Fagdag engelsk Hamar 1. november 2016 v/ Helle Kristin Gulestøl, engelsknemnda.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eksamen i Treningslære 2
Advertisements

Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Utdanningsdirektoratet
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Faginformasjon om programfagene for
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Læreplanforståelse og de reviderte læreplanene
Ellen Marie Bech Maria Duus Utdanningsdirektoratet
”Alle skal beherske grunnleggende ferdigheter” Grunnleggende ferdigheter og lokalt læreplanarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Eksamen i Kunnskapsløftet
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Vurdering – hva og hvorfor?
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
skriftlig eksamen i norsk
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Å jobbe med en eksamensoppgave. Før lesing Forside-bildet Tekst-info Oppgaver – hvor mange, hva slags? Bilder og tekste(er) – sjanger? Eksamensinfo –
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Fagdag norsk, Fylkesmannen i Hedmark Hvorfor skal DU melde deg som sensor? Kompetanseheving Lærende nettverk Erfaringsdeling Du vet hvor elevene.
Workshop Engelsk eksamen
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Teksttype «I den reviderte læreplanen i engelsk finnes ikke lenger begrepet sjanger. I stedet brukes det videre begrepet «type tekst». […] Til eksamen.
Lambertseter Klageadgang på eksamen og standpunkt – frister våren 2018 Basert på forskrift til opplæringsloven kap 5 Spørsmål kan rettes til: Studieleder.
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Vurderingskriterier enkel versjon
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Vurderingskurs 2018 norsk Margrethe Moe Sandven Oppmann i Hordaland.
Nå er de revidert!.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Fagdag engelsk Hamar 1. november 2016 v/ Helle Kristin Gulestøl, engelsknemnda

Målet med sensur Målet er en rettferdig og pålitelig nasjonal sensur Rettferdig vurdering krever tolkningsfellesskap Tolkningsfellesskap krever dialog Å komme fram til et tolkningsfellesskap og fastsette karakter på individuelt grunnlag.

Om eksamen i forskrift til Opplæringslova: §3-25 Eksamen (sluttvurdering) Eksamen skal organiserast slik at eleven eller privatisten kan få vist kompetansen sin i faget. Eksamenskarakteren skal fastsetjast på individuelt grunnlag og gi uttrykk for kompetansen til eleven eller privatisten slik den kjem fram på eksamen. § 3-25 Generelle føresegner Eksamen skal vere i samsvar med læreplanverket. §3-3 Grunnlag for vurdering i fag Grunnlaget for vurdering i fag er kompetansemåla i læreplanane for fag slik dei er fastsette i læreplanverket

Kompetanse Definisjon: Evnen til å løse oppgaver og mestre komplekse utfordringer Elevene viser kompetanse i konkrete situasjoner ved å bruke kunnskaper og ferdigheter til å løse oppgaver 5

Læreplankompetanse – «alfa og omega» Formål med faget – retning Hovedområder – utfyller hverandre og må sees i sammenheng Språklæring Muntlig kommunikasjon (reseptive og produktive ferdigheter: kompetansemål om både å lytte, å tale og samtale) Skriftlig kommunikasjon (reseptive og produktive ferdigheter: kompetansemål om både å lese og å skrive) Kultur, samfunn og litteratur – felles for muntlig og skriftlig Grunnleggende ferdigheter – på fagets premisser og med progresjon, dvs. hva det ER, og hvordan de utvikles Kompetansemål – progresjon fra 2. til 10. trinn Vurdering i faget – standpunkt, eksamen (sentralt/lokalt gitt) 7

Engelsk er et verdensspråk. I møte med mennesker fra andre land, hjemme eller på reiser, har vi ofte bruk for engelsk. […] For å klare oss i en verden der engelsk benyttes i internasjonal kommunikasjon, er det nødvendig å kunne bruke det engelske språket og ha kunnskap om hvordan språket brukes i ulike sammenhenger. Det betyr å utvikle ordforråd og ferdigheter i å bruke språkets lydsystem, rettskriving, grammatikk og prinsipper for setnings- og tekstbygging, og kunne tilpasse språket til ulike emner og kommunikasjonssituasjoner. Dette innebærer å kunne skille mellom muntlig og skriftlig språkføring og formell og uformell språkbruk. Videre betyr det å kunne ta hensyn til kulturelle omgangsformer og høflighetskonvensjoner når vi bruker språket.

Grunnleggende ferdigheter i engelsk Å kunne lese i engelsk er å kunne skape mening ut fra ulike typer tekster. Det betyr å lese engelskspråklige tekster for å forstå, reflektere over og tilegne seg innsikt og kunnskap på tvers av kulturer og fagfelt. Å kunne skrive i engelsk er å kunne uttrykke ideer og meninger på en forståelig og hensiktsmessig måte ved å bruke det engelske skriftspråket. Det betyr å planlegge, utforme og bearbeide tekster som kommuniserer, og som har god struktur og sammenheng. Digitale ferdigheter… Digitale formkrav i tekster betyr at effekter, bilder, tabeller, overskrifter og punkter er satt sammen for å understreke og formidle et budskap. Det innebærer videre å bruke digitale kilder i skriftlige og muntlige tekster, og å ha en kritisk og selvstendig holdning til kildebruk.

