KLASSELEDELSE Rakel K. Rohde Næss. Kilder:  Hilde Damsgaard (2007) ”Når hver time teller”  Gunn Imsen (2006) Lærerens Verden (kap 15)  Åse Strandbu.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

Fra prøving og feiling til
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Pedagogisk analyse.
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Veiledning av elever / lærlinger
KLASSELEDELSE.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Kroppsøvingsdidaktikk
Den autentiske læringsdialogen
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Generelle tiltak og forebygging
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Organisering og arbeidet i kommunene
LP og evidens i undervisningen
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Undervisningssektoren 2015
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Kampen skole Vår visjon:
Videreutdanning i klasseledelse og vurdering 2. samling Grete Sevje
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
TE - ISP-UIO 1 Klasseledelse Hva veit vi? Hva tror vi? Erfaringsbasert viten.
Skolevandring.
Pedagogikk og elevkunnskap
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
Eksamen Hva har jeg lært?.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Veiledning og rådgiving
Skolen som lærende organisasjon NFFL
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss.
KLASSELEDELSE.
Hvorfor MAKKERSKAP? Hanne Gry og Katinka. Målsettingen for Makkerskap Å skape et inkluderende klasserom der færre elever skal oppleve at de faller utenfor.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Observasjonsoppgave praksis
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Yrkesetikk Forelesning Rakel K.R.Næss Kilder: Hovedsakelig basert på Kristin Tholins bok: ”etisk omsorg i barnehagen og skolen, 2003 Gunn Imsen, lærerens.
Skolen som organisasjon - med fokus på ledelse Rakel K. Rohde Næss.
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Opplæring i VIP-makkerskap
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 2, 4. samling Høsten 2015.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
Finsk lærer i svensk skole
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
KLASSELEDELSE Senter for atferdsforskning Universitetet i Stavanger
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

KLASSELEDELSE Rakel K. Rohde Næss

Kilder:  Hilde Damsgaard (2007) ”Når hver time teller”  Gunn Imsen (2006) Lærerens Verden (kap 15)  Åse Strandbu og Tormod Øia (red) (2007) ”Ung i Norge”  Halvard Hølleland (red) (2007) På vei mot kunnskapsløftet  Thomas Nordahl  Erling Roland  Terje Ogden

LEDERROLLEN (Hopkins 1993: I Imsen 06:452-53) DEN GODE LÆRER ER:  Utviklingsorientert  Læringsorientert  Elevorientert  Reflektert over praksis

HVILKE ENDRINGER HAR SKJEDD?  Evaluering av Reform 97 (Haug 2004) viser at det var mye aktivitet i skolen, men at det stod dårlig til med læringen  Er det viktigere å gjøre noe enn å lære noe?  ”Undervisningspraksis er resultat av rammebetingelser og tradisjoner nedfelt i lærebøker og lærerrollen. Læreplanen kan ikke endre undervisningen om ikke rsmmevilkårene endres og lærere får etterutdanning og veiledning” ( Monsen 1996 I: Strandbu og Øia (red) (2007:38)

KUNNSKAPSLØFTET  Hølleland (2007) hevder at den største overgangen for norske lærere ved innføring av LK-06, vil være det utvidede ansvaret lærerne nå får ved å omsette overordnede statlige mål lokalt.  Gjennomføring LK-06 vil kreve en endrings; utviklingsorientert og dididaktisk strek lærer som jobber for et inkluderende og motiverende læringsfelleskap.

LEDREROLLEN OG STATUS Læreren iscenesetter seg selv i møte med elever, kolleger, foreldre (Keith Johnstone: mye brukt innenfor drama) Læreren iscenesetter seg selv i møte med elever, kolleger, foreldre (Keith Johnstone: mye brukt innenfor drama) Pedagogen skal være både formidler, tilrettelegger og veileder Pedagogen skal være både formidler, tilrettelegger og veileder Når forsvaret er nede kommer det ubeviste fram (stress) Når forsvaret er nede kommer det ubeviste fram (stress) ”å være redd seg selv” vises tydelig gjennom kroppsspråk ”å være redd seg selv” vises tydelig gjennom kroppsspråk Viktig å vite egne + og – Viktig å vite egne + og – Hvit hva du vil på jobben, hvor vil du bruke energi? Hvit hva du vil på jobben, hvor vil du bruke energi? Jobb strategisk Jobb strategisk

LÆREREN SOM LEDER  Skal organisere læringsmiljøet  Skal ivareta både de ”usynlige” og de synlige elevene (TPO)  Skal kjenne elevenes faglige ståsted  Skal gjennomføre underveisvurderinger av hver enkelt elev (eks. elevsamtaler)  Skal ha et stort metodereportoar  Skal være god på relasjonsbygging  Skal samarbeide med foreldre  Skal samarbeide med kollegiet på skolen.  Skal samarbeide med andre instanser  Skal ”forberede”, ”gjennomføre”, ”evaluere” og ”reflektere”  Skal kunne tilpasse seg stadig skiftende betingelser

LÆREREN SOM LEDER  Hvordan påvirker pedagogens oppdragerolle inn på kjønnsrollene?  De fleste pedagoger vil gjerne behandle alle lik (jmf. Enhetsskoletanken)  Tidligere forskning av Ragnhild Andersen dokumenterer med store forskjeller mellom henvendelse til gutter og jenter.  Språket har stor påvirkningskraft. En god leder er bevist dette.

KLASSEMILJØET (Erling Roland)  Det er viktig at læreren tør å markere seg som leder  Demping: korrigere uten at det skjer offentlig  Konfrontering: lærer ønsker at klassen skal se hva som skjer  Flytprinsippet (Ogden): Korrigere men ikke stoppe opp undervisningen.

Ting å tenke over i klassesituasjon  Hvordan er elevene plassert i klasserommet?  Veksling mellom stillesittende og aktive aktiviteter  La ikke dagen bestå av for mange forbud  Kollektivt fokus/oppmerksomhet er bedre enn individuelt fokus  Planlagt grensesetting med plan/modell for opptrapping er bedre enn spontaninngrep.  Å gjennomføre konsekvenser er bedre enn stadige trusler  Enhetlig fra alle voksne på skolen

SOSIAL KOMPETANSE Sosial kompetanse er å kunne lese og tilpasse seg den situasjonen man er i Sosial kompetanse er å kunne lese og tilpasse seg den situasjonen man er i Skolen har som oppgave å utvikle elevens helhetlige kompetanse. Hvordan sosial kompetanse utvikles er det som lærer viktig å kunne noe om. Skolen har som oppgave å utvikle elevens helhetlige kompetanse. Hvordan sosial kompetanse utvikles er det som lærer viktig å kunne noe om. Gruppeprosesser Gruppeprosesser Avlese ungdomskulturen Avlese ungdomskulturen

KLASSELEDELSE STABILITETFORUTSIGBARHETSTRUKTURTYDELIGHET

ULIKE METODER  Klassemøter  Faste rutiner (hilse på hverandre, lese et dikt, fortelle en historie, gi alle elevene en positiv bemerkning som slutt på dagen)  Signaler/Tegn  Beskjeder som gis til klassen, når og hvordan  Gjøre ”sosiale ting” sammen  Relasjon lærer elev og elev/elev  Digitale verktøy som en positiv læringsfaktor  Observasjon og veiledning fra andre lærere  Husk: Regler i seg selv løser ingen problemer