Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Evaluering og mappevurdering

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Evaluering og mappevurdering"— Utskrift av presentasjonen:

1 Evaluering og mappevurdering
Lillehammer 14 februar 2003 Av Høgskolelektor Mattias Øhra

2 IKT-FRELSEN? Teknologien løser ikke på noen som helst måte de kompliserte og mangfoldige fenomener innefor læring og utdanning Teknologisk overtro bygger på sammenblanding av informasjon og kunnskap.

3                                           " What`s wrong with education cannot be fixed with technology." Steven Jobs: (grunnleggeren av Apple Computer)

4 IKT og læring IKT endrer forutsetningene for læring og formell undervisning. Den løser og skaper nye problemer. Teknologien påvirker arbeidsfordelingen mellom individ, kollektiv og redskaper og mellom hva vi gjør i hodet, med våre egen kropp og med teknologien. Læring handler om samspillet mellom mennesker og slike ressurser. Læring og utvikling skjer gjennom deltakelse i sosiale praksiser og gjennom kommunikasjon med andre (Seljø 00)

5 Menneske og teknologi På den ene siden må teknologien gjøres sosial og settes i sentrum av et relasjonelt fellesskap. På den andre siden kan ikke skolen skille teknologien bort fra det humanistiske og kulturelle felt

6 DE HISTORISKE MEDIEREVOLUSJONER
Historisk tid Bilder og symboler risset inn i stein (steintavler). Senere utvikles papyrus og pergament. Hellas 750 f.Kr Atskillelse av skrift og bilde. Fra piktogrammer og mytogrammer til fonetisk alfabet (Fønikerne / Grekerne). Den antikke skriftkulturen medfører en enorm utvidelse av den kollektive hukommelsen, dvs den sosialt tilgjengelige viten. Materialiserer den individuelle hukommelse. 1450 e.Kr Gutenberg oppfinner trykkepressen (ca 1450). Det trykte ord visker ut grensene mellom skriftlærde og etter hvert allmuen. Man tar steget fra en muntlig, til en skriftlig tradisjonsoverlevering. Ca til i dag Den elektroniske medierevolusjonen setter fart med oppfinnelsen av telegrafen. Etter hvert følger levende bilder og digitale elektroniske medier som vi har i dag. Billedmediet styrker seg i forhold til skriftmediet. Skriftspråkets hegemoni trues.

7 Sokrates om skriftspråket Fra dialogen Faidros (Platon).
Platon lar Sokrates beklage seg over ungdommen som ikke lenger lærer seg tekster utenat, men fusker gjennom å lese dem. ”For denne oppfinnelse (skriften) vil skape glemsel i lærlingenes sjel ved at minnet forsømmes. Av tillit til skriften vil de hente sitt minne utenfra, fra fremmede tegn, ikke innenfra, fra dem selv. Så ikke et minnets, men et påminnelsens middel har du oppfunnet. Og du bibringer lærlingene ikke visdommens sannhet, men dens skinn. Mangt vil de høre - uten undervisning, så mangt vil de tro seg mene skjønt de er menings-løse, for det meste. Og ubehagelig blir deres omgang, da de ikke er blitt vise, men skinnvise”.

8 3 hovedfokus nye former for læringsfellesskap med vekt på samarbeidslæring variert bruk av IKT som læringsredskap mappevurdering (digital mappe)

9 IKT og nye læreprosesser
Har som mål å gi studenter erfaringer med nye former for læringsfellesskap Mer kollektive og deltakende læringsformer Samarbeidslæring problembasert læring, casemetodikk, tema- og prosjektarbeid variert bruk av IKT som læringsredskap Studentene skal kunne bruke IKT som en sentral arbeidsmåte i læringsfellesskapet

10 IKT og nye læreprosesser
Har som mål å gi studenter erfaringer med Mappevurdering Vise bredden i kompetansen Vise utviklingen man har gått gjennom Dokumentasjon av forbedring Ikke bare produkter skal evalueres men også læreprosessen og personlig og faglig utvikling

11 Studentene sier om digitale mapper:
Reelle mottakere Motiverende, stimulerende Lett å kontrollere, veilede, sammenlikne Appellerer til konkurranseinstinkt Produktene kan stadig forandres/forbedres Avslørende, blottstillende Inviterer til andre skrive- og struktureringsmåter Inviterer til fellestekster

12 En mappe har to hovednivåer
presentasjonsmappe arbeidsmappe Presentasjonsmappe Eksempel Arbeidsmappe: Kristins mappe Borrevann Karmakongen

13 Kilder Prosjektets hjemmeside http://moses2.hive.no/iktnlp/
Studentmapper: Rapporter:


Laste ned ppt "Evaluering og mappevurdering"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google