Evaluering av FUP’s kurs i pedagogisk basiskompetanse v/ Tone Dyrdal Solbrekke Faglig leder FUP Utdanningskomiteen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Advertisements

Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
HR satsing og oppfølging av Charter og Code Orientering for Universitetsstyret 2. mars 2010 HR-direktør Anita Sandberg.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
STYRKET KONTAKT MELLOM FUP OG FAKULTETENE Kort orientering vedrørende utvidet universitetspedagogisk konsultasjon Møte i studiekomiteen 8. desember.
Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO Pedagogisk basiskompetanse for stipendiater Line Wittek Fagområdet for universitetspedagogikk Universitetet.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Informasjonsmøte om kurset «Barnehagenorsk» Høgskolen i Oslo og Akershus
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
FNF-samlingen, Granavolden Kjetil Bjørklund, KS 28. august 2007.
Utviklingstrekk i forskningen og behovet for en ny evaluering Sølvi Lillejord Direktør, Kunnskapssenter for utdanning Informasjonsmøte Lysaker
Rådgivernettverk Elev- og lærlingombud Lasse Knutsen.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Velkommen til basiskurs i universitetspedagogikk Undervisning og forskning er primæroppgavene til vitenskapelig ansatte i høgere utdanning.
Legeplan Eldrerådet Meera Grepp kommuneoverlege. Overordnet mål Kommunen skal sikre at innbyggere har tilgjengelige legetjenester av god kvalitet og som.
Temaplan Legetjenester Komité Helse og omsorg.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
Innsats for kvalitet Forslag til et pedagogisk meritteringssystem for undervisning ved UiT Norges arktiske universitet og NTNU.
Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING 1 Rapport 26/2006 IKT i grunnskolen Oppfølging av rapport 17/2005.
Prioriteringer og handlekraft Sammenheng fra overordnede mål til handling 1.
Presentasjon av organiseringsprosjektet
OPPFØLGING AV RESULTATER INNEN SKOLE
Gjennomgående ferdigheter
Orienteringssaker Møte i rådmannsutvalget Torsdag 16. februar 2017
Senter for læring og utdanning
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Hvordan skal vi gjøre jobben vår i 2060?
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Utdanningskomiteen 19. mai
Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
Seksjonsmøte SKS 6. april
Ledelsens gjennomgåelse
Prosessen Arbeidet ble innledet våren 2015 gjennom at et grunnlagsnotat, som inneholder en oppsummering av strategier, mål, tiltak og regulatoriske forhold.
Strategi for Nord universitet 2020
Ane Marte Rasmussen, spesialrådgiver
Diskusjonssak i fakultetsstyret 31.Oktober 2017
Presidentens oppgaver til 30. juni
Oppfølging og evaluering av ernæringsplan
Tvungent psykisk helsevern – orienteringssak til styret i HMN RHF febr 2017 Presentasjon for RBU 6.februar 2017 Lov om psykisk helsevern: § 2.1 Frivillig.
Varighet: Etter behov Oppstart: Tid: Målgruppe: Selgere
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Prosjekt digitalt læringsmiljø
På hvilken måte kan Uniped bidra til å sikre god kvalitet på undervisningen ved UiS? Peke på 3 forhold:
Ny vri – Gruppepresentasjon
Møte i styringsgruppa for Masterplan for IT
Hva fungerer og hva fungerer ikke?
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
USITs Målbilde og prioriteringer
Landsmøtesak 5/15 Lærerprofesjonens etiske råd
Oppfølgingsprosjektet
OSLO 18 OG 19 APRIL 2018 KIRSTEN FRIGSTAD VIRKSOMHETSLEDER 24SJU
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
- digitalisering av pensum
Seksjon for digitale medier i læring
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Kurs for brukere av KFF-KSS
Internasjonaliseringsåret 2012
Satsing på utdanning, oppsummering etter seminar på Losby Gods, februar 2018, revidert etter innspill fra utdanningskomiteen.
Satsing på utdanning, oppsummering av seminar på Losby Gods,
Om førstelektorprogrammet
Margaret Louise Fotland, AF Elin Stangeland, Universitetsbiblioteket
Studieledernettverket 15. februar 2019
EKSTERNT TRENERUTVKLINGS-
Avdeling for studieadministrasjon
Kompetansestrategi Agder 2030
STATUSRAPPORT UiO Saksbehandling og arkiv Delprosjekt 1 &
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

Evaluering av FUP’s kurs i pedagogisk basiskompetanse v/ Tone Dyrdal Solbrekke Faglig leder FUP Utdanningskomiteen

Evalueringen: Oppdrag og prosess Dekanmøtet ultimo 2014 ba om evaluering av FUPs program i pedagogisk basiskompetanse Iped leder oppnevner mars 2015 ekstern komite: Gunn Engelsrud (NIH), Solveig Kristensen (UiO), Åshild Søfteland (HiØ). FUP foretar vår 2015 egenevaluering av program i pedagogisk basiskompetanse. Egenevaluering av kurs o.a. dokumentasjon oversendes komiteen juni 2015 Plassbesøk 4. november; Iped ledelse, FUP repr., repr. for kursdeltagere og «avtagere» FUP får rapport medio desember og behandler denne i heldagsseminar 16. desember  videre strategi

Oppsummering evaluering Gjennomgående god tilfredshet med kursene Tverrfaglige kurs ses som en styrke  men det etterlyses enda mer bruk av deltakernes egne erfaringer og forforståelser (fagdidaktiske forhold) Lite systematisk kunnskap hentet ut av kursevalueringer  behov for mer evaluering av deltagernes undervisningspraksis Manglende tematisering av kjønn og flerkulturalitet Behov for tettere kobling mot UiOs strategiske planer

FUPs oppfølging av anbefalinger Gjennomgå og utvikle kursporteføljen - sikre forskningsbaserte kurs i hht UiOs og UHRs veiledende retningslinjer basert på UiO’s strategiske satsinger Sikre rød tråd i hele basiskompetanseporteføljen - og i kurs utover den Skape «synergi» mellom utviklingsarbeidet med «UH ped på nett»- prosjektet og det ordinære kurstilbudet. Søke å redusere ventelister til basiskursene. Øke fokus på arbeid med «teaching portfolio». Utvikle sterkere integrasjon av fagdidaktikk, teknologi/fleksibel læring – utnytte tverrfaglig samarbeid mer målrettet. Jobbe mer systematisk med flerkulturalitet og kjønnsspørsmål i kursporteføljen. Videreutvikle evalueringsmetodene for kurs bla. utnytte digitale muligheter bedre  bedre kunne følge endring i undervisning over tid. Systematisk forskning på egen UHped-praksis («kritiske venner/Formation- prosjektet).