Interessemotsetninger i forsyningskjeden. Hva gjør vi med konfliktene? Terje I.Våland Dr.oecon.,førsteamanuensis, HiS, Rådgiver i Forretningslogistikk Logistikk som verdiskapning, Stavanger 11. november 2004
To spørsmål 1.Er forsyningskjeden spesielt utsatt for konflikter? 2. Hvorfor oppstår konflikter mellom selskaper?
økende antall aktører økende innkjøpsandel globalisering prispress kompliserende logistikk Konsekvens: Alle vil velte ulempene over på hverandre. Interessemotsetninger konflikter Forsyningskjeden i forandring
Hvorfor oppstår konflikter i forretningsrelasjonene? 1.Arven de bærer på 2.Klønete håndtering av hendelsene 3.Undervurderer “skilsmissekostnadene” 4. “Heiagjenger”
Formell beskyttelse Uformell samhandling To styringsmekanismer i relasjonen
UBALANSERT SONE UBALANSERT SONE BALANSERT FORMELL SONE BALANSERT UFORMELL SONE KUNDENS OPPFATNINGER LEVERANDØRENS OPPFATNINGER UFORMELLFORMELL
UFORMELL FORMELL
Konsekvens Kontrakten gir en falsk trygghet. