Helgeland i den nye regionalpolitikken – Regionrådenes rolle.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Advertisements

Samarbeidsforumet av funksjonshemmedes organisasjoner.
1 Rammen for arbeidet i KOSTRA Mandatene for –Samordningsrådet –arbeidsgruppene Mandatet for Samordningsrådet –Sammensetning  KRD (ledelse), berørte dept.,
Kveldskurs for nybegynnere 16. februar 2016 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Arkitektkontoret Organisering og forpliktelser Arkitektbedriftene.
Kveldskurs for nybegynnere 10. februar 2015 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Arkitektkontoret Organisering og forpliktelser Arkitektbedriftene.
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
Interkommunalt samarbeid Sigrid Stokstad Kommunalrett veiledning vår 2016.
Utredning av innføring av et Opplevelseskort i Asker Hvordan samskape med innbyggerne om deltagelse og aktivitet på tvers av funksjonsevne, kulturelle.
Bacheloroppgave Bygge videre på det som fungerer godt – forandre på det som ikke fungerer optimalt.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Kommunestyrekomiteer > Hjemlet i kommuneloven (kl) § 10a (endring i 2006) –Ment å være «politiske verksteder» –Ment å vitalisere rollen som folkevalgt.
Det medisinske fakultet Økonomi ved DMF: O-Sak Økonomisjef DMF Knut Arne Kissten Controller Børre Flovik Controller Raimond Klein Hofmejier.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
Februar 2013 IKT-strategi Gruppe 4 Jan Magne LangsethGro Li Sletvold Fridtjov Valde JansonAmel Konjhodzic Anne Berit SkogvangBerit Aarnes Magnus.
Hvordan balansere det formelle styret med det visjonære og aktive styret for å gi økt verdiskapning? Elbjørg Gui Standal, Handelshøyskolen BI.
FUGE-videreføring av UiBs satsing Hva gjorde vi i FUGE?
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
«Oppvekst og kunnskap» Que vadis?
Byregionprosjektet – fase 2
Markedseksponering - muligheter og begrensinger
«Å bygge nye Asker kommune»
Organisasjonsendring Hjemmetjenesten 2017
Indre Helgeland Regionråd (IHR)
Regionrådet for Hamarregionen
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Modell for finansiering
Regionrådet for Hamarregionen
Nettskyen ved UiO 1.
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Jan Erik Karlsen Professor
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
BAKGRUNN STORTINGSMELDING 18 (2015–2016)OM FRILUFTSLIV:
Kontaktutvalget 19.november 2015
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Temasak - Organisering og styring av spesialisthelsetjenesten
Eierstyring – roller og ansvar
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Hva består bystyresystemet av ?
Landsmøtesak 5/15 Lærerprofesjonens etiske råd
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
«Hvordan organisere kultursektoren «i kommunen»?»
Presentasjon på KS-nettverk
Den matematiske samtalen
Kulturrådet Fagetat underlagt Kulturdepartementet
Hvor er vi nå og hvor vil vi?
Forprosjekt Finnmarksmodell barnevernet
Velkommen til dialogkonferanse
Verdiskapingsforum ved UiS
Kommunesektorens bruk av FoU
Velkommen til dialogkonferanse
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Diskusjonsframlegg frå styret
Organisasjonsutvalget i Det frivillige Skyttervesen
Klubbutvikling Visjon Virksomhetsidé Verdier (3V)
Evaluering Regionrådet
Utredningsgruppe samferdsel
Anbudsprosessen - Klage
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

Helgeland i den nye regionalpolitikken – Regionrådenes rolle. Arne Langset, IHR

HELGELAND 78 500 innbyggere 17 960 km² 18 kommuner Indre-Helgeland Region (IHR) 37 385 innbyggere 11 187 km2 6 (8) Kommuner

Helgelands fire befolkningsområder

Oppgaver framover. Sekretariat for Regionråd og rådmannsutvalg Drifte et «regionalt utviklingsselskap» Skaffe finansiering til «regionale prosjekter» Organisering av interkommunale samarbeid Nordisk samarbeid / EU`s regionalfond m.m.

Bakgrunn Regionalpolitikken legger større ansvar på «regionsentrene» Mange aktører med ulikt eierskap Kommunene ønsker å beholde 1.linja selv – men har et ønske om regional kapasitet for større utviklingsoppgaver Prosjekter bør brukes til å bygge varig kapasitet og kompetanse i regionen. Indre Helgeland Regionråd (IHR) må organiseres som en viktig aktør som gir konkret verdi for alle medlemskommunene. Regionrådet har gitt klare signaler på at arbeidet innen egen region må prioriteres og forbedres. Rana Kommune har signalisert at de vil legge større ressurser inn i det regionale arbeidet. Forslag til reorganisering av regionrådsarbeidet er et svar på dette.

Regionrådets oppgaver Vedtektene § 5 - Myndighet Rådet skal: • være et organ for drøfting av felles utfordringer, både av intern og samfunnsmessig art • være et rådgivende organ for deltakerkommunene • være et organ som på vegne av deltakerkommunene, gir uttalelser i forbindelse med politiske prosesser. Dette må ikke være til hinder for at deltakerkommunene gir separate uttalelser • utfører felles tjenester på vegne av deltakerkommunene • utføre relevante tjenester for andre mot økonomisk vederlag

Regionrådets oppgaver Vedtektene § 5 - Myndighet Rådet skal: • være et organ for drøfting av felles utfordringer, både av intern og samfunnsmessig art • være et rådgivende organ for deltakerkommunene • være et organ som på vegne av deltakerkommunene, gir uttalelser i forbindelse med politiske prosesser. Dette må ikke være til hinder for at deltakerkommunene gir separate uttalelser • utfører felles tjenester på vegne av deltakerkommunene • utføre relevante tjenester for andre mot økonomisk vederlag

Regionrådets oppgaver Vedtektene § 5 - Myndighet Rådet skal: • være et organ for drøfting av felles utfordringer, både av intern og samfunnsmessig art • være et rådgivende organ for deltakerkommunene • være et organ som på vegne av deltakerkommunene, gir uttalelser i forbindelse med politiske prosesser. Dette må ikke være til hinder for at deltakerkommunene gir separate uttalelser • utfører felles tjenester på vegne av deltakerkommunene • utføre relevante tjenester for andre mot økonomisk vederlag

Signaler og ønske om endring. På regionrådsmøtet den 17.februar 2017 ble det konkludert med at det nå var nødvendig med en bred debatt om hva vi vil med regionrådet – og hvilke forbedringer som måtte gjøres fra sekretariatets side for å sørge for at arbeidet blir prioritert ut i kommunene. En del av signalene går på kvaliteten på det som leveres fra sekretariatet. Det skal kunne leveres uten at det forutsetter organisasjonsendringer. Noen innspill gikk på hvilken rolle IHR skal ta i samarbeidet mellom kommunene og etterlyste en mer grundig strategidebatt.

«Nye» regionråd sjeldnere velger §27 modellen, men går rett på et felles foretak som ramme for det regionale samarbeidet. I forslaget som nylig ble lagt fram som diskusjonsskisse for et felles regionråd for Helgeland ble det foreslått at sekretariatene skulle samles i «Helgeland Regionråd – IKS» og at det politiske regionstyret kunne organiseres som et §27-samarbeid uten egne ansatte.

Jeg ser for meg en modell der dagens regionråd videreføres omtrent som i dag (§27). Samtidig etablerer vi et regionalt utviklingsselskap (Regionutvikling AS) som drives i nær tilknytning til det eksisterende utviklingsmiljøet i Mo i Rana. Regionutvikling AS bør ha et styre der rådmannsgruppen i regionen har flertall

Indre Helgeland Regionråd Kommunestyrene Politisk ledet - §27 Adm. Ledet – AS Indre Helgeland Regionråd Regionutvikling AS Strategi Iverksette