Testing og testbruk Espen Egeberg.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Visible Learning av John Hattie
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Hva er psykisk utviklingshemming?
Utredning av studenter med konsentrasjons- og lærevansker
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Program-fagene: Psykologi 1 og 2
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Pedagogisk analyse.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Alternative opplegg og mappevurdering Mappevurdering Stimulering av avansert tenking.
Utredning av utviklingshemming hos voksne
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Gjør rede for relevante språklæringsteorier
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
I Dibrastan bor dubridene…
Veiledet lesing Mørkved skole
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Kvalitativ metode i markedsforskning
Grunnleggende testteori
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Metode.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004
Tema: Kommunikasjon i team
Målfastsetting Lederskapet Beslutninger og problemløsning
Testing og testbruk Espen Egeberg.
SEVU-PPT Kirsten M. Bjerkan
Minoritetsspråklige barn og elever. Utredning, vurdering og muligheter
Funksjonshemming et begrep i endring som forvaltningsmessige konstruksjoner eller ikke? Marianne Hedlund (ph d) Inst for sosialt arbeid og helsevitenskap.
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Et kognitivt perspektiv på personlighet
Hafjellseminaret våren 2012
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Et kognitivt perspektiv på personlighet
Norsk som andrespråk Fellesforelesning,
Skolen som lærende organisasjon NFFL
KLASSELEDELSE MI-teorien og læringsstiler
Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
”Nye” kognitive tester Peter Wetterberg, overlege Hukommelsesklinikken Ullevål sykehus.
Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
Testing og testbruk Espen Egeberg. Skal vi bruke tester i utredning av minoritetsspråklige?  Hvilke tester er aktuelle å anvende  Hva er målsetning.
24-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Høsten 2011.
Kognitive utfordringer – hvordan henger dette sammen? Guro Steffensen Psykologspesialist St Olavs Hospital Avdeling for nevrologi.
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Holdninger.
Kapittel 3 Metode.
«Utviklende læring i matematikk»
I Dibrastan bor dubridene…
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Vurdering og undervisning
Tilrettelegging for læring med IKT … Kompetanseheving for PV-gruppa
Presentasjon for Lokalsjukehuskonferansen
7. Motivasjon i organisasjoner
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Testing og testbruk Espen Egeberg

Skal vi bruke tester i utredning av minoritetsspråklige? Hvilke tester er aktuelle å anvende Hva er målsetning med testingen Hvilke forbehold må vi ta Espen Egeberg 2015

I diagnostikk og funksjonsutredning er det i tillegg ofte behov for å prøve ut hypoteser og mer avgrensede funksjoner under mer kontrollerte betingelser. Tester med standardisert gjennomføring og normering er da ofte et viktig redskap for å undersøke funksjoner ut fra et bestemt teorigrunnlag Espen Egeberg 2015

En test sammenligner med normer i et avgrenset befolkningsutvalg Tester har oftest standardiserte former for prosedyrer og gjennomføring, og normerte mål for utvikling, normalitet eller avvik av atferd, ferdigheter og evner Et gitt avvik på et eller flere områder brukes gjerne som indikasjon på ulike vansker, eller spesielt sterke eller svake funksjoner (eksempelvis ulike grader av utviklingshemning). En test sammenligner med normer i et avgrenset befolkningsutvalg Espen Egeberg 2015

Espen Egeberg 2013 En test inneholder et utvalg av oppgavetyper og innholdselementer (eksempelvis ordene i en ordprøve) for å vurdere et gitt område. Ut fra gitte hypoteser eller teorier antas det at oppgavetype og innhold som velges ut skal gjenspeile evner eller ferdigheter innen et område. Dette utvalget av oppgaver og innhold, og hvor vanlig det er at personene i normeringsutvalget behersker dette, bestemmer normene i testen. Espen Egeberg 2015

Intelligens og evner kan betraktes som sosiale konstruksjoner og mål Intelligens og evner kan betraktes som sosiale konstruksjoner og mål. Intelligens- og evnetester reflekterer både personen og kulturen som har konstruert dem. Prestasjoner på slike tester er derfor en indikasjon på i hvilken grad individet har tilegnet seg den kunnskap, de ferdigheter som er ansett som viktig av kulturen, og som er gitt uttrykk for i testen gjennom dens oppgaver Espen Egeberg 2015

