Direktørens rolle ved universitet og høgskular. Høgskuledirektør Hans Jørgen Binningsbø UHR sin direktørskule 27. nov. 2006.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Advertisements

Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
Det kommunale og det statlige barnevern
8 Det politiske systemet i Norge
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Stjernø-utvalgets møte i Sogndal 12.september 2007.
Skolen – en kommunal virksomhet
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
Departementets styring og styrenes rolle
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
1 Rammen for arbeidet i KOSTRA Mandatene for –Samordningsrådet –arbeidsgruppene Mandatet for Samordningsrådet –Sammensetning  KRD (ledelse), berørte dept.,
Kirsten Sandberg Alminnelig forvaltningsrett, JUS 2211 Høsten 2015, femte forelesning.
Ulike ledelsesmodeller – utfordringer vedr. strategiarbeid Rektorskolen, desember 2007 v/ Jørn Wroldsen.
Interkommunalt samarbeid Sigrid Stokstad Kommunalrett veiledning vår 2016.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Rektor-utfordringer Torunn Klemp Samfunnsoppdraget Rektors ulike roller Styreleder eller styrets sekretær Faglig leder Daglig leder.
Samarbeid mellom faglig og administrativ ledelse
SU – Mortenstua skole skoleåret
Intern kontroll i regnskapsprosessene
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Det integrerte universitetssykehuset
Utdanningskomiteen 19. mai
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Forslag til organisering av skikkehetsarbeidet ved UiO
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Erfaringer med bruk av NS 8435
Porteføljestyring – hva er det?
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Oppstart SU Jevnakerskolene
Møre og Romsdal er eitt av 19 fylke i Noreg budde det ca menneske her. Området har eksistert som administrativ eining i om lag 300 år.
WTO 149 land er medlemmer, de fleste fattige U-land
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Kulturrådet Fagetat underlagt Kulturdepartementet
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Om opprykk til førstelektor
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Politisk organisering i Sunnfjord kommune
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Rapport, forslag til vedtak og vidare arbeid
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Diskusjonsframlegg frå styret
Victor Ebbesvik, KS Vest 27. og 28. februar 2019
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Utskrift av presentasjonen:

Direktørens rolle ved universitet og høgskular. Høgskuledirektør Hans Jørgen Binningsbø UHR sin direktørskule 27. nov

Utgangspunkt:  1.Samfunnsmessige endringar –Frå ”utdanning for dei få” til ”yrkesskule for dei fleste” –Kunnskapsutvikling som drivkraft i økonomien  2.Intern styringskultur –Frå sterk kollegial styringskultur til ???  3.Lov om universitet og høgskular –Lova gjev direktøren ein sterk rolle som institusjonsleiar, men praksis er noko anna.

Dei formelle rollane.  Styret:  Påstand: –Styret sin posisjon er tydeleg. –Delegasjonsprinsippet er blitt meir ope  Styret sin rolle i fylgje Lova.  § 9-1. Ansvar for institusjonens virksomhet –(1) Styret er det øverste organet ved institusjonen. Det har ansvar for at den faglige virksomheten holder høy kvalitet og for at institusjonene drives effektivt og i overensstemmelse med de lover, forskrifter og regler som gjelder, og de rammer og mål som gis av overordnet myndighet. –(2) Alle beslutninger ved institusjonen truffet av andre enn styret, treffes etter delegasjon fra styret og på styrets ansvar. Styret kan delegere sin avgjørelsesmyndighet til andre ved institusjonen i den utstrekning det ikke følger av denne lov at styret selv skal treffe vedtak, eller det er andre særlige begrensninger i adgangen til å delegere.

