Informasjonsmøte FAU Kirkevoll skole desember 2016

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Naturfag Nasjonal digital læringsarena, Naturfag
Advertisements

Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Veiledet lesing Mørkved skole
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Borre ungdomsskole
Språk og språklig fordypning
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
INFORMASJONSMØTE 19. APRIL
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Cafédialog – elevmedvirkning
Metodefrihetens vilkår i bergensskolen
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Ludvigsen-utvalet NOU 2014:7 Elevenes læring i fremtidens skole Revisjon eller revolusjon av læreplanen?
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
INFORMASJON OM VALG AV FAG TIL VG2/VG3 SKOLEÅRET EIKELI VIDEREGÅENDE SKOLE.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Informasjon til FAU
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Koding i skolen = fremtidens skole
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Mål for skoleåret – «indremedisin»
James Nottingham Challenging Learning Haugalandsløftet
Sammenhengen mellom IKT-bruk og. læringsutbytte (SMIL) i videregående
Dr. Avis Glaze Utdannelse for demokrati;
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
REalfagskommune!.
Den teknologiske skolesekken og fagfornyelsen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Læreplanforståelse B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Kvalitet i skolen – styrt/ledet
Montessori og teknologi
Informasjon om fagvalg til Vg2
Nå er de revidert!.
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Engebråtenmodellen.
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Velkommen Agenda: Forarbeid til Kvalitetsoppfølging 8.november 2018
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Informasjonsmøte FAU Kirkevoll skole desember 2016 Sammen for kvalitet Informasjonsmøte FAU Kirkevoll skole desember 2016

Mål for dagen: Få kjennskap til nasjonale og lokale retningslinjer for kvalitetsutvikling i bergensskolen de neste 4 årene Få informasjon om hvordan Kirkevoll skole jobber med disse retningslinjene i kollegiet og ut mot elevene våre. Få informasjon om kvalitetsoppfølgingsmøtet med Bergen kommune/Fagavdelingen 31. januar 2017 og klargjøre FAU (+ elevrådet og skolen?) sin rolle i dette.

Bakgrunn for utviklingsarbeidet Hvilke kompetanse vil elevene trenge i samfunnet/arbeidslivet om 20 – 30 år Skolen skal forberede elevene på dette Meld. St. 28 (2015–2016): «Fag – Fordypning – Forståelse — En fornyelse av Kunnskapsløftet» Ludvigsenutvalget: NOU 2015:8 – «Fremtidens skole» Bergen kommune: «Sammen for kvalitet»: Plan for kvalitetsutvikling i bergensskolen 2016-2020. Ny standard: Læring (elev-lærer-ledelse) Kunnskapsløftet og Opplæringsloven

Hvilken retning tar norsk skole? De gr.leggende ferdighetene styrkes og synligjøres mer i alle fag Matematikk styrkes Språkfagene styrkes (globalisering) Subjekt i egen læring – metakognisjon – egne strategier – selvregulering Kritisk tenkning og problemløsning Større fokus på dybdelæring og fagovergripende læring Plan for faglig progresjon og kjennetegn på ulik grad av måloppnåelse (vurdering) Fokus på elevens læring – Kompetanse i å lære Kompetanse i å utforske og skape Kompetanse i å kommunisere, samhandle og delta Pensumbøker mindre relevant fordi kunnskap er tilgjengelig andre steder. F.eks.: NDLA = norsk digital læringsarena Nye kompetansemål - færre kompetansemål – fagfornying?

Hvordan jobber Kirkevoll skole med dette? Fast utviklingstid tirsdager og onsdager Lese Los Fra undervisning til læring Forskning på egen praksis Lesson Study Lærende møter – mange metoder Fra ide til praksis i klasserommet SFO: Avd.leder Hilde Brunvatne presenterer

Læringsgropen James Nottingham: Læringsgropen: lære å lære!! Passelige utfordringer slik at elevene strekker seg Subjekt i egen læring Feedback som gir læring (IRE vs. læresamt.) Stimulere kreativitet og nysgjerrighet https://www.youtube.com/watch?v=3IMUAOhuO78

Kvalitetsoppfølging 2017 31. januar 2017 12.30-15.00 FAU med 1.5 timer Program Innledning Elevrådet FAU Skolen Diskusjon Intern-veien videre Oppdatere handlingsplan Tilstede Elevråd 2 stk FAU 2 stk Ledelsen Lærerrepresent. Områdeleder PPS Fagavdelingen

FAU sitt oppdrag Inntil 15 minutter + delta i diskusjon Lage vurderingskryss med utgangspunkt i ett punkt valgt av skolen

Ny læringsstandard i Bergen Standard for eleven: Er aktiv i egen læring og reflekterer om læringen sammen med andre (Skolens valg) Kjenner aktuelle kompetansemål og deltar i utformingen av egne læringsmål. Søker utfordringer som gir vekst Bruker sin kreativitet i læringen Vurderer sammenhengen mellom egne læringsstrategier og resultater NB! Egen standard for lærer og skoleledelsen

Forslag til metode for FAU Med utgangspunkt i skolens valg: Gjennomgang og avklaring punkt valgt av skolen Bruk IGP med «vurderingskrysset» som mal Vær kritisk – trekk ut det viktigste – hva er FAU sitt fokus Lag et vurderingskryss som oppsummerer Bruk dette krysset i kvalitetsoppfølgingsmøtet (digitalt eller papir)