Interessemotsetninger i forsyningskjeden. Hva gjør vi med konfliktene? Terje I.Våland Dr.oecon.,førsteamanuensis, HiS, Rådgiver i Forretningslogistikk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Normer, verdier og holdninger
Antall spillere, inntreden på banen - feil og konsekvenser, samt nyheter bl.a. etter NFF’s ting sist helg.
HMS-kultur Janne Lea Svensson
Kontraktsoppfølging mv.
Beslutningsområde Hva skal scenariene brukes til? Hva kan gjøres for å bidra til at petroleumsvirksomhet i Norge i 2015 fremdeles er en foregangsnæring.
Abc | group as | trygg mat | ren energi | effektig logistikk.
Individuelt arbeid før neste kurs. •Det er nær sammenheng mellom dette kurset og det neste – VOKS: videre opplæring i kommunikasjon og samhandling •Det.
v/Oversykepleier Jan Erik Fosmark
<PROSJEKT NAVN OG NR.> <DATO>
Sosiologi i barnehagen
BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 1/21 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø Bente Beckstrøm Fuglseth Kari Anne K. Drangsland.
11. Legitimitet og makt Påstandene:
Evaluering av forvaltningsreformen i barnevernet
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
Om organisasjoner.
Felles Bransjemøte med Statens Vegvesen
Byggevaredagen april 2005 Eksempel på samhandling – NOBB som felles informasjonsplattform.. Geir Opedal Direktør Norsk byggtjeneste oda as.
Elementer Forbildene og likestillingspolitikk Hvordan få gjennomslag
Espen Rønningsland Diplomstudent ved linjen for Industriell Økonomi og Teknologiledelse (NTNU)
Vår historie – og Guds I serien ”Smittende tro” Meland kyrkje 2011.
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Kurs i leiing Kommunikasjon.
CAKE session no. 4 Stille avvik. Siden sist … Forrige CAKE session handlet om læring og buddysystem Buddygruppen arbeider nå med å gå gjennom innspillene.
Identifisere behov – og etablere krav
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
KONFLIKTER ER EN NATURLIG SIDE VED MENNESKELIG KONTAKT
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen 22. April 2006.
Lasse Simonsen V b) Økonomisk kompensasjon av mangel Lasse Simonsen.
Prosjektfaser m.m. Nylen 2-3..
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Global outsourcing av IT
Beredskap Risikohåndtering, kontinuitets- og katastrofeplaner.
MAKT OG ORGANISASJONER
Risiko og usikkerhet i prosjekter Bjørn Johs. Kolltveit.
1 Genetisk veiledning Termin IC Frank Skorpen Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer NTNU.
Ingen flere store offentlige IT- prosjekter? Magne Jørgensen Simula, UiO og Scienta.
KIRKEASYL Asbjørn Finnbakk Rådgiver diakoni Stavanger bispedømmeråd.
En god start for flyktningfamilier i Flekkefjord kommune.
Samarbeid og konflikt.
Oppdragstaker: Utviklingspartner DA
Tema: Bedriftsutvikling 1.3. Organisasjonsutvikling
Hvordan oppstår grupper?
Dokument 3:9 ( ) Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid 28. april 2016.
Identifisere behov – og etablere krav
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Økonomisk kompensasjon av mangel
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Kapittel 8 Roller og normer
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
Økonomisk kompensasjon av mangel
Interkulturell kompetanse i fremmedspråksundervisningen (nivå III)
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Case og øvingsoppgaver
Hva sier forskningen om håndtering av risiko og usikkerhet?
Insentiver Kapittel 15.
Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
Næringsforeningen i Stavanger-regionen Agenda 2. mars 2018
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Etikk og politikk Filosofiske og praktiske tanker om
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Utskrift av presentasjonen:

Interessemotsetninger i forsyningskjeden. Hva gjør vi med konfliktene? Terje I.Våland Dr.oecon.,førsteamanuensis, HiS, Rådgiver i Forretningslogistikk Logistikk som verdiskapning, Stavanger 11. november 2004

To spørsmål 1.Er forsyningskjeden spesielt utsatt for konflikter? 2. Hvorfor oppstår konflikter mellom selskaper?

 økende antall aktører  økende innkjøpsandel  globalisering  prispress  kompliserende logistikk Konsekvens: Alle vil velte ulempene over på hverandre. Interessemotsetninger konflikter Forsyningskjeden i forandring

Hvorfor oppstår konflikter i forretningsrelasjonene? 1.Arven de bærer på 2.Klønete håndtering av hendelsene 3.Undervurderer “skilsmissekostnadene” 4. “Heiagjenger”

Formell beskyttelse Uformell samhandling To styringsmekanismer i relasjonen

UBALANSERT SONE UBALANSERT SONE BALANSERT FORMELL SONE BALANSERT UFORMELL SONE KUNDENS OPPFATNINGER LEVERANDØRENS OPPFATNINGER UFORMELLFORMELL

UFORMELL FORMELL

Konsekvens Kontrakten gir en falsk trygghet. Aldri undervurder “human factor” ! Hvordan kan “human factor” skape konflikter slik at relasjonen ødelegges?

Relasjonsbrudd Fremskyndings- episoder Dempnings- faktorer predisponerings- elementene Inspirert av Tähtinen (1998) Agent effekten

Første poeng Ubevissthet omkring “arven” (predisponerings-elementene)

Relasjonsbrudd Fremskyndings- episoder Dempnings- faktorer predisponerings- elementene Agent effekten Usikkerhets bekymringMaktdistanse Norm orientering Rutine orientering Agent - prinsipal distanse strukturell distanse

Andre poeng Svikt i kommunikasjonen omkring konflikthendelsene

Relasjonsbrudd Fremskyndings- episoder Dempnings- faktorer predisponerings- elementene Agent effekten PåvirkningsstrategiUtgangsstrategi Direkte Indirekte SelvAndreSelvAndreSelv orientertAndre orientert

Direkte andre orientert kommunikasjon Direkte selv orientert kommunikasjon Indirekte selv orientert kommunikasjon Indirekte andre orientert kommunikasjon

“forhandlet avskjed” “fullbyrdet brudd” “kostnads eskalering” “Bortglidning” “Signalisering”

Tredje poeng Ubevissthet omkring dempningsfaktorene

Relasjonsbrudd Fremskyndings- episoder Dempnings- faktorer predisponerings- elementene Agent effekten Prosess kostnader Tapte relasjonsinvesteringer Oppstartskostnader Mulige sanksjoner Nettverksbegrensninger

Prosesskostnader Balder saken 600 mill NOK Boeing mill NOK Prosesskostnader

Fjerde poeng Agent effekten

Relasjonsbrudd Fremskyndings- episoder Dempnings- faktorer predisponerings- elementene Agent effekten Agenten’s råd Ledelsesmessig usikkerhet Valg av agent

Reduser selv orientering Forsterke andre orientering Reduser indirekte kommuni- kasjon Forsterke direkte kommuni- kasjon Forhåndsanalyser kulturell distanse Bygg bro over forskjellene Utfør konsekvens analyse Tapte relasjonsinvest. Prosesskostnader Mulige sanksjoner Nettverksbegrensninger Oppstartskostnader Unngå en-parti-agentene Relasjonsbrudd fremskyndings episodene Dempnings faktorene Predisponerings- faktorene Veien til å unngå brudd

Finn ut om arven fra fortiden, brobygging underveis. Analyser konsekvensene av relasjonsbrudd. Konflikthendelser: direkthet og andreorientering. Unngå en-parti- agentene OPPSUMMERING: