MANDAG KRL FORELESER: PETTER HAGEN Barnehagens verdigrunnlag og maktdokumenter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Advertisements

Religioner og livssyn i dag
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
Sosiologi i barnehagen
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Norges beste barnehage
Etikk.
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
1 Skolens og barnehagens formål – Noen aktuelle utfordringer E Birkedal – 2006.
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Religion, etikk, filosofi: Ny Rammeplan for barnehagen
"God bagasje på livets reise."
Islam De norske muslimske miljøene er små og organisert etter nasjonal tilhørighet, sier islam-ekspert Kari Vogt. Hun avviser politisk islam som.
18. aug – 9. sept Hvorfor? Stortingsvalget 2013 blir et verdivalg. Jesus sier at hans kirke er verdens lys og jordens salt. Derfor er det ingen.
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Etikk i pedagogisk arbeid
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Tekster om tro og livssyn
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Pressekonferanse 8.april 2005 Stortingsmelding nr 28: Om evaluering av maksimalpris i barnehager Ot.pr. nr. 72: Om lov om barnehager Barne- og familieminister.
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Barnehagens samfunnsmandat
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
FORELDRESAMARBEID Emilie Foyn-Bruun 2007
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Ny rammeplan for barnehagen. Konsekvensar for KRL-faget i førskulelærarutdanninga.
Ansettelser. Privatskoleloven § 4-2. Kompetansekrav til undervisningspersonalet For undervisningspersonalet ved skolar som er godkjende etter lova her,
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Å DEFINERE FENOMENET RELIGION. KRAV TIL EN GOD DEFINISJON 1.) Den må være presis og treffe fenomenet 2.) Den må være vid og favne alt som er religion.
Runar J. Liodden – prest i Modum Kristine Aksøy – seksjonsleder Kirkerådet Svend Klemmetsby – prost i Nordre Sunnmøre prosti.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
 Livssynshumanisme  Jødedommen  Kristendommen  Islam  Hinduismen  Buddhismen.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Livssynshumanismen.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Stoisismen og kristendommen
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
MARS MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG
Livssynshumanismen.
MARS I Mars starter vi opp med forberedelser til påske. Vi skal ha forming hver mandag og skal da lage påskepynt. Vi skal også snakke litt om hvorfor.
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Livssynshumanismen.
§ 1-1. Formålet med opplæringa
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Velkommen!.
Religion og Identitet Lisa Stornes
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

MANDAG KRL FORELESER: PETTER HAGEN Barnehagens verdigrunnlag og maktdokumenter

Hvilke verdier skal barnehagen bygge på? Stor debatt innad i de politiske partiene og i fagmiljøene, blant foreldre om hvilke verdier barnehagen skal bygge på. Verdier og verdiformidling er viktige i forhold til barn og barneoppdragelse, derfor trenger også barnehagen et verdigrunnlag. Vedtak om barnehagelov i 1975, ny lov i 1983.

Hvilke verdier skal barnehagen bygge på? Det er to dokumenter som sier noe om verdigrunnlaget i barnehagen: 1. Lov om barnehager 2005 (Barnehageloven) 2. Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver 2006 (Rammeplanen)

Barnehagens formålsparagraf § 1. Formål § 1. Formål (1) Barnehagen skal gi barn under opplæringspliktig alder gode utviklings- og aktivitetsmuligheter i nær forståelse og samarbeid med barnas hjem. (2) Barnehagen skal hjelpe til med å gi barna en oppdragelse i samsvar med kristne grunnverdier. (Dette er begrunnelsen for at barnehagen har en kristen formålsparagraf. Den gjelder bare offentlige banehager!) (3) Eiere av private barnehager kan i vedtektene bestemme at andre ledd ikke skal gjelde. (4) Private barnehager og barnehager eiet eller drevet av menigheter innen Den norske kirke kan i vedtektene fastsette særlige bestemmelser om livssynsformål. Nåværende formålsparagraf vedtatt i 1983

Barnehagens formålsparagraf ”Barnehageloven slår fast at oppdragelsen i barnehagen skal skje i samsvar med kristne grunnverdier. Dette innebærer at barnehagen skal bygge sin virksomhet på de etiske grunnverdier som er forankret i kristendommen, og som forutsettes å ha bred oppslutning i befolkningen i Norge.” (Rammeplanen 1.1, side 9)

Barnehagens formålsparagraf Gå sammen i grupper på to eller tre og diskuter følgende: I barnehagelovens § 1 annet ledd står det:§ 1 Barnehagen skal hjelpe til med å gi barna en oppdragelse i samsvar med kristne grunnverdier. Hva legger dere i kristne grunnverdier?

Barnehagens formålsparagraf I rammeplanen forstås kristne grunnverdier med: (..) medmenneskelighet eller nestekjærlighet, tilgivelse, menneskeverd, likeverd, ansvar for fellesskapet, ærlighet og rettferdighet. (Rammeplanen 1.1, side 9) Disse verdien finnes også i andre religioner og livssyn. Barnehagen skal lære barna om tro og verdier. Opplæring til tro er hjemmets ansvar.

Viktige momenter: Formålsparagrafen er styrende for all oppdragelse og opplæring i barnehagen. Ikke begrenset til å bare gjelde tradisjonsformidlingen i forbindelse med høytider, men skal være en verdimessig forankring for hele virksomheten. Yrkesprofesjonalitet = lojalitet mot de lover og forskrifter som er fastsatt for yrket. Ikke la ditt negative syn på religion prege barnehagen. Ikke gå for langt i motsatt retning. Ikke la din usikkerhet prege barnehagen.

Fire utsagn fra fire fiktive barnehager Les de ulike utsagnene og diskuter disse i lys av formålsparagrafens bestemmelser! Er de lojale mot de lover og forskrifter som er fastsatt for yrket? ”De som er uenig i lovgrunnlaget, bør arbeide for endringer ad politisk vei, istedenfor å forsøke å drive barnehagen etter sine private verdier. Både Per, Kari, og Nina har slike tendenser. Per preger Brattbakken barnehage med sitt negative syn på religion, Nina går forlangt i motsatt retning. Kari påvirker også gjennom sin usikkerhet. Bare Liv i Skogveien barnehage ser ut til å ha en profesjonell holdning til dette ”(Sødal 2006:23).

Hvem bestemmer hva i forhold til barnas oppdragelse? Menneskerettighetene av 1948 slår fast at foreldre har det avgjørende pedagogiske mandatet (overordnet). Førskolelæreren har et sekundært/avledet mandat i forhold til foreldrene. Førskolelærerens oppgave er å hjelpe foreldrene med å gi en oppdragelse som er i samsvar med deres ønsker Samarbeid med barnas hjem blir viktig og handler også om religion i noen tilfeller

Rammeplanen om fagområdet etikk, religion og filosofi (ERF) Rammeplanen er en forskrift til barnehageloven og er juridisk bindende. Barnehagens faglige innhold er knyttet til sju fagområder som har nær forbindelse med fagene i grunnskolen. ERF er et av disse fagområdene

Rammeplanen om fagområdet etikk, religion og filosofi (ERF) Gjennom arbeidet med etikk, religion og filosofi skal barnehagen bidra til at barna: erfarer at grunnleggende spørsmål er vesentlige, ved at det gis anledning og ro til undring og tenkning, samtaler og fortellinger tilegner seg samfunnets grunnleggende normer og verdier utvikler toleranse og interesse for hverandre og respekt for hverandres bakgrunn, uansett kulturell og religiøs eller Livssynsmessig tilhørighet får innsikt i kristne grunnverdier og deres plass i kulturen får kjennskap til kristne høytider og tradisjoner får kjennskap til tradisjoner knyttet til høytider i religioner og livssyn som er representert i barnegruppen blir kjent med religion, etikk og filosofi som del av kultur og samfunn. Disse er spesielt knyttet til opplæringen om kristendommen

Alternative formålsbestemmelser § 1 i barnehageloven slår fast at private barnehager kan sløyfe andre ledd i formålsparagrafen i vedtektene, og at de har rett til å styrke den kristne verdiforankringen. Tre typer barnehager: 1. Barnehager med utvidet kristent formål 2. Barnehager uten formulert verdigrunnlag (foreldre og ansattes verdier blir styrende for virksomheten) 3. Barnehager med alternativt verdigrunnlag

(3) Barnehager med alternativt verdigrunnlag To muligheter: A. Knytte verdiene til for eksempel Islam * B. Formulere en verdiforankring som ikke er religiøs (nøytral i trosspørsmål)

(3) Barnehager med alternativt verdigrunnlag A) Verdier knyttet til islam ”Barna lærer at Gud er èn og at Muhammed er Hans profet. De lærer islamsk hilsen. Guds navn nevnes før maten, og Han takkes når måltidet er over. Lesing fra Koranen.” Urtehagen barnehage Virksomheten baserer seg på Islam Barnehagens program gir aldersspesifisert presisering av hva barn skal lære om islam. Sitat i margen gjelder for 3 – åringer (Sødal 2006:30).

(3) Barnehager med alternativt verdigrunnlag ”Barnehager med særlige bestemmelser om livssynsformål er forpliktet av barnehagelovens øvrige bestemmelser, rammeplanen og regelverket for øvrig.” (Rammeplanen 2006:1.2 side 10)

Oppgaveskriving 1. Overskrift (mest mulig presis, bør gjenspeile temaet i oppgaven) 2. Teksttype: Times New Roman 12 pkt. Linjeavstand 1 ½. 3. Struktur: a) innledning/avgrensning, her presiseres tema og problemstilling, og gjerne litt om gangen i oppgaven. b) hoveddel, her drøftes det! c) avslutning, her oppsummerer du, poengtering av viktige ”funn” og evt. konklusjoner

Oppgaveskriving - Kilder To typer kilder: a) Primærkilder (for eksempel Bibelen, Koranen, noe som ligger nært en begivenhet) b) Sekundærkilder (lærebøker) En variasjon av disse to kildetypene, med mest vekt på sekundærkilder vil danne utgangspunkt for en god oppgave.

Litteraturliste Lov om barnehager. Lovdata. Rammeplan for barnehagen. Kunnskapsdepartementet. ( 06/Rammeplan-for-barnehagens-innhold-og- oppgaver.html?id=278626) 06/Rammeplan-for-barnehagens-innhold-og- oppgaver.html?id= Sødal, Helje Kringlebotn (2006): Kristen tro og tradisjon i barnehagen. Kristiansand: Høyskoleforlaget.