KOMMUNIKASJON I MATEMATIKKLASSEROMMET  Bygger på Skott, Jess og Hansen: Delta, 2008  Hva?  Hvorfor?  Hvordan?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Advertisements

Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Høyere ordens-tenking. Krever dyp forståelse og å trekke forbindelser.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Kvalitativ metode i markedsforskning
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Resonnerende tekst.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Tema: Kommunikasjon i team
Opprettholdende faktorområder
Matematikk på mellomtrinnet
LÆRINGSTEORI Alle lærere har sin egen teori som de bygger sin undervisning på Bygger på erfaringer Trenger en teori for å ta gode avgjørelser til en hver.
1 Utforskningsverksted i snøen LUB, Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold.
Geometri Areal, omkrets, volum, overflate
Matematikkundervisning i Sandefjord
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Elevaktivitet M4 onsdag 1. april 2009.
Kombinatorikk og sannsynlighet
Tilpasset opplæring i matematikk
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Læring og undervisning i matematikk
Problemløsing og åpne oppgaver
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene Elevaktiv undervisning.
Matematikkvansker.
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Sosialkonstruktivisme
Oppstartsoppgave 2 : 0,5 Diskuter med læringspartneren din (Den som sitter ved siden av deg). Hvordan kan du forklare/vise/konkretisere denne oppgaven.
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Sannsynlighet for alle. Signe Holm Knudtzon Høgskolen i Buskerud og Vestfold Novemberkonferansen 2015 Signe Holm Knudtzon. HBV. Sannsynlighet for alle1.
24-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Høsten 2011.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Elevundersøkelsen 2015 Består av temaene; trivsel, motivasjon, hjem-skole, støtte fra lærerne, arbeidsfordeling og læring, vurdering og læring, medvirkning,
Lærebokteksten 9. April Lærebokanalyse i mappeoppgaven – mange relevante spørsmål:  Hva kjennetegner framstillingsformen? Er teksten informerende,
En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg Hva spør lærere om?
NY VRI Nina og Ingvild.
Hva spør lærere om? En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Overgang ungdomstrinn – videregående skole
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Realfagskommune – ideer om nettverk fra Torbjørn Lund
Samtalens didaktiske muligheter
Samtaletrekk B – Samarbeid
FORSKERSPIREN Skolelaboratoriet 9. mars 2007
Samtaletrekk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Den gode overgangen A – Forarbeid
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Engebråtenmodellen.
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

KOMMUNIKASJON I MATEMATIKKLASSEROMMET  Bygger på Skott, Jess og Hansen: Delta, 2008  Hva?  Hvorfor?  Hvordan?

KOMMUNIKASJON I MATEMATIKKLASSEROMMET HVA?  Mellom elev – elev lærer – elev  En og en I små grupper Klassesamtale

KOMMUNIKASJON I MATEMATIKKLASSEROMMET HVA?  Spørsmål – svar  Begrunnelser  Argumentasjon / diskusjon  Forklare tenkemåte  Drøfte problemer og løsningsstrategier

KOMMUNIKASJON I MATEMATIKKLASSEROMMET HVORFOR?  Forstå elevenes tenkning  Elevene kan systematisere og videreutvikle sin faglige tenkning. Kommuniasjon er et middel til læring.  Kommunikasjon er i seg selv et læringsmål. Elevene skal lære å kommunisere matematisk.  Er et krav i LK06 gjennom de grunnleggende ferdigheter

Faglig kommunikasjon er  et middel til læring – en måte å lære matematisk innhold på (lytte og forklare)  selve læringsmålet, et eget innholdselement  altså både innhold og metode  Lampert og Cobb: Knyttet til metaforen læring ved deltakelse er det ikke så skarpe skiller mellom innhold og metode. De måter en kommuniserer på er avgjørende for innholdet i det som læres.

Faglig kommunikasjon  For begge syn på læring er det en dobbelthet: Elever lærer av å kommunisere og elever lærer å kommunisere  Forskjellen ligger i om det gir mening i å skille de to.

IRE-modellen for kommunikasjon  Initiation – reply- evaluation Igangsetting – respons – evaluering (Mehan, 1979)  Bestemte former for initiering fører til bestemte former for respons (opplegg 2, s. 243)  Korte, entydige svar  Metaprosesser, begrunnelser (kun 1% av respons fra Mehans undersøkelse)

IRE-modellen  Innsetting av ord i lærers talestrøm (Pimm 1987) Gir lærer god kontroll over kommunikasjonen.  Kan lett bli en gjettelek. Hvilket ord tenker læreren på? ( se også Alrø,1995 )  Passer til opplegg med små kognitive krav (Stein m.fl., 2000)  Passer til Lamperts beskrivelse av skolematematikk