Utvikling av eksamensoppgaver i engelsk 10. trinn Fagnemnd Konsulenter Språkvask Digital forberedelse i alle språkfag Tilbakemelding: oppmannsrapporter, sensor- rapporter og elevundersøkelser 10 LK06/ LK06S Fag- nemnd Kon- sulent Udir

og=Eksamensveiledninger grunnskolen&periode=Alle om gjennomføring om kilder om vurdering om oppgaveformuleringer basert på læreplan med kjennetegn på måloppnåelse med vurderingsskjemaer NB: revideres hvert år, kommer i januar

Validitet og reliabilitet Validitet måler eksamen det den er ment å måle? eksamensmateriell og oppgaver må være basert på forskrift og læreplan Reliabilitet om eksamensresultatet blir det samme forutsetter likeverdige forhold avhengig av sensorkompetanse og -holdninger

Reliabilitet i vurderingen Hva skal vurderes besvarelsen sensor skal vurdere kandidatens kompetanse slik den kommer til uttrykk på eksamen Hvordan vurdere lov, forskrift og eksamensveiledning tolkningsfellesskap se etter vist kompetanse ikke som privatpraktiserende «snill», «vill» eller «streng» … 13

Som lærer – og vurderer – må du … kjenne til rammeverket for eksamen: Forskrift til opplæringsloven Læreplanen Kunnskapsløftet (LK06) bruke eksamensveiledningen 2017 begrunne karakterer med utgangspunkt i læreplanen og kjennetegn på måloppnåelse være lojal mot tolkningsfellesskapet 14

Nedlastning av eksamensbesvarelser Eksamensbesvarelsene som blir sensurert, er elevens eget åndsverk Nedlastning av elevbesvarelser til bruk i egen undervisning eller kursvirksomhet er brudd med åndsverkloven (jf. Opphavsrettens gjenstand og innhold, 1. kapitel. § 1- § 2)

Oppsummering Ta ansvar for at vurderingen/sensuren blir mest mulig objektiv og rettferdig - tolkningsfellesskapet Ri kjepphestene inn i solnedgangen Vurder fagkompetansen til elevene – ikke hva du tror de har tenkt – bruk læreplanen og kjennetegnene Bruk eksamensveiledningen

Engelskeksamen 2016

Engelskeksamen 2017 Forberedelse: torsdag 18. mai, fra kl  veiledning, ikke undervisning Eksamen: fredag 19. mai Oppgaveformuleringer basert på revidert læreplan i 2013  ikke sjangerbestillinger Elevene/deltakerne skal lese, vise tekstforståelse og fagkunnskap, velge oppgave (task 2) og utforme ulike typer tekster tilpasset mottaker og formål/kommunikasjonssituasjonen 18

Karakter ENG0012Karakter 2 BesvarelsenKarakter 3-4 BesvarelsenKarakter 5-6 Besvarelsen Innhold Språklæring Skriftlig kommunikasjon Kultur, samfunn og litteratur har enkelt tekstinnhold og er til en viss grad i samsvar med oppgavens krav viser noe faglig kunnskap inneholder noe informasjon fra kjente tekster og emner beskriver noe av hovedinnholdet eller enkelte detaljer vurderer noe av innholdet og gir enkelte eksempler har kildehenvisninger for enkelte av kildene som er benyttet har stort sett relevant tekstinnhold og er i samsvar med oppgavens krav viser faglig kunnskap inneholder informasjon fra ulike typer tekster og emner beskriver stort sett hovedinnhold og detaljer vurderer innhold og under-bygger i noen grad argumenter og eksempler har kildehenvisninger for kilder som er benyttet har relevant tekstinnhold og selvstendige refleksjoner som viser god forståelse for oppgavens krav og omfang viser god faglig kunnskap inneholder relevant informasjon fra et ulike typer tekster og emner beskriver hovedinnhold og detaljer vurderer innhold og begrunner svar med argumenter og eksempler har etterprøvbar kildehenvisning for kildene som er benyttet Skriftlig kommunikasjon Tekststrukturer til en viss grad tilpasset til formål, mottaker og digitale formkrav ut fra oppgaveinstruksjonen inneholder enkle mønstre for tekstbygning, og er utformet med forståelig struktur og sammenheng har enkel tekstbinding på setnings- og/eller tekstnivå er stort sett tilpasset til formål, mottaker og digitale formkrav ut fra oppgaveinstruksjonen inneholder grunnleggende mønstre for tekstbygning, og er utformet med struktur og sammenheng har ulike former for tekstbinding, som stort sett fremhever innhold og lesbarhet på setnings- og tekstnivå er tilpasset til formål, mottaker og digitale formkrav ut fra oppgaveinstruksjonen inneholder sentrale situasjonstilpassede mønstre for tekstbygning, og er utformet med god struktur og sammenheng har hensiktsmessige former for tekstbinding, som fremhever innhold og øker lesbarheten på setnings- og tekstnivå Språkviser et enkelt ordforråd og enkelte faglige begreper om enkelte emner viser en viss grad av korrekt rettskriving og tegnsetting som gjør teksten forståelig viser enkle mønstre for ordbøying og setningsbygning viser et dekkende ordforråd om kjente emner, og noen faglige begreper viser stort sett sentrale mønstre for rettskriving og tegnsetting viser stort sett sentrale mønstre for ordbøying og setningsbygning viser et generelt ordforråd og faglige begreper i ulike emner viser sentrale mønstre for rettskriving og tegnsetting viser sentrale mønstre for ordbøying og setningsbygning Karakteren 1 uttrykker at eleven viser lavere måloppnåelse enn det som det er gjort rede for ovenfor.