Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Forberedende arbeid felles ruspolitisk handlingsplan Innherred samkommune FORPLIKTENDE SAMARBEID MELLOM KOMMUNENE LEVANGER OG VERDAL.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Prosjektet ”Aktiv Hverdag” i Narvik Kommune
Enkeltfamilietilbud til første episode pasienter
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Johannes Skaar, Innovasjon Norge
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Utfordringer og muligheter i praksiskonsulentordningen Innlegg til PK-samling, Kirkenes 2. juni 2010 Øystein Fossen/Kristin Reichborn Kjennerud, Arbeidsforskningsinstituttet.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Målsetting Gjennomføre et handlingsrettet program for å styrke konkurransekraften til handels- og servicenæringen i kommunane Askvoll og Hyllestad.
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
HARSTAD KOMMUNE I Harstad bor det ca
«Samhandlende lederskap for tjenester til utsatte barn og familier»: Hvem, hvordan og hvorfor? Hans A. Hauge Høgskolen i Telemark.
Ledersamling barnehage juni 2013.
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Norsk Industri – Inkluderende arbeidsliv i praksis
Delprosjektets status og framdriftsplan Prosjektleder Hilde Skyvulstad.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
LØKTA Interkommunal kvalitetsutviklingsenhet for helse- og sosialtjenesten i Midt-Troms.
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Hvilken betydning har etikksatsningen hatt? Reidar Pedersen Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo Avslutningsseminar for etikkprosjektet, Bærum,
Nasjonalt nettverk for læring og mestring innen feltet psykisk helse og rus Sigrid Bøthun, prosjektleder Oslo, 21. september 2011.
Organisering og arbeidet i kommunene
Erfaringer fra IA arbeidet
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning
LP-modellen fra et rektorperspektiv
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Praksiseksempel fra Lørenskog
IA-ledelse – 2 nye tilbud fra KS WORKSHOP
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Sammen om psykisk helse- og rusarbeid v/avdelingsdirektør Anette Mjelde, Helsedirektoratet Regional nettverkssamling for psykologer i kommunen - Midt-Norge,
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
1 STATUS PROSJEKT PSYKISK HELSE OG RUS Overordnet samarbeidsutvalg 7. desember 2015 Prosjektleder Kari Engen Sørensen.
Plan for utarbeiding av veileder for akuttpsykiatri Akuttnettverket 18. oktober 2010 Torleif Ruud, avdelingssjef/professor FoU-avdeling psykisk helsevern,
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
1 Sjekkliste for formøte på enheten Deltakere: leder og verneombud (lokale støttespillere som nestleder, kontorsjef). Evnt. lederstøtte fra ressursperson.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Prosjekt ”Pårørende en ressurs”
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Iverksetting – når retningslinjer møter virkeligheten
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Leverandørkonferanse – anskaffelse av tilbringertjeneste for Los
Kort om implementering
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
Om veiledning av team i læringsnettverk
HMS Charteret – referat fra arbeidsmøte
Prosjekt «Styrket Medarbeiderskap»
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Velkommen til workshop 1: Digital kompetanse i kommunene
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner og spesialisthelsetjenester Målsetting: Styrke kompetanse i familiestøttende arbeid og samarbeid med pårørende Etablere gode rutiner for familiestøtte og pårørendearbeid Utvikle og etablere lokalt tilpassede og kunnskapsbaserte tilbud til pårørende Styrke samhandling mellom nivåene i utviklingsarbeid Moberg & Kjønsberg, Narvik 20161

Programmets omfang Åtte opplæringsdager for tjenesteutøvere Gruppeveiledning til disse mellom samlinger med fokus på fag og utviklingsarbeid (gruppene blandet fra kommune og spes.helsetjeneste) Lederstøtte til utvikling og implementering av rutiner og tilbud - dvs. endringsarbeid Nettverkssamlinger i etterkant for forankring Varighet ca. ett år. Moberg & Kjønsberg, Narvik 20162

Deltagere Organisert slik at to DPS deltar i programmet. Alle tilhørende kommuner invitert inn. 12 av 14 deltar. 63 deltar på opplæring (aktører) –25 fra spesialisthelsetjeneste fra 14 ulike enheter –38 fra 12 ulike kommuner Til sammen er 26 ledere involvert Moberg & Kjønsberg, Narvik 20163

Implementering Aktører og ledere Organisering: Opplæringsdager Gruppearbeid Veiledning Organisering: Ressursgrupper på hvert arbeidssted (eller flere går sammen) Organisering: 3 ledersamlinger Innhold: Forelesninger med grunnlagsforståelse og metodikk Samarbeid og utveksling i grupper Hjemmeoppgaver for utvikling av rutiner og tilbud Innhold: Hjemmeorganisering, tilrettelegging, ansvarsplassering Utviklings- og implementeringsarbeid ift rutiner og tilbud Kompetansedeling i eget miljø Innhold: Fokus på leders rolle og ansvar i utviklings- og implementerings-arbeid Verktøy for å lede utviklingsprosesser Fagkompetanse Aktører Lederstøtte Ledere Moberg & Kjønsberg, Narvik 20164

