MMT 270 Innovasjon og entreprenørskap

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva fremmer og hemmer kreativitet i team?
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Noen utfordringer for skolene
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
GRUPPEOPPGAVER - samling 3 ALLE ER IKKE MENT Å GJØRE ALLE DELOPPGAVENE, DE FORDELES.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Samfunnskunnskap - Makt
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd og NFK gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI VRI: Nullpunktanalyse Innovasjonsundersøkelse.
Innovasjon Norge Presentasjon Etablererkurs Fosen
Innovasjon Norge Fauske 20. november 2008 Inger Teigstad Avdelingsleder.
NABin fagmøte 2005 Hvordan velge riktig bindemiddel? Oslo 11. oktober 2005.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Entreprenørskap og SMB
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Rolighetsmoen barnehage
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Teambygging og fasilitering
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
Entreprenørskap i lærarutdanningen
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Entreprenørskap Noen tall og begreper Erling Maartmann-Moe.
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
Storbyene som utviklere av kulturnæringene
Lederstil og Motivasjon.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Organisatorisk innovasjon
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Med kikkerten for det blinde øyet? Innlegg på nHS’ prosjektledersamling Hallgeir Gammelsæter.
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Homo Ludens. Versus Economic Man Eli Åm 1991 Når en forsker på lek blir leken begrenset, fordi en velger ut forskjellige sider ved leken en ønsker å.
Reach for Change Impact Coffee 27. mai Reach for Change – kort oppsummert 2 Hvem er Reach for Change? –Stiftelse som støtter sosiale entreprenører.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Å DEFINERE FENOMENET RELIGION. KRAV TIL EN GOD DEFINISJON 1.) Den må være presis og treffe fenomenet 2.) Den må være vid og favne alt som er religion.
MMT 270 Innovasjon og entreprenørskap I kreative næringer.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
MMT270 Utvikling av kreative næringer. Del I. Den kreative klasse:
Fra gruppe til team MMT270 Så langt er det gitt en innføring i kreative næringer, opplevelsesnæringer og medier/formidling. Vi har også sett på hvilke.
1 Agderforskning AS En presentasjon Samling for kompetansemeglere – Kristiansand 30.mai Torunn Lauvdal.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
INNOVASJON OG ENTREPRENØRSKAP FOR DET GRØNNE SKIFTET
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Seniorer i finansnæringen
Innovasjon i lokalarbeidet
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Valgfaget design og redesign
Utskrift av presentasjonen:

MMT 270 Innovasjon og entreprenørskap I kreative næringer og opplevelsesnæringer

Koblingen kreativitet og innovasjon Kreativitet er ”combinatory play”, evnen til å sette ting sammen på nye måter (syntetisere). Kreativitet er en egenskap alle har, men den trives best i grupper eller team, som idéflyt, forskjellig typer løsninger og originalitet knyttet til løsninger. I Grupper eller team deles og integreres ny informasjon Uten kreativitet blir det heller ingen innovasjon. Derfor er de kreative aspektene som vi har snakket om helt fundamentalt viktige (men ikke tilstrekkelige).

I: Innovasjon Det å innovere eller å være innovativ innebærer å ha evnen og viljen til å skape noe nytt. Innovasjon betyr en konkret nyskaping, enten dette handler om ett produkt, en prosess eller en metode. Innovasjon innebærer mer enn kreative prosesser; det fordrer også et forretningsmessig aspekt.

Tre hovedtyper av innovasjoner Inkrementell (trinnvis) innovasjon: Forbedringer av produkter, prosesser og metoder som skjer fortløpende i nyskapende ”vanlige arbeidsmiljø”, basert på en kombinasjon av det kjente og ukjente. Radikal innovasjon: Innebærer å skape noe helt nytt, enten dette er produkter, prosesser eller metoder. Ofte forbeholdt det som skjer innenfor vitenskapen. Sosial innovasjon: Dreier seg om nye og spennende måter å samhandle på, for eksempel i team. Poenget her er at det er den menneskelige dimensjonen, og det å dele kunnskap, som fokuseres.

Innovasjon Innovasjon knyttet til produkt = produktinnovasjon Innovasjon knyttet til prosess/organisering av aktivitet = prosessinnovasjon Innovasjon knyttet til erobring av nye markeder = markedsinnovasjon

”Soft Power” Sosial innovasjon krever høy kvalitet på de menneskelige relasjonene. Den viktigste inputfaktoren i denne fasen er ikke økonomisk eller teknologisk, men genuint menneskelig. Det er nettopp den menneskelige dimensjonen eller ”soft power”- som i følge innovasjonsforskeren Lotte Darsø - er så vesentlig en drivkraft innenfor kreative næringer og opplevelsesnæringer.

