaltningsreformen – Konsekvensene for fagskolene Fagopplæringssjef Gunnar Pedersen.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Samarbeid raskere kvalifisering innvandrere til jobb
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
«Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn»
Orientering om sammenslåing karrieresenter og studieverksted
Aktuelt om rådgivertjenesten
Fagforbundet Vest-Agder
Visste du at: Karrieresenteret i Nord-Trøndelags historie strekker seg 8 år tilbake i tid? Etableringen av senteret var del av et bredt forankret arbeid.
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
Sundvolden, torsdag 7. desember 2017
Karrieresenteret Vestfold Nettverksmøte i Sandefjord –
Delprosjekt 2 – Rapport – Planprosess
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Karrieresenteret Vestfold Nettverksmøte i Sandefjord –
Utskrift av presentasjonen:

Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn NOU 2016:7 Grunnopplæringa – universiteter og høyskoler – NAV – kvalitet kompetanse Lindesnes Havhotel 25.10.2016 Geir Syvertsen

Karriereveiledning i grunnopplæringa skolen – hva må løses? Gjentatte undesøkelser peker på for lav tilgang til karriereveileding i skolen Karriereveiledningen i skolen har ujevn, og mange steder for lav kvalitet og profesjonalitet Utdannings- og yrkesrådgiverne blir mange steder spist opp av koordineringsoppgaver Lærere i faget utdanningsvalg har verken rett eller plikt til karrierefaglig utdanning Lærlinger har ikke rett til nødvendig rådgivning, som andre elever i vgo Potensialet i karriereundervisning er sannsynligvis ikke utnyttet i videregående skole Nettbaserte ressurser kan benyttes i karriereveiledningen i skolen i mye høyere grad

Grunnopplæringa forslag: Skille utdannings- og yrkesrådgivning fra annen rådgivning og kalle det karriereveiledning Ny stillingskategori: karriereveiledere i egne stillinger i skolen (ikke som del av undervisningsstilling) Hele stillinger, men med rom for lokal fleksibilitet Fra Utdannings- og yrkesrådgivning til karriereveiledning Profesjonalisering: Alle karriereveiledere må ha karrierefaglig utdanning (kompetansekrav 60 stuiepoeng) Alle som underviser i faget utdanningsvalg må ha karrierefaglig utdanning (kompetansekrav) Videreutdanning i rådgivning/karriereveiledning må være en del av Kompetanse for kvalitet og inn i lærerutdanningene

Grunnopplæringa forslag…: Gi lærlinger rett til karriereveiledning på lik linje med elever Utrede eget karriereveiledningsfag for elever på studieforberedende program Et styrket karriereveiledningstilbud på nett skal være tilpasset elever som står foran overgang til høyere utdanning, læretid og arbeidsliv, også tilrettelagt for bruk i undervisningen Styrket finansiering – minimum doblet ressurs fra dagens nivå

Utvalget foreslår 100% stillinger som karriereveileder i grunnopplæringen. Hvordan kan dette eventuelt gjøres i Vest- Agder?

Utvalget foreslår Karriereveiledning i universiteter og høyskoler I: Alle høyere utdanningsinstitusjoner må ha et tilbud om profesjonell karriereveiledning til alle studenter Karriereveiledning bør inngå som del av studieløpene for alle studenter Karriereveiledning bør i større grad være en del av institusjonenes strategier

U Utvalget foreslår Karriereveiledning i universiteter og høyskoler II: Kunnskapsdepartementet bør i større grad legge vekt på karriereveiledning i UH-sektoren Karriereveiledningstilbudet på nett er også et tilbud rettet mot studenter i høyere utdanning Karriereveiledere i UH-sektoren skal ha karrierefaglig utdanning på mastergradsnivå

Hvilke karrierekompetanser må elevene ha før de begynner på universitet og høyskole?

Utvalget anbefaler Karriereorientert veiledning i NAV NAV bør forsterke sitt utviklings- og profesjonaliseringsarbeid, særlig når det gjelder karriereorientert veiledning Veiledere i NAV bør ha karrierefaglig utdanning på minimum 30 studiepoeng (Career Advisor). Det bør være noen veiledere med karrierefaglig utdanning på mastergradsnivå NAV bør bruke karrieresentrene som tilbyder av kompetansestøtte, kurs og tjenester til brukerne

Utvalget anbefaler Karriereorientert veiledning i NAV Samhandling mellom NAV og karrieresentrene styrkes, grenseflater avklares NAVs rolle i partnerskap for karriereveiledning forsterkes og forankres i fylkesvise samarbeidsavtaler Arbeids- og sosialdepartementet bør kommunisere til Nav at deltakelse i partnerskap og bruk av karrieresentrenes tjenester er ønskelig

Karriereveiledning fagskoler: Fagskolene bør inngå i et helhetlig system for karriereveiledning De som utøver karriereveiledning i fagskolene bør ha tilstrekkelig utdanning og kompetanse i tråd med utvalgets anbefalinger for nasjonale kompetansestandarder for ulike veilederroller Kunnskap om fagskolene skal være et sentralt element i alle karriereveilederes kompetanse

Andre forslag For folkehøyskolene, forsvaret og kriminalomsorgen anbefaler utvalget at karriereveiledningstjenestene til enhver tid er i samsvar med behovet ved den enkelte institusjon/organisasjon og forholder seg til nasjonale kompetansestandarder for karriereveiledning At kunnskapsgrunnlaget om karriereveiledning i kriminalomsorgen styrkes

Karriereveiledning for integrering – problemstillinger Hvordan sikre rett kompetanse og kvalitet og profesjonalitet på karriereveiledningen i introduksjonsordningen? Hvordan kan karriereveiledning bidra til raskere integrering og overgang til opplæring og arbeid –og selvforsørgelse? Hvordan koble arbeidet i intro-ordningen –og programrådgiverne –på spesialistmiljøet i karrieresentrene? Hvordan sikre bedre samhandling og koordinering mellom arbeidet i introordningen og det andre karriereveiledningsarbeidet i fylket?

Utvalget anbefaler Karriereveiledning for integrering Nyankomne innvandrere må få tilstrekkelig tilgang til karriereveiledning i introduksjonsordningen Karrierelæring blir del av opplæringen i norsk- og samfunnskunnskap Programrådgivere i introduksjonsprogram og lærere i norsk og samfunnskunnskap bør ha karrierefaglig utdanning på minimum 30 studiepoeng Personer med stor sannsynlighet for å få opphold bør allerede i mottak få tilgang til karriereveiledning

Utvalget anbefaler Karriereveiledning for integrering… Karrieresentrene skal tilby karriereveiledning til alle voksne over 19 år, og dette tilbudet må kommuniseres tydelig til nyankomne innvandrere når de bosettes i en kommune. Kommunen (som ansvarlig for introduksjonsordningene) bør delta i fylkesvise partnerskap for karriereveiledning og benytte karrieresenterets ressurser

Gruppeoppgave: Hvordan kan vi unngå overlapp og dobbeltarbeid, men samtidig dra nytte av hverandres kompetanse på tvers av aktørene? Etter denne konferansen: Hva kan vi konkret gjøre for å få enda mer helhet i karriereveiledningen gjennom hele løpet i Vest Agder? Minst to forslag på hvert punkt på plakaten

Helhet - kvalitet og kompetanse Økt kvalitet og profesjonalitet: Få på plass standarder, systemer og rammeverk som sikrer profesjonalitet, rett kompetanse til rett oppgave, evalueringssystemer og felles forståelse av innhold og formål

Helhet - kvalitet og kompetanse fortsatt: Økt kvalitet og profesjonalitet - gjennom felles forståelse av formål, kompetansestandarder, utdanningstilbud, etiske retningslinjer, evalueringssystem – utarbeide et nasjonalt kvalitetsrammeverk Forskningen på karrirereveiledningsfeltet styrkes og det må bygges sterke fagmiljøer

Helhetlig system: Hvordan? Alle må ha tilgang til karriereveiledning, tette hullene i tilbudsstrukturen Folk skal kunne velge mellom ulike veiledningstilbud, som for eksempel individuell veiledning, kurs, nettbaserte tilbud og e-veiledning, etter eget behov Myndighetene må sørge for samordning sentralt og lokalt så tilbudene henger sammen og ikke overlapper hverandre Økt kvalitet og profesjonalitet - gjennom felles forståelse av formål, kompetansestandarder, utdanningstilbud, etiske retningslinjer, evalueringssystem – utarbeide et nasjonalt kvalitetsrammeverk Hvordan tett alle hullene og gi alle tilgang? Hvordan tilby ulike veiledningstilbud? Hvordan samordne lokalt (regionalt) så tilbudene henger sammen? Hvordan oppnå felles forståelse av formål, standarder….

Valg må tas mange ganger Barne-hagen og barne-skole Ungdomsskole Faget utdanningsvalg Rådgivning Videregående opplæring Rådgivning Arbeidslivet Karriereveiledning Universitet og høgskole Fagskole NAV Veiledning ved arbeidsledighet og i attføringsløp Senior Karriere- veiledning - og overganger vil stadig skje

Gode valg lønner seg Gode valg for den enkelte og samfunnet bidrar til omstilling, integrering og hindrer frafall og utenforskap Alle voksne over 19 år bør ha tilgang til profesjonell karriereveiledning gjennom karrieresentre i fylkene. Det bør etableres en karriereveiledningstjeneste på nett - tilgang til informasjon og karriereveiledning for hele befolkningen. Alle elever, lærlinger og studenter bør få tilstrekkelig tilgang til karriereveiledning gjennom hele utdanningsløpet. Innvandrere bør få mer og bedre veiledning, særlig ved ankomst

Hvilke innspill er viktige å gi i høringsuttalelsen? Gruppeoppgave Hvilke innspill er viktige å gi i høringsuttalelsen? Minst tre punkter fra hver gruppe.