Sammensatte tekster Photostory og Bookcreator

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sammensatte tekster (Word, PhotoStory, Moviemaker)
Advertisements

YouTube Amerikansk nettside Gratis Video og musikk
Nedlasting av Adobe Flash Player Adobe Flash Player brukes for å se video på Internett, YouTube, nett-TV osv. Åpne Internett og skriv, adobe.no i adressefeltet,
Kreativ bruk av digitale verktøy: resepsjon, produksjon - og kanskje også interaksjon? Karin Dahlberg Pettersen.
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Nettevett – utvidet versjon
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon Sentinel eDialog24 AS Ingvald Ystgaards vei 3A 7047 Trondheim Telefon: Faks:
Høgskolen i Oslo Bildebehandling for FLU06 – Heltid Uke 10/ Eli Gjølstad IKT-seksjonen - HiO.
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Nils Ole Nilsen Programansvarlig LUKK - Høgskolen i Bodø
POWER POINT INNFØRING I BRUK AV SOM ET PRESENTASJONS VERKTØY
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Opphavsrett til åndsverk 12. mai 1961
Lag film. Lag video •Videoteknologien har utviklet seg raskt de siste årene. Digital video er i ferd med å avløse analoge systemer. Med digital video.
Hilde Elise Lundervold og Inga Heggstad Olsvikåsen VGS
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
1. Om postere Når vi her snakker om Postere mener vi vitenskapelige plansjer til bruk på seminarer, kongresser og i andre faglige sammenhenger. Vi snakker.
Hva er en iPad? Ideen som bygde 700 milliarder på 10 år.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
IKT i musikk Skedsmo 20. mai 2010 Tonje Hilde Giæver
Dokumentasjon av en prosess
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
IKT i barnehagen.
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Nyhetsstrømmer #02 RSS ( RDF Site Summary ) gjør at man kan abonnere på nyhetsstrømmer. Atom er en standardisering av RSS formatet. Kan abonnere v.h.a.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Digital ferdigheter i alle fag
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Nye websider for Sørli skole
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
Semesterintroduksjon – våren 2013
Programvare som stimulerer barn til lek, og kreativ og skapende bruk
Programvare som stimulerer barn til lek, og kreativ og skapende bruk
Sammensatte tekster.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Opphavsrett til åndsverk 12. mai 1961
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 10 1 Arbeid på PC Fortrolighet i arbeidet med PC Skikk og bruk IT-kontrakten Spørsmål?
1. Om postere Når vi her snakker om Postere mener vi vitenskapelige plansjer til bruk på seminarer, kongresser og i andre faglige sammenhenger. Vi snakker.
Valgfag på Kastellet skole
Digital historiefortelling - prøv selv
Sammensatte tekster ?.
Verktøy for kreativ og språklig produksjon NKUL etterutdanning Halden september 2009 Karin Dahlberg Pettersen Berit Hope Blå
:58 Ullensaker1 Svarlogg.
Harald Kaasa Hammer: Manual til redigering av nettstedet Først forklares hva de ulike elementene på nettsidene betyr. Så ser vi på mappene.
Hurtigreferanse for Lync 2013 for Office 365 © 2012 Microsoft Corporation. Med enerett. Med Lync kan du begynne å samarbeide uten å måtte planlegge et.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Flipped Classroom – Omvendt klasserom 2013 Seksjon for digital kompetanse.
Bruk av iPad Hilde Fresjarå, NAV kompetansesenter for tilrettelegging og deltakelse.
Digital Historiefortelling Hva ønsker du å fortelle?
@ Foto: Ernst Furuhatt Hvorfor bruke video? Susanne Forsland 5. November 2015.
Datakortet – Modul 3 Word 2003, Kap Modul 3.
Redigering av videofil
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
Kilder og kildebruk.
«Bare bok gjør ingen klok»
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
Nettarbeid med fokus på bruk av video og bilder
Revidert læreplan i engelsk
Forside/oversikt Fag / tema Kunst og Håndverk Trinn Ungdomstrinnet
Forside/oversikt Fag / tema Naturfag Trinn 4.trinn
Utskrift av presentasjonen:

Sammensatte tekster Photostory og Bookcreator Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter Våren 2017 Tonje Hilde Giæver/ Håkon Swensen

