Samarbeid mellom faglig og administrativ ledelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Rekruttering av rektor og ledelse
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Prinsipper for utøvelse av lederrollen
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
Driftsstyrets rolle og oppgaver I styringslinje mellom etatssjef og rektor.  2 foreldre  2 ansatte  3 eksterne Innstilles av FAU, personalet og bydel.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Skolen – en kommunal virksomhet
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
1 Skoledirektøren i Kristiansand 2004 Skolens styre.
Departementets styring og styrenes rolle
HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre.
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Ny lov om universiteter og høyskoler Ot.prp. nr. 79 ( )
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
1 Styring og ledelse ved U&H – Direktørens rolle Per Ivar Maudal, Universitetsdirektør.
Presentasjon Agresso brukerforum 2012 Arne Lunde, KD.
1 Rammen for arbeidet i KOSTRA Mandatene for –Samordningsrådet –arbeidsgruppene Mandatet for Samordningsrådet –Sammensetning  KRD (ledelse), berørte dept.,
Arbeidsmiljøkurs 9.mai Arbeidsmiljøloven 2.Arbeidsmiljø – hva er vi snakker om? 3.HMS-aktørene 4.Medarbeiderskap - medvirkning 5.Møteplasser.
Ulike ledelsesmodeller – utfordringer vedr. strategiarbeid Rektorskolen, desember 2007 v/ Jørn Wroldsen.
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak Fellesadministrasjon: status
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Samarbeid og medbestemmelse i staten. Målgruppe: mellomledere. Arbeidshefte.
Kommunestyrekomiteer > Hjemlet i kommuneloven (kl) § 10a (endring i 2006) –Ment å være «politiske verksteder» –Ment å vitalisere rollen som folkevalgt.
Direktørens rolle ved universitet og høgskular. Høgskuledirektør Hans Jørgen Binningsbø UHR sin direktørskule 27. nov
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Intern kontroll i regnskapsprosessene
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
UHRs utdanningsutvalg 23. september 2008
Oppdragstaker: Utviklingspartner DA
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Pål Vegar Storeheier Forskningsdirektør, dr.scient.
Utdanningskomiteen 19. mai
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
Endringsprosesser ved UiT
ILNs styreseminar 13. – 14. februar 2017
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Utvidet ledergruppe Instituttstyre Instituttråd ?
Statssekretær Jens Revold
Samarbeid og medbestemmelse
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Hva er et tariffoppgjør?
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Økonomiplanprosessen Budsjett 2018 Økonomiplan
Den lovgivende makten i Norge
Temasak - Organisering og styring av spesialisthelsetjenesten
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Universitetslektor Lars Baklund
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Forberedelser til seminar 6. mars UiOs IT-virksomhet
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Fylkeskommunal revisjon
Utskrift av presentasjonen:

Samarbeid mellom faglig og administrativ ledelse Rektor Sigmund Grønmo UHRs direktørskole 9. mai 2007

Utgangspunkt og fokus Erfaringsbakgrunn: Styringsmodell med valgt faglig ledelse Faglig ledelse på ulike nivåer: Instituttstyrer, prodekanus, dekanus, prorektor og rektor Leder for styreoppnevnt komité som nylig leverte en rapport om ansvarsforhold og oppgavefordeling mellom rektor og universitetsdirektør ved UiB Innlegget basert på disse erfaringene, med særlig vekt på forholdet mellom rektor og universitetsdirektør

Ulike ledelsesperspektiver Todelt ledelse Fordeling av ledelsesansvar mellom faglig ledelse og administrativ ledelse Enhetlig ledelse Samling av faglig og administrativt ledelsesansvar hos en leder Klart hierarkisk forhold mellom administrativ og faglig ledelse Helhetlig ledelse Samspill mellom faglig og administrativ ledelse Felles ledelsesansvar for den samlede faglige og administrative virksomheten

Ulike perspektiver på samarbeidsbetingelser Personlige egenskaper: Evne og vilje til samarbeid Ideologiske forhold: Enighet om universitetspolitiske verdier, mål og strategier Organisatoriske og strukturelle faktorer: Felles forståelse av ansvarsforhold og rollefordeling

Forholdet mellom rektor og universitetsdirektør Øverste leder for universitetets samlede virksomhet Handler på vegne av universitetsstyret Leder styrets arbeid med legitimitet og mandat basert på rektorvalget Universitetsdirektør: Leder for universitetets samlede administrative virksomhet Handler innenfor de rammer som fastsettes av styret Forbereder og følger opp styrets beslutninger i samråd med rektor

Generelle dimensjoner Ansvarstyper Styreansvar versus administrativt ansvar Sakstyper Faglige og strategiske saker versus administrative saker Relasjonstyper Eksterne relasjoner versus interne relasjoner

Utvalgte tema Delegering Rapportering Styrets arbeid Økonomistyring Forholdet til randsoneselskaper

Delegering Beslutninger treffes enten av styret selv eller på delegasjon fra styret Styret kan delegere innen rammen av loven Delegasjonsformer Reglement Særskilte styrevedtak Vedtak i enkeltsaker Stillingsinstrukser

Rapportering Universitetsdirektøren skal holde rektor løpende orientert om Regnskapets stilling i forhold til budsjettet Andre forhold av betydning for institusjonens virksomhet Styret og rektor skal få all informasjon de ber om Universitetsdirektøren har et ansvar for å vurdere hvilke saker eller forhold styret og rektor bør informeres om

Styrets arbeid Universitetsdirektøren utarbeider saksforelegg og fremmer tilrådinger for styret – etter samråd med rektor Etter slikt samråd står universitetsdirektøren fritt til å gi sin egen tilråding til styret Uenighet mellom rektor og direktør skal framgå av saksforeleggene Rektor står fritt overfor styret i forhold til universitetsdirektørens tilrådinger Universitetsdirektøren har ansvaret for å iverksette styrets beslutninger. Dette skal skje i samråd med rektor

Økonomistyring Universitetsdirektøren Har et selvstendig ansvar for at den samlede økonomiforvaltningen skjer i samsvar med departementets generelle bestemmelser og forutsetninger for tildeling av bevilgninger Kan nekte å bøye seg for vedtak som han/hun mener ikke oppfyller disse betingelsene Forlange at et slikt vedtak bringes inn for departementet for nærmere avklaring Utarbeider budsjettforslag og årsregnskap Skal holde rektor løpende orientert om økonomiske forhold

Forholdet til randsoneselskaper Randsoneselskaper – selskap der universitetet har Eierinteresser (eneeier, hovedeier, deleier) Representasjon i styrende organer Stor vekt på institusjonell kontroll med randsonen – som et særlig ansvar for styret Departementet og Riksrevisjonens oppmerksomhet Samspill med randsonen om viktige oppgaver Rektor ivaretar kontrollansvaret på vegne av styret Rektor deltar på generalforsamlinger eller gi fullmakt til andre som deltar på vegne av institusjonen Rektor informeres og konsulteres om viktige saker i randsoneselskapene Universitetsdirektøren legger forholdene til rette for rektors utøvelse av ansvaret for universitetets eierinteresser i randsoneselskaper