RELASJONSKONTRAKTEN SOM STYRINGSMIDDEL I NETTVERK Jan Ole Similä, PhD Tlf: Mob:
Relasjonsbaserte kontrakter Relasjonskontrakten bygger på Gjensidig tillit Vilje til å ta risiko Psykologiske mekanismer Indre motivasjon; Vekst; Utvikling; Selvrealisering Sterk identifikasjon med bærende verdier i samarbeidet Involveringsorientert ledelse Kollektivistisk tenkning, med lav maktavstand Langsiktighet Målet er at denne typen kontrakter skal generere bedre prestasjoner/resultater enn klassiske kontrakter, som gjerne har kostnadskontroll som sentralt mål.
Karakteristika ved relasjonen
Strukturelle og prosessuelle karakteristika ved nettverk Nettverkets struktur Kontinuerlig Stabilitet i relasjonene Komplekst Mange involverte på ulike nivå Symmetrisk Ensartet ressursinnsats (få free-riders) Uformelt Det henvises sjelden til juridiske kontrakter Nettverkets prosesser Adaptive Imitasjon av ulike prosesser deltakerne imellom Preget av atmosfære av samarbeid Sosialt fundert Basert på personlighet og tillit Rutinepreget Roller og oppgaveløsning institusjonaliseres
Eks. på et nettverk som skal realisere Samhandlingsreformen
Nettverksaktørene/profesjonene Profesjon Profesjonslogikk HelsepersonelletØkonomeneJuristenePolitikerne HelsearbeiderenPleie/omsorgUlike språkgrupper ØkonomenEffektivitet Risikovurdering Forstår hverandre Kan forstå hverandre JuristenAvklare rett/galt Ansvarsfordeling Kan forstå hverandre PolitikerenKjøpslåing Forhandling Makt Profesjonell tillit Profesjonell mistillit
Beskyttelsesstrategier i nettverk