Program Litt om sammensatte tekster Kort introduksjon av Photo Story Kort introduksjon av Book Creator Utprøving: Gruppeoppgave – velg program Presentasjon og vurdering av noen sammensatte tekster

Multimodalitet Multimodalitet gir en helt ny dimensjon til tekstene. Den framstår som en annen og ofte rikere, fortelling som kan berøre mottakeren på en annen måte. Men de forskjellige virkemidlene stiller krav til kompetanse både i uttrykk og tolkning – for produsenter og mottaker. (Haug, Jamissen og Ohlmann 2012 gjengitt i Hardersen 2015 s. 188)

sammensatte tekster i Læreplan for norsk Kompetansemål etter 4. trinn: Skriftlig kommunikasjon: finne informasjon ved å kombinere ord og illustrasjon i tekster på skjerm og papir lage tekster som kombinerer ord, lyd og bilde, med og uten digitale verktøy Språk, litteratur og kultur samtale om innhold og form i sammensatte tekster Grunnleggende ferdigheter å kunne uttrykke seg muntlig Språkstimulering/Språkopplæring (to-språklig) å kunne uttrykke seg skriftlig å kunne bruke digital verktøy

Verktøy for å sammensatte tekster Photostory – Gratis fra Microsoft Setter sammen bilder, fortellerstemme, skreven tekst og musikk Movie Maker – Gratis fra Microsoft iMovie – Gratis fra Apple Setter sammen video, bilder, fortellerstemme, skreven tekst og musikk Bookcreator Android og ios Mange andre alternativer

Noen eksempler på pedagogiske muligheter Tolke, bearbeide ulike tekstsjangre Eksempel: Lage eventyr, presentere sanger, dikt osv Gjenfortelle opplevelser Eksempel: Klasseturer Presentere et tema Eksempel: Forfattere, tidsepoker, fenomener osv Dokumentere aktiviteter Eksempel: Eksperimenter i naturfag, prosesser i estetiske fag Eksempel: Beskrive hendelser/konkreter -matlaging Dokumentere pedagogisk praksis

Ulike typer bildegrunnlag Digitale bilder – fra digitalt kamera, web-kamera eller mobiltelefon – elevene tar bildene og lager historien omkring bildene. Scanne tegninger/gjenstander/dokumenter som elevene har tegnet/valgt ut – elevene beskriver tegningene/gjenstandene Importere tegninger som elevene tegner i tegneprogram (Paint) Kombinasjon – ta bilder av gjenstander som elevene har laget – overføre bildene til PC-en – Digital kunstutstilling?

Hente bilder Innstillinger for søk Avansert søk Bruksrettigheter Fritt tilgjengelig for bruk eller deling

Photostory Photo Story 3 for Windows er et program som gir en spennende fremvisning av digitale bilder Ved hjelp av funksjoner som gir bildene liv med blant annet bevegelse, musikk og tale har man mulighet for å lage en personlig bildehistorie som lett kan deles med andre. Gratis program, tilgjengelig på nettet (forutsatt Windows-plattform) Finnes som norsk versjon Kreativ behandling av bilder Enkelt å ta i bruk, lite tidkrevende å lære og å bruke Krever minimalt med utstyr: Datamaskin, programmet, høretelefon med mikrofon

En arbeidsmåte for en sammensatt tekst Lag din historie Hva vil du oppnå med din historie? Skriv ned et manus. Finne bilder Samle inn og velg ut de bildene som skal være med i filmen. Lag et bildemanus Plasser alle bildene utover på et stort stykke papir og skriv tekst som skal høre til hvert bilde Overfør alt til PC Skann bildene og overfør eventuelt alle digitale bilder/film til PC’en. Spill inn tale Fortell din historie direkte inn på PCen Grovrediger Plasser bildene på riktig sted i historien. Finredigering Lag tekster, effekter og legg inn musikk dersom du ønsker det Vis filmen Vil filmen eller send den på e-post – eller brenn på DVD/CD-rom.

Arbeidsgangen i Photostory Start programmet Importer og ordne bildene Legg til en tittel/tekst på bildene – og eventuelle bilde effekter Gi bildene en lydkommentar (fortellerstemme) og tilpass bevegelsene Legge til bakgrunnsmusikk Musikk fra programmet Egne lydfiler Spor fra CD Lagre historien Prosjektfil eller fremvisningsfil

”Katten” – av Olav H. Hauge sit i tunet når du kjem. Snakk litt med katten. Det er han som er varast i garden.

