Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokanmeldelser..
Advertisements

Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Yrkeskompetanse: -Fagkunnskap -Ferdigheter -Holdninger -Verdier som helhet (Hiim og Hippe (2001), s. 43)
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
Informasjon om Bachelorprogrammet i kultur og kommunikasjon.
FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser.
Dagens læringsmål: Tar du en master i fysikk vil du delta i prosjekt i den internasjonale forskningsfronten. Gjennom å være en integrert del av en spesialisert.
TEMADAG For Tillitsvalget, ledere og ellers andre interesserte Seminar OM DEN GODE ORGANISASJONSKULTUR, SAMARBEIDSMILJØ OG YRKESIDENTITET FOR.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år 20.november 1989: Barnekonvensjonen vedtas i FN. Barnekonvensjonen sier hvilke rettigheter alle barn har.
Accountability – med tilstandsrapportering som eksempel ”6- Fylkeskommunesamarbeidet” Oslo
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
Handelshøyskolen ved UiA Handelshøyskolen ved UiA Ble nytt fakultet Institutter - ett i Grimstad Ca. 70 vitenskapelig tilsatte.
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Denne informasjonen gjelder for
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Det nye forbrukerstyrte Reiselivet
Arbeidet med prosjektskissen
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
Kvalifikasjonsrammeverket
Bruk av teori i empirisk forskning
Introduksjonskurs i opplevelsesdesign
Individuell Automagisk Tilbakemelding (av skriftlig eksamen)
Til deg som skal holde denne presentasjonen: I 2017 markerer kirkene i Norge at det er 500 år siden reformasjonen, og de har valgt Fasteaksjonen som sitt.
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
Masteroppgaven: Valg av tema, problemstilling og søknad om veileder
Idretten er så stor del av identiteten min.
VELKOMMEN TIL HØSTENS FORELDREMØTE I 2C
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Strategiseminar Møte med rektoratet Bjarte Ravndal
- en spennende forsknings- og teknologikonkurranse for barn og unge
Å arbeide i studiegruppe:
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Ny læreplan… Høst 2017.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Økonomistudiene NMBU.
Valgfag innsats for andre
Kapittel 1 Helse og sykdom
Forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) i Statped
Samtalens didaktiske muligheter
I begynnelsen var Ordet: Ordet som nådemiddel hos Luther
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Lokal faggruppe LSL - Buskerud
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Hei! Har du lyst å starte et eTwinning- prosjekt med klassen din?
Formål og vurdering i høyere utdanning
Den matematiske samtalen
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Om opprykk til førstelektor
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Menighetsutvikling i folkekirken – bakgrunn og anliggende
Definisjonsoppgave Definer begrepet TEORI
RFID på Deichmanske bibliotek [Petter gjør foil 1-10]
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Tverrfaglige tema.
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse” Tor Hernes Professor, Copenhagen Business School og Høgskolen i Sørøst-Norge

Denne boken tar leseren med inn i den prosessuelle handlingsverden, hvor organisatoriske hendelser, dramaer, suksesser og relasjoner reelt utspiller seg. Det gjør den ved å fortolke organisasjoner fra der hvor prosesser igangsettes, endres, avsluttes eller fortsettes. Selve kjernen i tenkningen bak boken er at organisasjoner utelukkende består av prosesser i form av organisering. Viktige og aktuelle organisasjonsteoretiske perspektiver læres ved at studentene får tilgang til de via den prosessuelle handlingsverden, og ikke motsatt, som er tilfelle med de vanlige bøkene om organisasjon og ledelse. I denne boken får de sjansen til å ”oppdage” perspektivene gjennom forståelse av hvordan de fungerer i forhold til organisasjonens ”indre liv”.

”Her er boken som har betydd så utrolig mye for hvordan jeg betrakter verden og ikke minst for hvordan jeg handler, både på jobben og hjemme. Et herlig perspektiv som gir så mye mening og hvor jeg blir så lite redd for å gjøre feil. Anbefales alle som på en eller annen måte prøver å forstå og/eller påvirke i en organisasjon!” Heidi Therese Hansen, Student på Master i Innovasjon og Ledelse, Høgskolen i Sørøst-Norge og Utviklingsleder ved Gløde A/S Boken passer for deg hvis du studerer organisasjon og ledelse og vil forstå selve dynamikken i organisasjoner. Boken passer også for de som skal skrive oppgaver om ledelse eller organisasjon, gjerne i sammenheng med at de har vært inne og gjort noen observasjoner eller intervjuer om en utvalgt problemstilling. Boken passer også for deg hvis du har ansvar for organisering og er nysgjerrig på hva det vil si å utføre det vi kan kalle ”meningsledelse”, hvor formidling av mening er en sentral del av det å lede.

Boken består av fire deler Del 1 introduserer temaet organisering og hva som er noe av grunntenkningen rundt temaet. Del 2 presenterer en modell for organisering og meningsskaping Del 3 knytter organisering opp mot utvalgte organisasjonsteoretiske begreper som for eksempel læring, etikk, teknologi, endring, strategi, makt, kultur og identitet. Del 4 omhandler hvordan organiseringsprosesser kan studeres og analyseres. Her vektlegges det hvordan man kan skrive oppgaver med utgangspunkt i boken.

Om forfatteren   Tor Hernes er Professor i Organisasjonsteori ved Copenhagen Business School og Professor II ved Høgskolen Sørøst-Norge. Han er internasjonalt anerkjent for sitt teoretiske arbeid med prosess, organisasjon og tid, og har skrevet en rekke bøker og artikler om emnet. Tor Hernes er utdannet sivilingeniør fra Universitetet i Southampton og har arbeidet i FN og som rådgiver innen ledelse og organisering i forskjellige deler av verden. Han tok sin doktorgrad om organisasjonslæring ved Universitetet i Lancaster i 1996. Fra 1996 til 2000 underviste han ved Universitetet i Tromsø og fra 2000 til 2008 ved Handelshøyskolen BI i Oslo, hvor han ble professor i 2003. Han har vært ansatt ved Copenhagen Business School siden 2008 og ved Høgskolen i Sørøst-Norge som Professor II siden 2013. Tor Hernes har bred erfaring fra undervisning og veiledning på bachelor, master og Ph.D, samt fra utvikling og ledelse av en rekke undervisningsprogrammer. Han ble i 2014 tildelt NEON-prisen for fremragende bidrag til norsk organisasjonsforskning. I 2015 ble han tildelt The George R. Terry Book Award fra The American Academy of Management for boken A Process Theory of Organization for det beste bokbidrag til internasjonal ledelsesforskning dette året.