Rektor.  Påstand: –Rektor sin rolle som styreleiar er tydeleg. –Rektor representerer institusjonen utad –Arbeidsoppgåver elles er lite definert –Rollen ”Fagleg leiar” er ikkje nemnd i Lova 

Rektor sin rolle i fylgje Lova  § Rektor  Med mindre styret har truffet vedtak i medhold av § 10-4, gjelder følgende regler om rektor: –a)Rektor er styrets leder. Rektor har på styrets vegne det overordnede ansvar for og ledelse av institusjonens virksomhet og fører tilsyn med denne. Rektor, og i dennes sted, prorektor, har rett til å delta i møter i alle institusjonenes styrer og utvalg. –b)Rektor avgjør saker i det omfang disse ikke kan utsettes til styret kan komme sammen i møte. Rektor kan også gis fullmakt til å avgjøre løpende saker som bør avgjøres før neste ordinære styremøte, og som ikke anses som viktige nok til at ekstraordinært møte innkalles. I sak om avskjed eller suspensjon kan rektor bare beslutte kortvarig suspensjon i tjenesten, i påvente av styrets behandling.  § Forhold utad –( 1) Styret representerer institusjonen overfor offentlige myndigheter. –(2) Rektor er institusjonens rettslige representant, lovlig stedfortreder og institusjonens talsperson overfor offentlige myndigheter og allmennheten. I den enkelte sak kan rektor oppnevne stedfortreder i sitt sted.

Direktør  Påstand –Lova gjev direktøren omfattande mynde. –Kva er ”den samla administrative verksemda”. –Kva rammer kan styret setja.

Direktøren sin rolle i fylgje Lova  § Institusjonens administrerende direktør –(1) Med mindre styret har truffet vedtak i medhold av § 10-4 skal det ved hver institusjon være en administrerende direktør. –(2) Direktøren er øverste leder for den samlede administrative virksomhet ved institusjonene, innenfor de rammer styret fastsetter. –(3) Direktøren er sekretær for styret og skal, etter samråd med rektor, forberede og gi tilrådning i de saker som legges fram for dette. Direktøren er også, personlig eller ved en av sine underordnede, sekretær for de øvrige styringsorganer ved institusjonen. –(4) Direktøren er ansvarlig for iverksetting av de vedtak som treffes i institusjonens styringsorganer, og for disponering av ressurser og eiendom i samsvar med de vedtak som er gjort av styret. –(5) Direktøren er ansvarlig for at den samlede økonomi- og formuesforvaltning skjer i samsvar med departementets generelle bestemmelser om økonomiforvaltningen og forutsetninger for tildeling av bevilgninger

Rolleforståing  Styret si rolleforståing Kva forventar styret av styreleiar og av sekretær Kva er styret si organisasjonsforståing Kva støtte gjev styret leiinga  Organisasjonen si forståing av rollane Dyrkar skiljet fag/administrasjon Rektor vert vald som ”opposisjonspolitikar” Uklar organisasjonsforståing  Rektor og direktør si eiga rolleforståing. Personlege eigenskapar og ambisjonar Administrativ kulturbakgunn Fagleg kulturbakgrunn  Omverda si forståing av rollane Forventar at det er ein institusjonsleiar Forvirring  Studentane Rektor er sjefen

Nokre eigne vurderingar  Rektor er arbeidande styreleiar på heiltid. –Aksepter og respekter styreleiar sin posisjon –Støtt rektor sitt arbeid som institusjonen sin representant utad. –Aksepter at ein styreleiar på heiltid engasjerer seg i utvalde saker. Primært bør dette vera faglege saker av strategisk betydning for organisasjonen.  Kva er ”den samlede administrative virksomheten” –Det er alt som styringsorgan gjer eller kan gjera vedtak om. –Det er opplagt ei rekkje saker som er faglege på eit universitet eller høgskule. –Det eksisterer ei gråsone mellom fag og administrasjon som er i kontinuerleg endring.  Tilhøvet til styret. –Styret er gitt all makt……. –Bidra til at styret kan fungera som eit godt styringsorgan –Bruk makta som saksførebuar og som iverksetjar –Ver audmjuk overfor makta som saksførebuar og iverksetjar

 Hovudoppgåver –Styrearbeid –Oppfylging av strategiske styresaker –Organisera institusjonen –Store/vanskelege enkeltsaker etter behov –Driftsoppgåver ???  Endringsleiing –Hald deg oppdatert på utviklinga i sektoren –Analyser eigen organisasjon –Arbeid på lag med styret og rektor –Ver budd på tilbakeslag i enkeltsaker  Personleg leiarprofil –Ver strategisk, ikkje taktisk –Søk ikkje nederlaga, vel kampsaker med omhu  Gråsoner –Rektor og direktør som leiarar –Fagleg leiing – kva og korleis –Rektor som direktør eller omvendt 