”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Torger Ødegaard Byråd for barn og utdanning i Oslo
Advertisements

Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
Barnehagene – det første og viktigste skritt i oppvekstspolitikken Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Felles innsats gir resultater Barnehagekonferanse 23. oktober 2006
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
Informasjonsmøte i Ytrebygda barnehage
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
BERGEN KOMMUNE BRUKERUNDERSØKELSE I BARNEHAGENE VÅREN 2015.
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
Spredning av kommunale boliger En studie av politikk og resultater i Oslo kommune MASTEROPPGAVE I SAMFUNNSGEOGRAFI RAGNHILD ERTSHUS.
Hva har vært vårt fokus i 2007?. –Kvalitet på arrangementene slik at det gir økt opplevelse av verdi for deltakere og slik at det blir attraktivt å være.
Prekvalifisering E6 Helgeland Delprosjekt Korgen - Bolna Informasjonsmøte Meyergården Hotell 6. mai 2014.
Fra plan til virkelighet Øystein Bull-Hansen Arkitekt MNAL Fagseminar
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
SPF, lokale og regionale, som ledd i overordnet strategi for pasientbehandling og kvalitet i HMN Kl 09:00 – 09:45 Fagdirektør K.Å. Salvesen.
BU- og miljøsamling, Lierne Per Helge Haugdal Arealbank – bare tull eller nødvendig tiltak ?
Hva driver egentlig det offentlige med? Det offentlige utfører: Viktige fellesoppgaver (som politi og brannvesen) Omfattende regulering av økonomisk virksomhet.
KOMMUNAL PLANSTRATEGI – ERFARINGER. Pbl § 10 – 1 « […] Planstrategien bør omfatte en drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling,
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Helgeland i den nye regionalpolitikken – Regionrådenes rolle.
Rammefinansiering av barnehager
ROS-analyse.
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
Nye eierskaps- og driftsformer i tannhelsetjenesten Forprosjekt
Rapport: Å ville utvikle skolen
Strategikonferansen okt 2016
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Salmon Group AS Skisse til løsning som gir bærekraftig vekst
Marienlyst stadion Gamle Gress Mulighetsanalyse
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Store forskjeller i arbeidsledighet
Evaluering av ”Fritt Fram”
Allmenningens tragedie
Firmanavn Forretningsplan.
Norges Banks utlånsundersøkelse
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
En nasjonal oversikt over tilgjengelige fosterhjem?
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Valgfag innsats for andre
Kollektivtransport og kostnader
Rammefinansiering av barnehager
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Bosetting av flyktninger og kjennskap til Husbankens virkemidler
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Kapittel 14 – Valg av valutakursregime
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Utredning av brannordning for Nye Asker kommune
Erfaringer fra Fornebu
Vinmonopolet Case med vektlegging 01/01/2019 Fred Wenstøp.
Undervisning og barnehage
Tilbud og etterspørsel
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Kompetanseutvalget (2017- )
Folkehelsemelding 2019 Den åttende levekårsundersøkelsen
Utredningsgruppe samferdsel
Utskrift av presentasjonen:

”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat ”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat?” Oppsummering av resultater fra en utvalgsundersøkelse Fürst og Høverstad ANS

Problemstilling/mandat Barnehageutbygging har i de senere årene først og fremst foregått i privat regi. Mandat: Kartlegging av årsakene til lav kommunal barnehageetablering. Drøfting av virkemidler som kan øke kommunal barnehageetablering. Fürst og Høverstad ANS

Utvalget for undersøkelsen Samlet 61 kommuner og 14 bydeler i Oslo. Svarprosent: 95% av kommunene 86% av bydelene ”Nettoutvalget” representerer: 53,0% av barn med plass i barnehager (20.9.05) 61,5% av barn på ”venteliste” (20.9.05) 52,4% av alle innbyggere 1-5 år (15.12.04) Fürst og Høverstad ANS

