Utfordringer for ingeniørutdanningene Hallstein Hemmer Kjemi og materialteknikk Avdeling for teknologi.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
Oppbygning av en nasjonal plan for teknisk fagskole
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Forkurs og Tresemesterordning (TRES) Fakultet for teknologiske fag Høgskolen i Telemark Høgskolelektor Jens Harald Aarnes Førstekonsulent Anne M. Blichfeldt.
Teknologi og forskningslære
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 – Materiallære
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Tidligere læreplaner.
Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.
KJEMIKEREN: Utforsker Utforsker Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Forklarer stoffenes.
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 F – Materiallære
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
1 Kvalitetssikring av Tres og Y-vei - Momenter fra arbeidsgruppe i NRT.
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
Studieplanarbeid.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Ny rammeplan ingeniørutdanningen Høstmøte AITeL Vedtas av Kunnskapsdepartementet Innføres for alle ingeniørutdanninger i Norge fra.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Jour4110 Journalistikkforskning: teori og metode Studiepoeng: 20 Obligatorisk for alle masterstudenter i journalistikk.
FRM1030 Bioorganisk kjemi - innledning
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
1 Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Universellforum 2016.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Kvalifikasjonsrammeverket
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Gjennomføring av tilsynet
Oppfølgingsmøte for ITALIENSK
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Revidert læreplan i engelsk
Vurderingskriterier enkel versjon
Universellforum 2016.
Læringsform: Tilegnelse
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Gjennomgang før eksamen
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Sensorveiledninger på MN
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Utfordringer for ingeniørutdanningene Hallstein Hemmer Kjemi og materialteknikk Avdeling for teknologi

Kjemi og materialteknikk Med i piloten Ny rammeplan for ingeniørutdanningen kom i februar, retningslinjer i løpet av våren

Utfordringer Språk Felles læringsutbyttebeskrivelser Helhet i studiet Vurderingsformer

Emnebeskrivelser KMT207T MATERIALTEKNIKK 1 MATERIALS TECHNOLOGY 1 Mål: Grunnleggende forståelse av hvordan materialer er bygd opp på atom- og mikro­ strukturnivå. Metoder for å teste materialer vil bli belyst. De viktigste teknologis­ke materialene vil bli gjennomgått med hensyn på mikro­struktur, fysikalske og mekaniske egenskaper Tema: Grunnleggende teori om atomær oppbygging, materialtesting og egenskaper til teknologiske materialer. Korrosjon. Støpejern, stål, Al, Mg, Ti, keramer, glass, polymerer og kompositter. Studiepoeng: 10 Undervisningsform: Forelesninger, regne- og laboratorieøvinger. Obligatoriske aktiviteter: Laboratorie- og regneøvinger. Alle laboratorieøvinger og 2/3 av regneøvingene kreves bestått. Vurderingsmetode: Skriftlig eksamen. Lengde på eksamen: 5 timer Tillatte hjelpemidler: Kalkulator type C, Tekniske Tabeller av J. Johannesen, Cappelen, Kan ikke ha egne notater, innlegg eller andre tillegg til original tekst. Emneansvarlig: Hallstein Hemmer Anbefalt litteratur: Donald Askeland og Pradeep P. Phule: The Science and Engineering of Materials, Thomson, 5.utg. Utleverte kopier

Sjekkliste for å skrive læringsutbytte: Har jeg startet hvert utbytte med et aktivt verb? Har jeg brukt bare ett aktivt verb per læringsutbytte? Har jeg unngått betegnelser som: vite, forstå, lære, bli kjent med, bli utsatt for, bli klar over, sette seg inn i, lære å kjenne?

Grunnskolelærerutdanningene Nasjonale retningslinjer (Ferdigheter - forts.) –fatte (beslutninger), finne, forebygge, forklare, formidle, formulere, forstå, fremme, gi, gjenkjenne, gjennomføre, gjøre (bruk av) (rede for), henvise til, håndtere, identifisere, inspirere, integrere, iverksette, kartlegge, kombinere, kommunisere, konkretisere, lage, lede, legge til rette for, lytte, møte, nyttiggjøre seg, observere, omforme, oppdage, oppdatere, organisere, planlegge, rapportere, reflektere, redegjøre for, samarbeide, samhandle, sammenligne, samtale, se, sette (i gang) ((seg) inn i), stimulere,

Felles læringsutbyttebeskrivelser Kunnskap: Kandidaten kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innen kjemi, samt relevante metoder og arbeidsmåter innen de kjemiske spesialiseringsemnene. Ferdighet: Kandidaten kan arbeide i kjemiske laboratorier, og behersker metoder innen spektroskopi, kromatografi og elektrokjemi som bidrar til både analytisk og innovativt arbeid. Kandidaten skal videre kunne dokumentere analyseresultater i laboratoriejournaler og skrive rapporter ut fra standardiserte metoder.

Helhet i studiet

Mange små emner Hver foreleser ”eier” sitt emne Mange studiepoeng ”kjøpes” fra andre program

Vurderingsformer Rammeplan: Alle læringsutbyttebeskrivelser må være oppfylt for å bestå På emnenivå: Alle utbyttebeskrivelser i emnet må være oppfylt for at kandidaten skal få bestått.

Vurderingsformer Typisk emne i dag (med bare eksamen): Resultat i dag: C Resultat i framtiden: F?

Vurderingsformer I dag testes studenten i deler av pensum Kvalifikasjonsrammeverket: Må vurdere ihht alle læringsutbyttebeskrivelser i emnet

Konklusjon Mye arbeid Krever endringer i studiet Trenger tid