Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner og spesialisthelsetjenester Målsetting: Styrke kompetanse i familiestøttende arbeid og samarbeid med pårørende Etablere gode rutiner for familiestøtte og pårørendearbeid Utvikle og etablere lokalt tilpassede og kunnskapsbaserte tilbud til pårørende Styrke samhandling mellom nivåene i utviklingsarbeid Moberg & Kjønsberg, Narvik 20161
Programmets omfang Åtte opplæringsdager for tjenesteutøvere Gruppeveiledning til disse mellom samlinger med fokus på fag og utviklingsarbeid (gruppene blandet fra kommune og spes.helsetjeneste) Lederstøtte til utvikling og implementering av rutiner og tilbud - dvs. endringsarbeid Nettverkssamlinger i etterkant for forankring Varighet ca. ett år. Moberg & Kjønsberg, Narvik 20162
Deltagere Organisert slik at to DPS deltar i programmet. Alle tilhørende kommuner invitert inn. 12 av 14 deltar. 63 deltar på opplæring (aktører) –25 fra spesialisthelsetjeneste fra 14 ulike enheter –38 fra 12 ulike kommuner Til sammen er 26 ledere involvert Moberg & Kjønsberg, Narvik 20163
Implementering Aktører og ledere Organisering: Opplæringsdager Gruppearbeid Veiledning Organisering: Ressursgrupper på hvert arbeidssted (eller flere går sammen) Organisering: 3 ledersamlinger Innhold: Forelesninger med grunnlagsforståelse og metodikk Samarbeid og utveksling i grupper Hjemmeoppgaver for utvikling av rutiner og tilbud Innhold: Hjemmeorganisering, tilrettelegging, ansvarsplassering Utviklings- og implementeringsarbeid ift rutiner og tilbud Kompetansedeling i eget miljø Innhold: Fokus på leders rolle og ansvar i utviklings- og implementerings-arbeid Verktøy for å lede utviklingsprosesser Fagkompetanse Aktører Lederstøtte Ledere Moberg & Kjønsberg, Narvik 20164
Lederstøtte som bidrag i implementeringsarbeid Anne Moberg og Kari Kjønsberg KoRus-Øst KoRus-Samling Narvik 2016 Moberg & Kjønsberg, Narvik 20165
Implementeringsløpet Hvert arbeidssted skal ha ressursgruppe, som består av aktører og deres leder(e). De står fritt i å knytte til seg andre. Vekt på lokal tilpasning. Gruppene etableres etter første opplæringsdag der deltagerne blir introdusert for modellen. Ledere er gjort kjent med dette i forkant. Gruppene arbeider gjennom hele opplæringsløpet, evt. ut over denne perioden. Gruppene har ansvar for utviklings- og implementeringsarbeid der målet er få på plass rutiner og tilbud. Aktørene får på hver samling med seg oppgaver til ressursgruppene. Moberg & Kjønsberg, Narvik 20166
Arbeidsprosess i ressursgruppene Oppgaver Dag 1 Etablere ressursgruppe. Oppsummere status for praksis på egen arbeidsplass Dag 2 Fokus samarbeid med pårørende: identifisere hemmere og fremmere Dag 3 Fokus rutiner: Hva ønsker vi å utvikle? Hvorfor er det viktig? Gevinst, utfordringer? Dag 4 Fokus rutiner: Suksesskriterier for å lykkes med å etablere rutine. Hvordan skape oppslutning? Mulige løsninger. Dag 5 Fokus tilbud: Hvem er mulige samarbeidspartnere? Praktisk tilrettelegging. Ressurser. Foreløpig handlingsplan. Dag 6 Status for prosessen. Utfordringsbildet. Problemløsning. Dag 7 Valg av tilbud som skal utvikles: metodevalg, mulige samarbeidspartnere. Dag 8 Konkretisering av plan for videre arbeid med utvikling av tilbud. Moberg & Kjønsberg, Narvik 20167
Faglig del Opplæringsdager (aktørene) Innhold: Grunnlagsforståelse Metodikk Gode praksiseksempler Organisering: Forelesninger Refleksjon og diskusjon i grupper Veiledning (aktørene) Innhold: Fag Utviklingsarbeid Organisering: Grupper med blandet deltagelse fra kommuner og spes.helsetjeneste 5x2 veiledningstimer for hver gruppe Moberg & Kjønsberg, Narvik 20168
Lederansvaret initiere sette struktur imp. prosessen oppfølging 1.fase: Formulere et «utfordringsbilde» som samsvarer med behovet i organisasjonen -begrunnes og forankres. Hvordan ? 2.fase: Vurdere og beslutte behov for ressurser,kompetanse og organiseringen av implementeringsarbeidet Hvordan ? 3.Fase: Gjennomføringsfasen (valg av verktøy, aktiv ledelse, støttesystem, resultat og evaluering) Hvordan ? 4.fase: Videreføring og oppfølging. (avklare ansvar og roller, ressurser, støttesystem, rutine og revisjon Hvordan ? 1.Samling 2.Samling 3.Samling Moberg & Kjønsberg, Narvik 20169
Lederstøtte Organisering Tre samlinger: en før opplæring starter, en midtveis, en mot slutten Fire timer hver gang Innlegg, refleksjon i grupper, diskusjon i plenum Oppgaver mellom samlinger Innhold Gi noen kunnskapsknagger Vektlegge lederansvar som faktor i prosessen Lage arena for refleksjon på egen situasjon Moberg & Kjønsberg, Narvik
Ledersamling 1 Hensikt: –Gjøre lederne kjent med kompetanseprogrammet –Starte forankringsarbeid av implementeringsprosess –Heve kompetansen i implementeringsarbeid –Styrke lederrollen Moberg & Kjønsberg, Narvik
Ledersamling 1 Innhold: –Gjennomgang program (hensikt, innhold, struktur) –Informasjon om innhold i faglig del –Gjennomgang samarbeidsavtaler med gjensidige forpliktelser –Om implementering og lederrolle/ansvar –Modeller for implementeringsprosesser –Gjennomgang av hva som virker: –Aktive tiltak (vekt på beslutningsstøtte og skreddersydde tiltak) –Identifisering av barrierer og fremmere –Refleksjon på utfordringsbilde og gevinster, mest det siste Moberg & Kjønsberg, Narvik
Erfaringer fra Ledersamling 1 Startet en refleksjon på: Gevinster, utfordringer Hvordan organisere gode ressursgrupper, holde prosessen i gang Hvordan få til deling og engasjement i personalgruppa Hvem er mulige samarbeidspartnere Tilbakemeldinger: Er forberedt på hva som kommer Kan bedre ta imot det deltakerne kommer tilbake med etter opplæringsdagene, svare på engasjementet Fått mer bevissthet på hvordan gjøre, men også: Ønske om mer konkretisering av hvordan gjøre, ønske om spesifikke verktøy Moberg & Kjønsberg, Narvik