PRAKTISKE OPPGAVER.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Praktiske oppgaver. Oppgave 1 Profesjonsetikk i klubben.
Advertisements

Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Status for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk 2014.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Foreldremøte, 1. trinn Juni 2017.
Kvinner i Lions Engasjement og handlekraft Styrke for lokalsamfunnet
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Velkommen til foreldremøte for 7D og 7E
v/Hanne-Lisbet Løite Pilotklasseansvarlig i NDLA
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
Møte for foresatte 10.trinn
Informasjon om eksamen
Gruppearbeid til bolk D for emnet Digital forvaltning (DRI)
Gang.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Fellesmøte Fellesmøte.
Framgangsmåte i mobbesaker
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
Valgfag innsats for andre
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Landsmøtesak 5/15 Lærerprofesjonens etiske råd
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Sannsynlighetsregning 4
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Sinne Kraivalee Arnesveen.
Velkommen til dugnad i kommunen
Praktisk i 1.klasse
Lokale lønnsforhandlinger i Sjøsand kommune
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Klubbutvikling oppfølging
Skrive for å lære: mikrooppgaver på kurset
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Nå er vi spente!.
Velkommen til foreldremøte
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Velkommen til foreldremøte
Høstrapport – tall og statistikk
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Kundesenter Direkte Undersøkelse av bruken av
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Hvordan få forståelse for smidige metoder i organisasjonen – eller Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i smidige prosjekter Vidar Moe, mars 2006.
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Hva er en foreldrekontakt?
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Utskrift av presentasjonen:

PRAKTISKE OPPGAVER

Oppgave 1 Profesjonsetikk i klubben

Hver og en bruker ? minutter på å forberede seg på innledningen. Arbeide hver for seg Du som tillitsvalgt har fått henvendelse fra noen i klubben som ønsker å vite mer om Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk. De som har henvendt seg er nysgjerrige og begeistret for at Utdanningsforbundet har satt fokus på dette arbeidet. Lag en kort innledningen med utgangspunkt i følgende spørsmål fra klubbmedlemmene: Hvorfor trenger førskolelærere/lærere en egen etikk? Hva er det viktigste i Lærerprofesjonens etiske plattform? Hvorfor er dette arbeidet viktig for Utdanningsforbundet? NB: I denne oppgaven skal man fortrinnsvis sette sammen grupper på 8 personer Hver og en bruker ? minutter på å forberede seg på innledningen.

To og to To og to fra gruppene går sammen Dere holder innledningen dere har laget for hverandre. Tidsbruk x min

Gruppene samles og hver gruppe deles igjen i to Gruppe 1 – samler og noterer de gode og viktige argumentene Gruppe 2 – forbereder kritiske spørsmål som skal stilles tillitsvalgte på klubbmøte. En i gruppen får i oppgave å stille disse spørsmålene i neste økt. Tidsbruk x minutter

Gruppen samles igjen En i gruppe 2 stiller ett og ett kritisk spørsmål. Bortsett fra den som stiller de kritiske spørsmålene bidrar alle til å svare. Det velges en som er ordstyrer (Tidsbruk ca ?)

M 4 Profesjon og Yrkesutøvelse praktisk oppgave 2 Klubben ønsker at du som tillitsvalgt skal ta opp med rektor at dere ønsker at skolen skal prioritere å arbeide med profesjonsetikk. Rektor er i utgangspunktet positiv og ønsker å vite mer om hva det innebærer og hvorfor klubben ønsker å prioritere dette arbeidet. Saken skal opp på neste medbestemmelsesmøte: Hvorfor mener klubben at skolen skal prioritere arbeid med profesjonsetikk? Hva mener klubben er det viktigste i den Lærerprofesjonens etiske plattform? Er det en spesiell grunn til at nettopp denne skolen skal prioritere dette arbeidet? Hver og en bruker ? minutter på å sette opp stikkord for å besvare spørsmålene fra rektor.

Gruppene samles og hver gruppe deles igjen i to Gruppe 1 – samler og noterer de gode og viktige argumentene Gruppe 2 –forbereder noen kritiske spørsmål som rektor stiller tillitsvalgte i medbestemmelsesmøtet (selv om rektor i utgangspunktet var positiv, har hun blitt mer betenkt i ettertid) En i gruppen får i oppgave å stille disse spørsmålene i neste økt. (Tidsbruk ca ? minutter)

Gruppen samles igjen En i gruppe 2 stiller ett og ett kritisk spørsmål. Bortsett fra den som stiller de kritiske spørsmålene bidrar alle til å svare. Det velges en som er ordstyrer (Tidsbruk ca ?)

