En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg Hva spør lærere om?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Geometrioppgave for 4.klasse
GROW modellen.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Blooms taksonomi for kunnskap
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Om å skrive om litterære tekster
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Bygg en ”Påskeby” Av Kristin & Silje.
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
VURDERING Matematikk 7. trinn.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Kvalitative og kvantitative metoder
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Tidlig innsats i matematikk
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Michael F. AtiyahIsadore M. Singer Om Atiyah-Singer Indeks-teoremet Professor John Rognes Universitetet i Oslo.
Mål og læring hos elever
Nummer 8-10 H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo
Matematikk på mellomtrinnet
1 Utforskningsverksted i snøen LUB, Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold.
Geometri Areal, omkrets, volum, overflate
Matematikkundervisning i Sandefjord
Lesing og lesestrategier
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
Læring og undervisning i matematikk
Problemløsing og åpne oppgaver
Sosialkonstruktivisme
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
13.3 Personalarbeidet Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Matematikk - utvidet form. Mål for timen Du skal kunne kjenne igjen plassverdien til et siffer og skrive et tall på utvidet form.
Hva spør lærere om? En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg.
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Van Hiele-modellen.
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
De fire regneartene.
Hva er nytt? De fire regneartene..
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
Realfagskommune – ideer om nettverk fra Torbjørn Lund
Samtalens didaktiske muligheter
Engasjement og undring B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.
Bevis i matematikk- undervisningen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Engasjement og undring B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Ledelse VÆRE ROLLEMODELL SETTE RETNING ENGASJERE GJENNOMFØRE Forstå
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg Hva spør lærere om?

Læreren vet svaret Læreren vet ikke svaret Påvirkende hensikt Orienterende hensikt A Hva fikk du til svar? Hva kalles en slik trekant? Hva er formelen for arealet? Hva må vi gjøre nå? Vet noen hva dette heter? B Hvordan kan dette begrunnes? Gjelder dette også for oddetall? Hva skjer med arealet om du dobler sidelengdene? Hvordan kan du være sikker på at….? Hva skjer hvis siste siffer endres? C Kan du forklare hvordan du fant svaret? Hvordan kom du på det? Noen som har gjort det på andre måter? Hvordan har du begrunnet at dette blir riktig? D Hva skjer hvis/hva om….? Kan dere finne flere forklaringer? Hva skjer hvis dere velger å gjøre det slik? Kan dere uttrykke dette på en annen måte? Prøv om dere kan vise det?

Læreren vet svaret Læreren vet ikke svaret Påvirkende hensikt Orienterende hensikt A Lærer: Hva blir svaret? Lise: 54 B Lærer: Kan du begrunne hvorfor dette blir riktig? Lise: Fordi 19 = 20 – 1 Lærer: Kan du bruke samme strategi på 74 – 16? C Lærer: Hvordan tenkte du? Lise: 73 – 20 = = 54 D Hvilke andre strategier kan du bruke på å løse disse oppgavene? Oppgave

En dynamisk modell Starte med repetisjon av et kunnskapsstoff (A) Stille ledende spørsmål for å få barna til å kombinere kunnskapsbrokker (B) Undersøke hvordan barna tenkte for å orientere seg om deres matematiske forståelse (C) Gjennom svarene finne en bedre måte å stille spørsmål på for å prøve ut muligheter (B) Et hypotetisk spørsmål der man undrer seg sammen (D).

Modellen kan brukes til: Analysere det som faktisk har foregått i klassen eller en gruppe barn. Forberede framtidige samtaler

«Lekse» Bruke modellen til å planlegge og gjennomføre en fagsamtale med barn