For å støtte barnet sitt i leseutviklingen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Advertisements

Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
Denne presentasjonen er en del av Foreldrepulsen ® - Kan kun benyttes av infoREGI kunder Spørmål rettes til Foreldrepulsen ®
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Lars Anders Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
Veiledet lesing Mørkved skole
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
STASJONSUNDERVISNING
Praksislærermøte GLSM-praksis
Tekstkompetanse og skriveutvikling
Velkommen til 1. klasse-foreldrene
VÅLER FOLKEBIBLIOTEK Eva Øiseth Wenstad ”Lesestund er kosestund” - et samarbeidsprosjekt på tvers i kommunen.
Tall og språksprell. Vi er jobber med tall og språksprell inne på gul. Dette er et verktøy for å jobbe bevisst med tall og språk i barnehagen. I Tall og.
Kjennetegn og følgevansker
RUD SKOLE Informasjon i fra SFO Læresituasjon.
Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Du er en viktig del av ditt barns språkmiljø
Velkommen til foreldremøte i 1.klasse 17.september 2014
Lyshovden Oppveksttun!
Språk og leseplan 1.trinn Innlandet skole
Alternativ leseopplæring Aslaug Moltubakk
Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
VELKOMMEN TIL TEMAKVELD PÅ 1. TRINN
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Foreldremøte 2. klasse Velkommen.
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Velkommen til foreldremøte 1. trinn.
Tiltaksplan og rutiner for språkstimulering.
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk
Info om barn og begreper
Ingvild Aas Grove 1 Helhetlig språklæring v/ Ingvild Aas Grove innhold form bruk.
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
LESEOPPLÆRING Presentasjon på foreldremøte på TBU
Fag og bøker Norsk Matematikk Lekser. Å lese saman med barnet Kvifor…
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring! Hvordan kan jeg hjelpe barnet mitt til å bli en rask og trygg leser? Ann Kristin Møgster.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Et satsingsområde for Rauma kommune og Åndalsnes barneskole fra og med høste  Vi skal skoleres og lære oss.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Underveis NNå er vi nesten ferdig med bokstavinnlæringen AAlle har knekt lesekoden  LLesehastighet.
IC Glimt fra klasserommet Rutiner: - Garderobe – orden - Mappe og leksebok - Innesko - Hilse dør og rolig musikk - Dagen - Sugerør – dagens tall - Engelsk.
Norskfaget i 1. klasse.
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
Språkløyper i Mylingen barnehage
Velkommen Foreldremøte 4. klasse.
VELKOMMEN TIL HØSTENS FORELDREMØTE I 2C
Systematisk Observasjon av Lesing.
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Leseutvikling og læringsstrategier
Velkommen til foreldremøte
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
i Word 5 nye måter å jobbe på
Lyrikk og poetisk språk
Å lære å lese og skrive Språkutvikling En objektiv ferdighet En individuell sak . Førstelektor Vigdis Alver HVL.
Lesskriv 4.
Les og skriv 3.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Utskrift av presentasjonen:

For å støtte barnet sitt i leseutviklingen Hva kan foreldre gjøre For å støtte barnet sitt i leseutviklingen

Språkutvikling og lesing i 1. klasse Lydbevissthet Ordforråd Selve leseutviklingen

Forventet leseutvikling Kan sitt eget navn og logoer På skolen jobbes det med lydbevissthet Lytte ut lyder i ord Lærer bokstavtegnet til hver lyd F.eks: bokstavlyden er M, bokstaven heter «eM» Ordets oppbygging, lyder, stavelser, endelser, betydning Lese ord ved hjelp av lydering, dra sammen S-O-L Kjenne igjen ordbilder

Hva kan foreldre gjøre for å stimulere barnets lydbevissthet: Lek. F.eks: Mitt skip er lastet med… Hva tror du jeg tenker på nå? MMM.. (mat) Hva rimer på katt? Hvor mange klapp er det i navnene våre? Hvorfor er tog et kort ord og lokomotiv et langt ord? Si eller les vers rim, regler og ellinger

Hva kan foreldre gjøre for å stimulere barnets ordforråd: Lese høyt. Samtal om bildene og teksten Snakke om det som barnet er opptatt av Bruke språket i alle situasjoner Forklare ord Undre seg sammen: Eks: jul og hjul Leke sammen, spille spill

Hva kan foreldre gjøre for å stimulere selve leseutviklingen: Være opptatt av det barnet lærer på skolen Vise hvor nyttig det er å lese og skrive Nysgjerrighet for bokstaver. Lete etter bokstaven Hjelpe barnet å huske bokstavlyden, når det skal dra sammen bokstaver til ord Barnet får lese høyt for en voksen Gi hjelp når ordet leses feil Samtal om innholdet i teksten

Etter at lesekoden er knekt SOL = systematisk opplæring av lesing