Oppgave 2 Profesjonsetikk i møte med arbeidsgiver

Arbeide hver for seg Klubben ønsker at du som tillitsvalgt skal ta opp med rektor at dere ønsker at skolen skal prioritere å arbeide med profesjonsetikk. Rektor er i utgangspunktet positiv og ønsker å vite mer om hva det innebærer og hvorfor klubben ønsker å prioritere dette arbeidet. Saken skal opp på neste medbestemmelsesmøte: Hvorfor mener klubben at skolen skal prioritere arbeid med profesjonsetikk? Hva mener klubben er det viktigste i den Lærerprofesjonens etiske plattform? Er det en spesiell grunn til at nettopp denne skolen skal prioritere dette arbeidet? Hver og en bruker x minutter på å sette opp stikkord for å besvare spørsmålene fra rektor.

Gruppene samles og hver gruppe deles igjen i to Gruppe 1 – samler og noterer de gode og viktige argumentene Gruppe 2 –forbereder noen kritiske spørsmål som rektor stiller tillitsvalgte i medbestemmelsesmøtet (selv om rektor i utgangspunktet var positiv, har hun blitt mer betenkt i ettertid) En i gruppen får i oppgave å stille disse spørsmålene i neste økt. (Tidsbruk ca ? minutter)

Gruppen samles igjen En i gruppe 2 stiller ett og ett kritisk spørsmål. Bortsett fra den som stiller de kritiske spørsmålene bidrar alle til å svare. Det velges en som er ordstyrer Tidsbruk x minutter

Oppgave 3 Rollespill/Forumteater Med utgangspunkt i de prinsippene  som er skissert om Forumspill (les kapittel 11 i lærerveiledningen) skal dere nå lage et stykke som får fram ulike handlingsalternativer en lærer kan stå overfor.   Vi har her gitt et eksempel «Foreldresamtalen» som dere nå skal videreutvikle. Dette er et eksempel til hjelp for å komme i gang, som viser hvordan metoden kan brukes.   Følgende 4 punkter må være med: Gruppa  lager et spill med utgangspunkt i de opplysningene som er gitt i eksemplet Gruppa spiller først en gang hele stykket uten avbrudd Gruppa spiller stykket på nytt, tilskuerne kan avbryte spillet, stille seg bak en av aktørene i stykket og gi uttrykk for hvordan  de tror mor, lærer, elev, mor, far eller sosiallærer opplever situasjonen Gruppa spiller stykket enda en gang, tilskuerne  kan gå inn  å endre stykket, komme med en alternativ handling.  Det er en klar fordel å få minst to grupper til å framføre stykket, da dette vil få fram mange ulike handlingsalternativer. Med dette som utgangspunkt leder spilleder  samtalen.

Silje er ei forsiktig jente i 5 klasse Silje er ei forsiktig jente i 5 klasse. I den siste tiden har hun blitt mer og mer tilbaketrukket, både hjemme og på skolen. Hjemme sitter hun mye på rommet, har sluttet på håndball og sier at hun vil være i fred. På skolen går hun mye for seg selv og sier at hun aller helst vil arbeide alene når det er gruppearbeid. Mor er overbevist om at hun blir mobbet på skolen, far mener at ”alle må få lov til å trekke seg tilbake innimellom”, noe han selv sier at han ofte gjorde gjennom skoletiden i perioder. Kontaktlæreren har prøvd å få kontakt med Silje, men det er en krevende klasse med mye uro, så Siljes utfordringer har ikke kommet i første rekke på prioriteringslisten den siste måneden. Mor har bedt skolen om møte Her er bakgrunnshistorien. Plukk ut 5 frivillige som skal delta i spillet. De øvrige er aktive tilskuere som metoden beskriver. Dersom det er mange kursdeltakere og man har man flere rom og kursledere, kan flere grupper spille.

Deltakere Mor Silje Far Kontakt-lærer Sosial-lærer ”Klassemiljøet er dårlig og skolen tar ikke Siljes pro-blemer på alvor”. Irritert, høyrøstet, sosionom-utdannet ”Dette møtet er ikke noe gøy- kan de ikke bare la meg være i fred. De skjønner ikke noe allikevel”. Stille, fysisk sterk, trist ”Det ordner seg nok skal du se” Forsiktig, konfliktsky med gode intensjoner ”Jeg har mange års erfaring som lærer, og stort sett så har jeg full oversikt og kontroll” Verbal, oppfatter seg som en dyktig lærer, verbal, direkte ”Dialog, dialog, dialog” 60 studiepoeng i spes.ped., konfliktsky, mild frem-toning Det blir arrangert et møte på skolen der alle blir invitert, også Silje. Sosiallærer leder møte.