Lagring av den ferdige videoen Kvalitet på presentasjonsfilen velges etter som hva du skal benytte filen til. Holde styr på filene: Prosjektfilen: WP3-format Visningsfilen: WMV-format Windows Media Player for avspilling av videoen Kan lastes opp på YouTube

Noen tips

NB! Lagre 2 filer (=2 filtyper) Her lagres wmv-filen Her lagres wp3-filen

Book creator Velg + nederst på siden – New book Velg format (Portrait) + øverst i venstre hjørne gir mulighet for å legge inn bilder, kamera, penn (tegning), tekst, lyd Sett inn bilde, støttelinjer gir mulighet for å presisere layout Bilder kan hentes fra bildegalleriet Hente bilde fra nettet: søk opp et bilde hold på bildet og velg Arkiver bilde «i» øverst i høyre hjørne gir mulighet for å endre egenskaper på et objekt som er lagt inn i boken Hvert lydopptak kan være max 10 min «Pages» øverst i venstre hjørne gir mulighet for å endre rekkefølgen av sider

Oppgave Gå to – tre sammen Lag en sammensatt tekst ved å bruke Photostory eller Bookcreator Hva trenger vi av bilder?

Digital historiefortelling En egen sjanger, med gitte retningslinjer Fortellingene skal være mellom tre til fem minutter, og bestå av 15 til 20 visuelle elementer. 7 elementer: Poeng – fortellerstemme – spenning – følelser – musikk - lyd og bilder - tempo 7 steg: Planleggingsfasen: skrive manuskriptet – planlegge prosjektet – juster manus Produksjonsfasen: Legge inn bilder – spille inn fortellerstemme – legg til effekter og overganger – musikk og film http://stud.hsh.no/arbeider/2007/Fortell/index.htm http://www.storycenter.org/ http://digitalstorytelling.coe.uh.edu/

Sprinteren Legg merke til: Historien er fortalt med bare et bilde og noen streker Fortellerstemmen gjør fortellingen svært personlig 1:49 http://gjamissen.wordpress.com/stories/norwegian-stories/

Bilderessurser på nett Det eksisterer en rekke bilderessurser på nett som er frigitt til bruk i undervisning. Vær likevel oppmerksom på at det finnes enkelte regler man må forholde seg til Det kan være at man må registrere seg før man får laste ned et bilde Av og til må man også oppgi webadressen hvor bildet er tenkt benyttet I noen tilfeller er det også klare bestemmelser om hvor mye du får lov til å endre på et bilde

Opphavsrett/Personvern Trend: Økt tilgjengelighet av bilder, økt spredning av bilder. => Viktig å oppdra barn til å ikke stjele og misbruke bilder Det som regulerer bruk og spredning av bilder er Åndsverksloven og Personvernloven Vurder hvordan bildet skal brukes – det er mange gråsoner; skal bildet brukes på åpne eller private områder? (=gjøres det tilgjengelig for allmennheten eller ei?) Barnehagerommet anses for å være et lukket område, web er et åpent område Når bilder skal publiseres eller spres utenfor det private område slik at det blir tilgjengelig for allmennheten, kreves det tillatelse fra rettighetshaver (jfr. Åndsverksloven) Kopinoravtalen: http://www.kopinor.no/brukere/utdanning/universiteter- hogskoler Eksemplarfremstilling: Papirkopier eller digitale kopier av et bilde – kan brukes i lukkede områder. -

http://www.clara.no Dette nettstedet gir god informasjon om opphavsrett og klarering Nettstedet er etablert av syv norske forvaltningsorganisasjoner: BONO Kopinor Norwaco TONO FONO GRAMO

http://delrett.no/

http://www.flickr.com/commons/ Flickr.com er en bildedata-base som er mye brukt. Gå inn på ”commons” -siden – her kan du finne bilder som er merket med "no known copyright restrictions"

Ressurser Digital storytelling for learning HIOA Digital fortelling UIA http://stud.hsh.no/arbeider/2007/Fortell/index.htm http://www.storycenter.org/ http://digitalstorytelling.coe.uh.edu/ https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32367/Sammensattexteksterxixnorskfaget%3BxPi axVikdal.pdf?sequence=2 Movie Maker iMovie Photostory Cartoonist Glogster.com