Studentprosjekter, OSS og NTNU IT Inkubator Hallvard Trætteberg, 1.amanuensis ved Inst. for datateknikk og info.vitenskap (IDI) 18/10-2010 NTNU IT-konferanse
Studentprosjekter på IDI Mange varianter store øvinger i vanlige fag, med bestemt oppgave, f.eks. spill i OO-programmeringsfaget, klient-tjener-applikasjon i Systemutviklingsfaget osv. gruppeprosjektfag i 2., 3. og 4. klasse forskningsrettet studentprosjekt, inkl. masteroppgave, med 1 eller 2 studenter Mange dimensjoner gruppestørrelse: 1 – 7 personer kodemengde: 10 – 1000 klasser kompetansenivå: novise – master levetid: 1 – 50 måneder 18/10-2010 NTNU IT-konferanse
Hvorfor er studentprosjekter viktige? Kanskje den læringsformen som gir størst utbytte (derfor mye brukt ved IDI) Stor innsats og potensiale for interessante resultater, spesielt for studentsystemer Sentral arbeidsform i industrien, også i IT-avdelingen: mulighet for rekruttering Problemer/utfordringer initiering; gode, relevant og morsomme oppgaver, unngå at studentene velger egne, små tulleoppgaver etablering; praktisk og kompetansemessig videreføring; utnytte og ta videre i nye prosjekter 18/10-2010 NTNU IT-konferanse
Hvorfor er OSS viktig? Generelt OSS og læring Basert på viktige verdier, som tilgjengelighet og transparens Universitetene er en stor produsent og konsument av OSS OSS er en viktig del av mange industriprosjekter Mange av de beste verktøyene er OSS-plattformer OSS og læring Transparens er nyttig når en skal sette seg inn i andres arbeid, både praktisk og (forsknings)metodisk Praksisen i gode OSS-prosjekter, er relevant å lære for bruk i industrien (smidig metodikk, kodingshåndverk, kvalitet) Materiale fra OSS-prosjekter er en fenomenal kilde til lærdom av teknologi, metode og prosess 18/10-2010 NTNU IT-konferanse
Gode grunner til å bruke OSS-praksis, også internt! 18/10-2010 NTNU IT-konferanse
Studenter og interne OSS-prosjekter Det har blitt større fokus på programmerings-håndverket og hvordan man lærer ved å jobbe med “mestere” Dette er vanskelig å utnytte i et studium, fordi få OSS-prosjekter gir en forutsigbar ramme Interne OSS-prosjekter kan i større grad gi god læring av teknologi, metode og prosess (dersom vi selv er gode eksempler på “best practice”) NTNU sin nyvalgte Liferay-plattform er et godt eksempel på en type rammeverk mange må forholde seg til i industrien, og som vanskelig kan læres uten å prøve det i praksis Dersom læringen er god kan en kanskje også få noe tilbake, i form av gode bidrag og mulige rekrutter 18/10-2010 NTNU IT-konferanse
Hvordan skape en vinn-vinn-situasjon? “Et hjem for deg, et hjem for oss!” [Hotell Cæsar] Tilby prosjekthotell, tilsvarende det en selv bruker Bygg opp en base av ressurser (artikler, blogginnlegg, wikier) om programmering og utvikling på ulike nivåer, som studenter inviteres til å bidra til Tilby prosjektoppgaver på NTNU sine systemer Ta dem inn i varmen, vis dem hvordan det skal gjøres, så kanskje vi får noe tilbake 18/10-2010 NTNU IT-konferanse
Tredelt støtte Innsida 2.0-plattform prosjektportal kunnskaps- ressurser 18/10-2010 NTNU IT-konferanse
Krav Prosjektportal ala SourceForge med lettadministrert kode-repository (Git, SVN) tilgang til kode (nedlasting, commit-logg) verktøy for dokumentasjon (forside, wiki, blog) kommunikasjonsstøtte (chat, bugtracking) Infrastruktur for Innsida 2.0-utvidelser gjøre det enkelt å komme igang (standardoppsett) dokumenterte utviklingsmetoder og -prosesser Ressursbase for utvikling egne ressurser og pekere til kilder til god praksis community-basert, utviklere, fagstab og studenter 18/10-2010 NTNU IT-konferanse
Gevinster Modernisert og relevant utdanningstilbud Gode bidrag til NTNUs egne systemer fra studentene Bedre innsikt i og forbedring av egne metoder og prosesser 18/10-2010 NTNU IT-konferanse