Mattias Øhra 2004 Kunnskapsdeling ved bruk av digitale mapper.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Digitale mapper! Hva betyr satsingen på mappevurdering for utvikling av digitale plattformer? Mattias Øhra.
Advertisements

Mapper og mappemetodikk Keiserens nye klær?
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – muligheter og begrensninger A05 allmennlærerutdanninga 28. oktober.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit: Institutt for samfunnsøkonomi Inspirasjonsdag 2006.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
Lærerutdanning Mattias Øhra DIGITALE LÆREMIDLER Av Høgskolelektor Mattias Øhra Prosjektleder.
Digitale mapper & formativ vurdering Stipendiat Mattias Øhra.
IKT og nye læreprosesser 3 hovedfokus 1.nye former for læringsfellesskap med vekt på samarbeidslæring 2. variert bruk av IKT som læringsredskap 3. mappevurdering.
Læring i digitale omgivelser Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold UIO MEVIT Høst 2005 (Medier, undervisning og læring)
Mattias Øhra 2004 Kunnskapsdeling ved bruk av digitale mapper.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høyvis.no Digitale vurderingsformer og mappevurdering Anne Fængsrud Studieleder/Prosjektleder HVE.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for A IT-seksjonen, LU.
Å være student Mattias Øhra
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Digitale mapper Hildegunn Otnes Høgskolen i Vestfold Våren 2002.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Lærerutdanning Lærerutdanning Mattias Øhra Mattias Øhra 04 Kunnskapsdeling ved bruk av digitale mapper IKT og nye læreprosesser Prosjektet IKT og.
En transparent læringsøkologi. Erfaringer ved bruk av digitale mapper V/Mattias Øhra HVE-LU.
IKT og nye læreprosesser
Hva nå? Avsluttende rapport fra prosjektet IKT og nye læreprosesser ved Høgskolen i Vestfold November 2003 mattias øhra Et PLUTO Prosjekt: Program for.
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
Informasjonsmøte om kurset «Barnehagenorsk» Høgskolen i Oslo og Akershus
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Velkommen til foreldremøte 9D. Innhold Nye fag for året. Bruk av hjemmesiden til 9D og informasjon om foreldreundersøkelsen. Tips: Hvordan gi tilbakemelding.
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Accountability – med tilstandsrapportering som eksempel ”6- Fylkeskommunesamarbeidet” Oslo
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
MAPPE VURDERING LUT VÅREN 2011 Line Wittek
IKT og mappevurdering i skolehverdagen IKT og nye læreprosesser Notat 2/ 2004 Høgskolen i Vestfold.
SkoleVfL 2.1 Jåttå vgs august 2017 – mars 2019.
Undervisnings- og vurderingsformer
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Cafe med elevene.
Vurdering for læring.
Familieråd En for alle, alle for en
Muntlig vurdering – å veilede andre
Samarbeid og medbestemmelse
Fellesmøte Fellesmøte.
Ny vri oppgave Wasim og Lise
Valgfag innsats for andre
Kunnskap om dagens ungdom
PRAKSISMØTE.
Finnes det andre løsninger enn LMS? Mattias Øhra
Evaluering og mappevurdering
Digitale mapper - LMS - personlig publisering
Vurdering for læring. Torsnes skole og Torp skole
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Den matematiske samtalen
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Mattias Øhra 2002.
Klubbutvikling oppfølging
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Nå er vi spente!.
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Critical Literacies and Awareness in Education
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Foreldremøte 9.klasse
Utskrift av presentasjonen:

Mattias Øhra 2004 Kunnskapsdeling ved bruk av digitale mapper

Mattias Øhra 2004 IKT og nye læreprosesser Prosjektet IKT og nye læreprosesser er et prosjekt innenfor PLUTO (Program for LærerUtdanning, Teknologi og Omstilling (ITU) ).PLUTOITU

Mattias Øhra 2004 Dette med data går nok snart over ???? Ny teknologi

Mattias Øhra 2004 IKT-FRELSEN? 1.Teknologien løser ikke på noen som helst måte de kompliserte og mangfoldige fenomener innefor læring og utdanning 2.Teknologisk overtro bygger på sammenblanding av informasjon og kunnskap.

Mattias Øhra 2004 På den ene siden må teknologien gjøres sosial og settes i sentrum av et relasjonelt fellesskap. På den andre siden kan ikke skolen skille teknologien bort fra det humanistiske og kulturelle felt Menneske og teknologi

Mattias Øhra 2004 ”For denne oppfinnelse vil skape glemsel i lærlingenes sjel ved at minnet forsømmes. Av tillit til skriften vil de hente sitt minne utenfra, fra fremmede tegn, ikke innenfra, fra dem selv. Så ikke et minnets, men et påminnelsens middel har du oppfunnet. Og du bibringer lærlingene ikke visdommens sannhet, men dens skinn. Mangt vil de høre - uten undervisning, så mangt vil de tro seg mene skjønt de er menings-løse, for det meste. Og ubehagelig blir deres omgang, da de ikke er blitt vise, men skinnvise”. KRITIKK AV SKRIFVSTSPRÅKET: Platon lar Sokrates beklage seg over ungdommen som ikke lenger tilegner seg kunnskap muntlig, men fusker gjennom å lese tekster. Fra dialogen Faidros (Platon).

Mattias Øhra 2004 STATUS HVE/LU: Alle studenter på allmennlærer- og førskolelærerutdanningen samt lærere utstyres med bærbare PC (Studentene bekoster selv maskiner gjennom fremforhandlet avtale mellom Høgskolen i Vestfold og privat aktør.) I høst ca 600 bærbare PC som betjenes gjennom trådløst LAN nettverk innenfor hele bygningsmassen. Omorganisering med vekt på tverrfaglige team med valgt teamleder med tilført ressurs. En sterkere og mer fleksibel tiknytning til praksisfeltet gjennom å videreføre og utvide et digitalt samarbeid Det er lagt om til nye studentevalueringssystemer basert på digital mappevurdering

Mattias Øhra 2004 Hovedfokus Hovedfokus 1.Nye former for læringsfellesskap med vekt på samarbeidslæring 2.Grunnleggende systemtiltak hvor teknologi og læreprosesser settes inn i et langsiktig perspektiv 3.Studentmedvirkning som virkemiddel til differensierte læringsforløp 4.Variert bruk av IKT som læringsredskap 5.Mappevurdering (digital mappe)

Mattias Øhra 2004 Har som mål å gi elever erfaringer med Digital mappevurdering/metodikk  Kunnskapsdeling Nettverk Transparent  Vise bredden i kompetansen  Vise utviklingen man har gått gjennom  Dokumentasjon av forbedring  Ikke bare produkter skal evalueres men også læreprosessen og personlig og faglig utvikling

Mattias Øhra 2004 Kunnskapsdeling ved bruk av digitale mapper Hvis digitale mapper er svaret hva er da spørsmålet? Hva kjennetegner informasjons- og kommunikasjonssamfunnet?

Mattias Øhra 2004 En digital mappe er en digital læringsarena som søker å utvikle et datastøttet dynamisk samarbeidsnettverk med kunnskapsdeling og kunnskapsutvikling som mål Kunnskapsdeling ved bruk av digitale mapper "En mappe er en systematisk samling studentarbeid som viser innsats, framskritt og prestasjoner innen et eller flere områder. Samlingen må omfatte studentmedvirkning når det gjelder valg av innhold, utvalgskriterier, kriterier for å bedømme nivået, og den må vise studentenes selvrefleksjoner" (Paulson, Paulson & Meyer 1991:60. O. Dysthe 02 LUNA ).LUNA

Mattias Øhra 2004 Mappene kan innholde dokumentasjon av læringsprosesser så vel som produkter som er resultat av disse. Sluttevaluering blir gjort på grunnlag av innholdet i mappene (mappevurdering) kombinert med andre former for vurdering, f.eks muntlig eksamen. En digital mappe organiseres gjennom at arbeider lagres og organiseres enten på nettet eller i et lukket system (som Classfronter eller lignende). Videre bygges en digital mappe opp ved hjelp av digitale virkemidler og digitale strukturerings- og kommuniseringsmåter så vel i læringsprosessene som i dokumentasjonen av disse (for eksempel multimedialitet, interaktivitet og hypertekstualitet Otnes 2003:173). (O.Dysthe 2002: Det nasjonale nettstedet for IKT i lærerutdanning LUNA[1] ). [1] LUNA[1] Kunnskapsdeling ved bruk av digitale mapper

Mattias Øhra 2004 En transparent læringsstruktur Studentene skal ha innsyn i hverandres mapper, som igjen gir mulighet for samarbeidslæring og kollektive produkter og prosesser.Studentene skal ha innsyn i hverandres mapper, som igjen gir mulighet for samarbeidslæring og kollektive produkter og prosesser. Studentene skal i praksisfellesskapet arbeidet med egenvurdering og vurdering av andre.Studentene skal i praksisfellesskapet arbeidet med egenvurdering og vurdering av andre. Studentene skal oppleve åpenhet og tydelighet når det gjelder vurderingskriterier. De skal videre være med på å utarbeide disse.Studentene skal oppleve åpenhet og tydelighet når det gjelder vurderingskriterier. De skal videre være med på å utarbeide disse. Evalueringsordningen skal være så åpen som muligEvalueringsordningen skal være så åpen som mulig Kvalitetskrav skal være kommunisert åpent og tydelig.Kvalitetskrav skal være kommunisert åpent og tydelig. Åpenhet og tydelighet ift. hva som forventes av studentene og av lærere skal være åpent og tydelig.Åpenhet og tydelighet ift. hva som forventes av studentene og av lærere skal være åpent og tydelig. Læringsøkologien skal tydeliggjøre gode eksempler på kvalitet.Læringsøkologien skal tydeliggjøre gode eksempler på kvalitet.

Mattias Øhra 2004 Studentene sier om digitale mapper: Reelle mottakere Motiverende, stimulerende Lett å kontrollere, veilede, sammenlikne Appellerer til konkurranseinstinkt Produktene kan stadig forandres/forbedres Avslørende, blottstillende Inviterer til andre skrive- og struktureringsmåter

Mattias Øhra 2004 Studentene sier om digitale mapper: Inviterer til kunnskapsdeling og fellestekster Nettbaserte mapper åpner for samarbeid på tvers av faggrenser Hypertekstualitet gjør mappene kollektive og dialogiske Studenter bygger på hverandres kunnskap Mye jobb- mye samarbeid Sitte på hvert vårt sted (chat) Layout, bruker mye tid på design Ingen vil bytte (tilbake til tradisjonelle undervisningsopplegg)

Mattias Øhra 2004 Lærere sier om digitale mapper: Mappearbeid påvirker det sosiale aspektet ved læring Digitale mapper gi nye muligheter får å skape tekster, strukturere tekster og formidle kunnskap Det er en fordel at tekster i digitale mapper er dynamiske og prosessuelle gjennom at de stadig kan forbedres, utvides og oppdateres. Åpne mapper gir autentiske skrivesituasjoner og reelle mottakere.

Mattias Øhra 2004 Lærere sier om digitale mapper: Åpne mapper gir uttrykk for kollektive tekster der studenter kan samarbeide og lage fellesdokumentasjoner på helt nye og annerledes måter Det er viktig å avklare hva i en digital mappe som skal være privat dokumentasjon, felles dokumentasjon (avgrenset til klasse eller gruppe) og offentlig dokumentasjon (helt åpent på nett). Lærere ønsker i tillegg til IKT kurs mer individuell oppfølging i forhold til praktiske IKT ferdigheter Det er en utfordring og finne balansen mellom styring og frihet i arbeidet med studentmappene

Mattias Øhra 2004 Lærere sier om digitale mapper: Veiledning av mapper tar mye tid men beriker læringsutbyttet Å inneha en så intensiv veilederrolle samtidig som man er sensor skaper rollekonflikt Det er en balansegang mellom formativ og summativ vurdering hvor det er en reell fare for at summative vurderingssystemer kan ta overhånd. Innføring av digitale mapper har ført til et økt arbeidspress både for lærere og studenter. Det er derfor viktig å avgrense for å forebygge overdokumentasjon

Mattias Øhra 2004 TEKNOLOGIERFARINGER Det er viktig at studenter og lærer innehar grunnleggende HTML ferdigheter (FrontPage, Dreamweaver etc) for å kunne etablere autonome og fleksible interaksjoner. Det er viktig å avklare hva i en digital mappe som skal være privat dokumentasjon, felles dokumentasjon (avgrenset til klasse eller gruppe) og offentlig dokumentasjon (helt åpent på nett). LMS begrenser og styrer muligheten for fleksibel multimedial kunnskapsdeling og er således et system som appellerer mest til CSL /datastøttet læring) og ikke CSCL* (datastøttet samarbeidslæring). Med andre ord opplever vi at LMS best egner seg som et feedback medie. * Se bl.a. Koschmann T 1996: CSCL: Theory and Practice of an Emarging Paradigm

Mattias Øhra 2004 Noen utdrag fra avsluttende rapport for prosjektet IKT og nye læreprosesser