Kjennetegn ved innovasjonsprosesser Innovasjonsprosesser er ofte preget av usikkerhet, dynamikk og langvarig systematisk arbeid. Innovasjonsprosesser er preget av samarbeid mellom aktører med utfyllende kompetanse, interaktiv læring og kunnskapsutvikling. Innovasjoner er avhengig av kreative mennesker og tolerante miljøer og steder. Innovasjoner krever godt etablerte formelle og uformelle nettverk.

II: Entreprenørskap Entreprenørskap dreier seg, kort fortalt, om utvikling av ny forretningsmessig virksomhet som har et innovativt preg. De personene som står bak slike virksomheter kalles entreprenører eller gründere. Merk dere (nok en gang) at entreprenørskap både innbefatter den kreative dimensjonen og forretningsmessig drift (Etablering av egen virksomhet/organisasjon).

Entreprenørskap og Schumpeter Mye av dagens teori om entreprenørskap kan føres tilbake til den tysk-østerrikske økonomen Joseph Schumpeter, som allerede i 1934 ga ut boka ”The theory of Economic Development”. Denne boka kritiserer en statisk forståelse av økonomien, som ikke tar høyde for det dynamiske og menneskelige element ved økonomisk utvikling. Schumpeter er spesielt opptatt av at økonomisk utvikling kommer innenfra, dvs. fra de menneskene som driver fram utviklingen, nemlig entreprenørene.

Kreativ destruksjon Det er en nær sammenheng mellom begrepet entreprenørskap og det som Schumpeter kaller ”kreativ destruksjon. Ved at entreprenøren setter kjente ting sammen på nye måter (”combinatory play”) skapes forstyrrelser i økonomien som rister det bestående ut av fatning. Det nye kan dermed utkonkurrere det som var. Slik skapes det dynamikk og ubalanse i økonomien, og nettopp dette sikrer fortsatt utvikling.

Innovasjon og forretning For at noe skal benevnes entreprenørskap må minst to faktorer være tilstede: a) kreative mennesker b) et nyskapende element c) et forretningsmessig element. I klartekst betyr dette at entreprenørskap hos Schumpeter forutsetter kreative mennesker, nyskaping/originalitet og forretningsmessig teft.

Fokus på person og prosess Entreprenørskap betyr kort og greit en person/flere personer som i konkret handling får ting gjort og skaper en ny bedrift. I dag er fokus både på person og prosess, både på for eksempel personlige egenskaper og personlige verdier, men også på utvikling i nettverk.

”Børs og katedral” Det finnes få modeller eller teorikonstruksjoner som samlet viser de skapende, innovative og entreprenørielle aspektene på virksomhetsnivå innenfor kreative næringer og opplevelsesnæringer - fordi dette er et nytt felt. Enkelte studier ser de kreative/kunstneriske og entreprenørielle sidene innenfor slike næringer som bortimot atskilte ”verdener” som det nå gjelder å forene. Hvorfor er det slik, tror dere?

”Børs og katedral” forts. Mange har allikevel ofte en kunstnerisk ambisjon og en selvrealiseringsambisjon og ikke nødvendigvis en økonomisk ambisjon. Men når pengene uteblir kan ting bli tøft: ”Vi gjorde 70 spillejobber det året, 60 av dem ute i Europa. Med et timannsband er det umulig å få ting til å gå rundt økonomisk. Det var en fantastisk bra turné. Men etterpå trengte vi tid til å hente oss inn, ikke minst økonomisk, etter et halvt år uten inntekter”. Lars Horntvedt i Jaga Jazzist (Elstad og de Paouli 2008).

”Børs og katedral” forts. Å kunne oppnå anerkjennelse i det ”eksklusive kunstneriske kretsløpet”. Allerede i antikken gikk det et klart skille mellom ”den guddommelige” inspirerte kunsten og den verdslige økonomien. Rester av gaveøkonomien. Men hvis man har som motiv å skulle kunne leve av sin skapende virksomhet over tid, kreves entreprenørskapet.

Kan disse verdenene forenes? Andelen selvstendige næringsdrivende er høy innenfor kultur- og opplevelsesnæringene. De som skaper noe kalles ofte for ”selvstendige kunstnere”. I 2004 var 88% innenfor næringsgruppen design selvstendig næringsdrivende. Innenfor næringsgruppen ”film, video, foto” var andelen 82%, mens hele 90% var selvstendig næringsdrivende innenfor ”utøvende kunst”. (Haraldsen m.fl. 2004). De fleste bedrifter hadde 1-9 ansatte. Frilans betyr i skattemessig forstand om å utføre et vanlig arbeid uten å være ansatt, ofte med enkeltstående oppgaver for en eller flere arbeidsgivere. Selvstendig næringsdrivende krever at man driver en virksomhet over tid av en viss omfang, for egen regning og risiko.