Argumenter for: Fürst og Høverstad ANS

Faktorer som påvirker Resultater Analyser: Hvilke forhold har betydning for valg av utbyggingsmønsteret – kommunalt eller privat? __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Faktorer som påvirker Resultater (uavhengige variabler) (avhengige variabler) Etterspørsel: Ventelister i dag Forventet utvikling - Endringer i barnebefolkning (prognoser) - Endringer i etterspørselsrate (jf. makspris) Intet behov/ingen ønske om utbygging/nye plasser Etablering av nye barne- hageplasser: Nye kommunale barne- hager/avdelinger Nye private barnehager/ avdelinger ”Merinntak” i kommunale barnehager ”Merinntak” i private Politiske preferanser: Politiske vedtak om utbyggingsstrategi Dagens sammensetning av barnehagetilbudet Økonomi: Kommunaløkonomisk handlefrihet Kommunens vurdering av insentivene som ligger i statlig finansiering av barnehagene Kommunetype, infrastruktur og kapasitet: Kommunetype/bosettingsmønster Tilgang på tomter/lokaler Administrativ kapasitet til planlegging og opp- følging av kommunale barnehager Fürst og Høverstad ANS

Finner vi en ”entydig utbyggingsstrategi”? Fürst og Høverstad ANS

Sammenheng mellom politiske preferanser og utbyggingsmønsteret Politisk ønske: Kommunal etablering Privat etablering Fürst og Høverstad ANS

Oppsummering: Hvilke forhold har betydning for utbyggingsmønsteret? Forholdene som vi har sett på forklarer samlet over halvparten av forskjellene i etablering av nye kommunale plasser mellom kommunene. Følgende forhold har klar betydning (signifikant): Tilgang på tomter/lokaler og vurdering av at kommunale barnehager sikrer fleksibilitet ser ut til å ha en viss betydning. Fürst og Høverstad ANS

Drøfting (1): Hvorfor trengs det kommunale barnehager? Kommunene har et ansvar for å sikre et barnehage-tilbud til alle grupper i barnebefolkningen. Kommunene må planlegge for og sikre fleksibilitet i en situasjon med full behovsdekning. Kommunale barnehager setter en ”standard” for kvalitet og kostnader i barnehagene – nødvendig for å sikre ”sunn konkurranse”. Utbygging mot full behovsdekning – og de økonomiske virkemidlene fra staten – innebærer oppbygging av store verdier i barnehagene. Fürst og Høverstad ANS

Uttalt politisk ønske om privat drift av barnehager. Drøfting (2): Hvilke forhold hindrer utbygging av plasser i kommunale barnehager? Uttalt politisk ønske om privat drift av barnehager. Private aktører er aktive (bl.a. i forhold til det politiske miljøet i kommunene) og kan gjennomføre utbyggings-prosjekter raskere enn kommunen. Det er økonomisk attraktivt å drive private barnehager. Usikkerhet rundt de økonomiske forutsetningene for og konsekvensene av utbyggingen av barnehager. Behov for prioritering av investeringsmidler og administrative ressurser i kommunene. Mangel på tomter. Fürst og Høverstad ANS

Drøfting (3): Virkemidler i forhold til fortsatt barnehageutbygging Fürst og Høverstad ANS

Konklusjoner Informasjon og fora for erfaringsutveksling: ”De gode eksemplene” og illustrasjon av en hensiktsmessig struktur av barnehagetilbudet. Finansiering av satsningen framover – viktig for å oppnå full behovsdekning: Enkelhet, forutsigbarhet og trygghet. Fra utbygging mot opprettholdelse av full behovsdekning: Vridning av fokus – men fortsatt behov for satsning. Enhetlig styring av barnehagesektoren – spesielt kommunenes styringsmuligheter overfor private barnehager: Bestiller-/utførerorganisering med konkurranse på like vilkår mellom kommunale og private barnehager. Fürst og Høverstad ANS