Mattias Øhra 2004 Evaluering Kildene rapporten bygger på kan deles i fem hovedgrupper: Spørreskjema studenter i en av forsøksklassene (førskole) Juni 2003 til studenter i hele førsteklassetrinnet etter oppskalleringen i Juni 2002 (113 studenter) til lærerne Juni 2003 (ca 60%) Gruppeintervjuer 4 grupper fra forsøksklassen, i allmennlærerutdanningen (19 studenter) i Juni 2003 Sensorrapporter sensorenes totalvurderinger av erfaringene med digital mappevurdering. Utført i 2003 Studentenes presentasjonsmapper med vekt på studentenes egne refleksjon. Over flere år. Tidligere rapporter og evalueringer

Mattias Øhra 2004 Studentene sier:

Mattias Øhra 2004 Studentene sier: 1 klasse allmenn stud. Spm 10: Hvor viktig er følgende arbeidsmåte for læring og undervisning etter din mening? (Tall i prosent)

Mattias Øhra 2004 Figur 11: Studentenes syn på hvor åpne mappene skal være

Mattias Øhra 2004 Hypertekstualitet gjør mappene kollektive og dialogiske. På spørsmål om hva som skiller digitale mapper fra papirmapper svarer de: ”Det er veldig mye da. Først og fremst det hypertekstuelle. For ikke å snakke om mulighetene for levende bilder, lyd, og flash…og så har vi kunnet sende ting til de vi samarbeider med, vi har jo samarbeidet med en annen høyskole også, hvor vi har hatt samarbeid om gruppeoppgaver. Da bruker vi chat og er derfor avhengig av Nettet. Vi har samarbeidet i klassen, med andre klasser på bygget her, vi har samarbeidet med fjernstudenter i Trøndelag og med studenter på Stord. Og det hadde ikke gått an hvis ikke det var digitalt.” …..”Hvis du printer ut mappa og aldri ser den på nett, er hele vitsen borte.” (Intervju juni 03).

Mattias Øhra 2004

Medbestemmelse?

Mattias Øhra 2004 Studentene sier at de ønsker å ta mer ansvar

Mattias Øhra 2004 Lærerne svarer

Mattias Øhra 2004

Det er svært viktig at vi finner fram til mer pragmatiske ordninger der studentenes egenvurderinger og selvvurderinger settes mer systematisk i verk for å avhjelpe lærerne. Videre er det også viktig at vi i mye større grad gir ansvar og kontroll til studentene for at de selv skal kunne lære å kvalitetssikre egne arbeider og egen praksis UTFORDRINGER

Mattias Øhra 2004 En av de største utfordringen ligger i det å flytte vekten fra summativ sluttvurdering til formativ underveisvurdering. Både vi lærere og studenter er sosialisert inn i et system hvor hensynet til den summative vurderingen har veid tyngst. Dette er da noe andre lignende prosjekter også har erfart (se bl.a. Havnes A. Taasen I. Toverud Jensen K. og Lauvås, P. 2003). Formativ vurdering: …går ut på å evaluere studentene med det formålet å gi dem (gjerne også lærerne) tilbakemeldinger underveis i studieforløpet om status i forhold til de kravene som gjelder, slik at de får hjelp til sitt fortsatte studiearbeid fram til den endelige, summative evalueringen (Lauvås & Jakobsen 02:87) UTFORDRINGER

Mattias Øhra 2004 I sin gjennomgang av Høgskolen i Vestfolds arbeid med digitale mapper peker Olga Dysthe og Knut Steinar Engelsen på at vi i mye sterkere grad bør utvikle og integrere selvrefleksjon og selvvurdering som sentrale praksiser i mappearbeidet. ”…Studentane ser ut til å være lite involverte i refleksjon og sjølvurdering” Ein Føresetnad for å kunne gjennomføre ei endring av vurderingsordningane i lærarutdanninga i den retninga vi har skissert, er at ein tek på alvor at studenten må overta meir kontroll over sitt eige læringsarbeid, og at han må innlemmast i praksisfellesskapet som ekte og legitim deltaker (Dysthe 03) Dette perspektivet føresett etter vår meining at styring og kontroll av læringsprosessen må overførast frå lærar til student (Lave 1997). Våre data indikerer at det er vanskeleg både å gje frå seg kontroll og ta kontroll (Dysthe 03).

Mattias Øhra 2004 Vi må følge med i hverandres fag, årsplaner, undervisning etc. Vi er forpliktet til å være nytenkende og fleksible, ikke bare i det tverrfaglige, men også innenfor hvert fag. Vi må minne hverandre på dette hele veien. (Referat fra Havnaseminar mai 2000) Visjoner om kunnskapsdeling ved oppstart og i dag?

Mattias Øhra 2004 Kilder Prosjektets hjemmeside