”Att leva på sin talang” De utdanningene som finnes innenfor entreprenørskap på universitet och høgskoler er ikke tilpasset de kreative menneskene, ”kreatørene”. Det finnes i dag kun et lite antall inkubatorer, starthus, kunnskapsparker og lignende, som er rettet mot ”kreatørene”. Jf. Ambisjonen til Rock City som kulturinkubatør. En forretningsplan for en ”kreatør” er ofte sterkt knyttet til denne personens liv. Derfor må ”kreatøren” selv være fysisk og mentalt ”medverkande till att förverkliga dessa delar i affärsplanen” (Gullander m.fl. 2005).

”Att leva på sin talang” Skal man klare å skape eget foretak og bli en kreative næring, kreves det en entreprenøriell holdning (”attityd”). Den kreative prosessen og kreatøren må ta inn over seg de krav til forretningsmessig drift som kreves av slike virksomheter. I dag er det en ”oförmåga bland kreatörer att livnära sig på sitt yrke” Gullander m.fl. 2005:5). Viktige grunner til dette er 1) at de er mer opptatt av den skapende, kunstneriske prosessen, enn av entreprenørskapet, 2) ikke riktig forstår betydningen av entreprenørskapet før det er for sent, 3) ikke ønsker kommersialisering (vil beskytte sin kunstneriske og personlige integritet). Men det viktigste er at det ikke tilbys tilpasset opplæring på feltet. Så langt har entreprenørskapsstudier først og fremst vært forbeholdt økonomer og teknologer. Den type entreprenørskap som kreative næringer trenger, tilbys bare sporadisk ved høgskoler og universitet.

III: Etablering av ny, kreativ virksomhet Hva kjennetegner prosessen med å etablere ny virksomhet? Utvikle og avklare hva bedriften skal holde på med: Forretningsideen. En vare, tjeneste eller produksjonsmetode. Viktig for egen del, samt for å få ekstern støtte. Historien til DDE startet med en forretningsidé som fikk støtte fra virkemiddelapparatet. I dag er dette en millionbedrift. Klare mål og strategier for virksomheten.

Etablering… Man må være i stand til å identifisere muligheter. Ikke minst se hvilke markeder som er potensielt sett interessante fra publikum, næringsliv og off. sektor. Kjenne til virkemiddelapparatet knyttet til kreative næringer/opplevelsesnæringene. Innovasjon Norge, VRI, kompetansemegling etc. Kjenne til muligheten kulturinkubatorene og kunnskapsparkene kan gi.

Etablering… Ressurser i en oppstartfase; finansielle, nettverk, arbeidskraft (innsats og kompetanse), fysiske (lokaler, materialer etc) Nettverk – utnytte de mulighetene som ligger i både sterke og svake sosiale bånd.

Hvordan lykkes som entreprenør? Stort engasjement og fasthet i forhold til egne mål. Se muligheter, åpne for nye ideer. Tåle usikkerhet, tvetydighet og risiko. Er kreativ, trygg på seg selv og har høy tilpasningsevne. Tør (ha mot til) å skille seg ut i forhold til andre. Være en ”selv starter”, en god teamarbeider og være sosial kompetent. (Timmons & Spinelli 2007).

Hovedutfordringer ved entreprenørskapet Manglende finansiering. Husk at kulturnæringene trenger betydelig off. støtte. Komplisert lovverk, reguleringer og papirarbeid. Husk at det ikke er forskjeller på småbedrifter og store bedrifter på dette området. Dårlig ledelse. Klarer man å lede seg selv?

Selvledelse av frilansere og selvstendige næringsdrivende Verdiavklaring: selvransakelse, hva man vil med livet sitt og hva som er viktige verdier for en selv. Målsetting: Verdiavklaring bør resultere i økt bevissthet om hvilke mål man ønsker å prioritere på kort og lang sikt.Gode mål er passe ambisiøse og noe man kan stå inne for. Selvobservasjon: Sjekke om du følger verdier og mål. Selvdisiplin: Jobb kontinuerlig med områder du synes er vanskelig, for eksempel skrive søknader, økonomi etc. Belønning: Sørg for å gi deg selv ros og belønne hvis ting går godt. Finn en god balanse mellom innsats og belønning. Husk: Selvledelse basert på indre drivkraft er helt i Richard Floridas ånd om den kreative ”klasse”.

Lykkelig som liten? Små kunstneriske virksomheter kan ha mindre makt, innflytelse i det offentlige rom, enn større bedrifter. Samtidig gir størrelsen langt større fleksibilitet og tilpasningsevne, enn større bedrifter.

Nye kreative næringer: Mobil Digital By-og naturvandring – utvikling av mobile service - og turismetjenester. Vitenskapelig og forretningsmessig visualisering basert på 3D teknologi. Digitale medier og visualisering av for eksempel kulturarv. Film, profilering og regional næringsutvikling. Grafisk layout og websider – tilpasset brukernes behov.