Utfordringer til IRE-modell  Lampert: Endre deltakerstrukturen i tradisjonell skolematematikk til å bli mer lik matematikk som akademisk disiplin.  Det lærer kan endre på er I og E, igangsetting og evaluering av respons.  Flere opplegg med høye kognitive krav (Stein m.fl., 2000)

Metaprosess-initieringer Opplegg med høye kognitive krav  Bør invitere elevene til å stille og teste hypoteser  Finne ut av og argumentere for  Matematiske resonnementer blir sentrale

Eks. fra Lampert Multiplikasjon som gruppering  _ grupper av 12 = 10 grupper av 6 En elev foreslår å skrive 22 på den tomme plassen. Hvordan reagerer du? (evaluering)  Se Lamperts bok på Deltas hjemmeside Se Lamperts bok

Eks. fra Lampert Multiplikasjon som gruppering Mange forhold å ta stilling til i evaluering av responsen  Elevens forslag er feil på flere måter  Forslaget handler ikke om multiplikasjon som gruppering  Andre elever er utålmodige etter å gi sine svar  Eleven må oppmuntres for å ha kommet med forslag

Eks. fra Lampert Multiplikasjon som gruppering  Forklar hvordan du tenker.  22 grupper av 12 = 10 grupper av 6  Tegne  Viser klassen at man selv kan finne ut at og hvorfor et svar ikke stemmer

Refleksiv diskurs og metakognitive skift  Cobb m.fl., 1997  Læreren introduserer skifter i kommunikasjonen ved å stille spørsmål som: Er det flere måter å gjøre dette på? Hvordan kan vi vite om det finnes flere muligheter?  Elevene gjør sine resultater til felles drøftelser.  Gir mulighet for individuelle refleksive abstraksjoner, individuell læring

Begrunnelser og ”backings”  Stephan, 2000  Et hvert argument består av tre elementer:  Konklusjonen, påstanden som formuleres  De data som er grunnlag for påstanden  Begrunnelsen for konklusjonen  Backing: Forklarer hvorfor begrunnelsen virker. Bruker gjerne en annen representasjon, for eksempel tegning  Vesentlig at læreren stiller de sentrale spørsmål

Utfordringer til IRE-modell  Igangsettingsspørsmål med mer åpen karakter for å endre elevenes respons  Feedback på responsen fra lærer, snarere enn en evaluering  Symbolsk representasjon som støtte (tegning, tabell og lignende)  IR 1 R 2 FR 3 R 4 F…..  Elevene intierer også i en slik modell, ved å stille nye spørsmål.

Lærerspørsmål og metaprossdiskusjoner  Hvordan gjorde du..?  Hvordan kan man være sikker på?  Hvorfor virker den metoden?  Hva nå hvis (ikke)?  Kan man bruke en annen representasjon?  Vil det alltid virke? Kan vi endre noe så det ikke vil virke?  Forts.

Lærerspørsmål og metaprossdiskusjoner, forts  Det passet ikke her, er det andre tilfeller hvor det kan passe?  Er det andre måter å gjøre det på? Hva er forskjellen på de ulike måtene?  Tror nok jeg forstår, men kan du forklare meg en gang til?  Spennende, men er alle med? Er det andre som kan forklare dette?  Kan du finne et mønster, generalisere?  Se videre s. 157, Delta

Lærerspørsmål og metaprossdiskusjoner  Watson og Mason, 1998: Seks aktivitetsgrupper (Delta, s ):  Eksemplifisere og spesialisere  Komplettere, slette og korrigere  Sammenlikne, sortere, organisere  Endre, variere, gjøre om på betingelser og muligheter  Generalisere og formulere hypoteser  Forklare, rettferdiggjøre, verifisere, overbevise

Feedback med utgangspunkt i elevenes tenkning  Viktig at læreren lytter til elevenes respons og spiller på denne.  Tone seg inn på elevenes måte å tenke på.  Gir lærer innsikt i elevenes tenkning.  Opplegg 7 og 8, s

Traktkommunikasjon og Topaze-effekt o Spørsmålene fra lærer snevres stadig inn, slik at oppgaven til sist er så snever at man ikke kan svare feil. Oppgaven tømmes for sitt læringspotensiale. o Brosseau, 1994: Topaze-effekten  I stedet for å endre det faglige innholdet, kunne man bryte de metodiske rammer: Samle klassen, prøve en annen representasjon, for eksempel tegne, diskutere med medelever, osv

Undervisningstriaden  Jaworski 1994: Forsøk på å balansere faglige og allmennpedagogiske hensyn i undervisningen  ML: Management of learning  SS: Sensitivity to students  MC: Mathematical challenge  Griper i hverandre. Må avveies i forhold til hverandre

Litteratur  Alrø, H. (1995). I forlanger for lidt av jer selv. Nordisk matematikkdidaktikk vol 3, nr 2, s.7-27  Skott, J. m.fl. (2008). Matematik for lærerstuderende. Delta. Forlaget Samfundslitteratur  Røsseland, M. Ulike oppgaver, se