Lederstøtte som bidrag i implementeringsarbeid Anne Moberg og Kari Kjønsberg KoRus-Øst KoRus-Samling Narvik 2016 Moberg & Kjønsberg, Narvik 20165

Implementeringsløpet Hvert arbeidssted skal ha ressursgruppe, som består av aktører og deres leder(e). De står fritt i å knytte til seg andre. Vekt på lokal tilpasning. Gruppene etableres etter første opplæringsdag der deltagerne blir introdusert for modellen. Ledere er gjort kjent med dette i forkant. Gruppene arbeider gjennom hele opplæringsløpet, evt. ut over denne perioden. Gruppene har ansvar for utviklings- og implementeringsarbeid der målet er få på plass rutiner og tilbud. Aktørene får på hver samling med seg oppgaver til ressursgruppene. Moberg & Kjønsberg, Narvik 20166

Arbeidsprosess i ressursgruppene Oppgaver Dag 1 Etablere ressursgruppe. Oppsummere status for praksis på egen arbeidsplass Dag 2 Fokus samarbeid med pårørende: identifisere hemmere og fremmere Dag 3 Fokus rutiner: Hva ønsker vi å utvikle? Hvorfor er det viktig? Gevinst, utfordringer? Dag 4 Fokus rutiner: Suksesskriterier for å lykkes med å etablere rutine. Hvordan skape oppslutning? Mulige løsninger. Dag 5 Fokus tilbud: Hvem er mulige samarbeidspartnere? Praktisk tilrettelegging. Ressurser. Foreløpig handlingsplan. Dag 6 Status for prosessen. Utfordringsbildet. Problemløsning. Dag 7 Valg av tilbud som skal utvikles: metodevalg, mulige samarbeidspartnere. Dag 8 Konkretisering av plan for videre arbeid med utvikling av tilbud. Moberg & Kjønsberg, Narvik 20167

Faglig del Opplæringsdager (aktørene) Innhold: Grunnlagsforståelse Metodikk Gode praksiseksempler Organisering: Forelesninger Refleksjon og diskusjon i grupper Veiledning (aktørene) Innhold: Fag Utviklingsarbeid Organisering: Grupper med blandet deltagelse fra kommuner og spes.helsetjeneste 5x2 veiledningstimer for hver gruppe Moberg & Kjønsberg, Narvik 20168

Lederansvaret initiere sette struktur imp. prosessen oppfølging 1.fase: Formulere et «utfordringsbilde» som samsvarer med behovet i organisasjonen -begrunnes og forankres. Hvordan ? 2.fase: Vurdere og beslutte behov for ressurser,kompetanse og organiseringen av implementeringsarbeidet Hvordan ? 3.Fase: Gjennomføringsfasen (valg av verktøy, aktiv ledelse, støttesystem, resultat og evaluering) Hvordan ? 4.fase: Videreføring og oppfølging. (avklare ansvar og roller, ressurser, støttesystem, rutine og revisjon Hvordan ? 1.Samling 2.Samling 3.Samling Moberg & Kjønsberg, Narvik 20169

Lederstøtte Organisering Tre samlinger: en før opplæring starter, en midtveis, en mot slutten Fire timer hver gang Innlegg, refleksjon i grupper, diskusjon i plenum Oppgaver mellom samlinger Innhold Gi noen kunnskapsknagger Vektlegge lederansvar som faktor i prosessen Lage arena for refleksjon på egen situasjon Moberg & Kjønsberg, Narvik

Ledersamling 1 Hensikt: –Gjøre lederne kjent med kompetanseprogrammet –Starte forankringsarbeid av implementeringsprosess –Heve kompetansen i implementeringsarbeid –Styrke lederrollen Moberg & Kjønsberg, Narvik

Ledersamling 1 Innhold: –Gjennomgang program (hensikt, innhold, struktur) –Informasjon om innhold i faglig del –Gjennomgang samarbeidsavtaler med gjensidige forpliktelser –Om implementering og lederrolle/ansvar –Modeller for implementeringsprosesser –Gjennomgang av hva som virker: –Aktive tiltak (vekt på beslutningsstøtte og skreddersydde tiltak) –Identifisering av barrierer og fremmere –Refleksjon på utfordringsbilde og gevinster, mest det siste Moberg & Kjønsberg, Narvik

Erfaringer fra Ledersamling 1 Startet en refleksjon på: Gevinster, utfordringer Hvordan organisere gode ressursgrupper, holde prosessen i gang Hvordan få til deling og engasjement i personalgruppa Hvem er mulige samarbeidspartnere Tilbakemeldinger: Er forberedt på hva som kommer Kan bedre ta imot det deltakerne kommer tilbake med etter opplæringsdagene, svare på engasjementet Fått mer bevissthet på hvordan gjøre, men også: Ønske om mer konkretisering av hvordan gjøre, ønske om spesifikke verktøy Moberg & Kjønsberg, Narvik