Det er ingen garanti for at testing gjennom morsmålet gir et korrekt bilde av barnets nivå. Regresjon av morsmålet kan skje hvis det anvendes lite til mer formell læring. Samtidig er ikke andrespråket utbygd nok, og gir også et feil bilde av barnets potensiale. Espen Egeberg 2015

Espen Egeberg 2013 Informasjonsprosessering på et svakere språk kan resultere i markant svakere prosessering. Mentale prosesser ble mer og mer sårbar (for til slutt å kutte ut) når materialet ble komplekst, når testsituasjonen ble for støyende, og når stressnivået økte (undersøkelse ref i Figueroa og Hernandez 2000) . Espen Egeberg 2015

Tre hovedgrupper av validitets- og reliabilitetsproblemer ved testing av minoritetsspråklige Feilkilde med bakgrunn i normering (lite antall fra en aktuell minoritet i normeringsutvalget, hvilket øker sjansen for at utvalget er ikke-representativt) Feilkilde med bakgrunn i innhold (testinnhold og prosedyrer reflekterer den dominante kulturs standarder for språkfunksjoner, felles kunnskap og atferd) Feilkilder med bakgrunn i språk og kultur (faktorer som på uheldig måte påvirker formelle testprestasjoner for elever med annen språklig og kulturell bakgrunn, inkludert testing med tidsbegrensning, vansker med norsk vokabular, og den nærmest umulige sjansen for å avgjøre hva tospråklige elever kan på sine to språk) (Garcia og Pearson 1994) Espen Egeberg 2015

Bruk av tolk i testing Hvilke tester er aktuelle? Hvem kan assistere i dette? Hvordan gjennomføre testingen Espen Egeberg 2015

Espen Egeberg 2013 Cummins (1984) hevder at testing av non-verbale evner kan gi mindre ”treffende” vurderinger ift. hvordan barnet klarer seg i skolesammenhenger. Cummins hevder også at resultatene på ikke-verbale tester er mindre stabile over tid. En ikke-verbal test vil selvfølgelig heller ikke avdekke eventuelle spesifikke språkvansker. Espen Egeberg 2015

Bruk av nonverbale tester Espen Egeberg 2013 Bruk av nonverbale tester Er det mulig å tenke seg tenkning uten former for språk? Og hvordan skal vi så definere språk? Mentale begreper er mentale økonomiseringer og snarveier. Et utbygd og anvendelig begrepssystem gjør behandling av informasjon lettere Eksempelvis vil skriftlige symbolsystemer kunne prosesseres raskere enn tolkning av konkreter De fleste ferdighetene vi har lært, også løsning av visuelle oppgaver, har vi lært og erfart gjennom språklig input og "mentalt-språklige" operasjoner. Hvilke konsekvenser kan dette ha for et svakt resultat på ikke-verbale prøver? Espen Egeberg 2015

Det bør legges mer vekt på å vurdere individuelle styrker og svakheter Resultater vil alltid være mer eller mindre avhengig av erfaringer, blant annet med språk (ord/tegn) og materiell (bilder o.l.) Det advares vanligvis mot å bruke tester som en normbasert vurdering i forhold til denne gruppen Det bør legges mer vekt på å vurdere individuelle styrker og svakheter Espen Egeberg 2015

Dynamisk testing Hvordan barnet klarer å utnytte ny informasjon, nye demonstrerte strategier, gjennom test-instruksjon-test. Mål på (kognitiv) modifiserbarhet, nærmeste utviklingssone Espen Egeberg 2015

Dynamisk vurdering, testing av muligheter verbalt eller non-verbalt, kan gjøres gjennom modifisering som å gi instruksjon på enklere måter på et eller begge språk demonstrasjon av oppgaven utvide eller fjerne tidsbegrensning, endre presentasjons eller responsmåter og gi barnet promts og hjelp i problemløsningen Espen Egeberg 2015

Start med de mest opplagte, ikke-eksotiske hypotesene Prøv alltid ut resultater og hypoteser gjennom utredning som andre tester, pedagogiske prøver og observasjoner. Hvordan barnet mestrer andre tilsvarende oppgaver i hverdagen, for eksempel puslespill, lese/skrive, tegne, spill Start med de mest opplagte, ikke-eksotiske hypotesene Espen Egeberg 2015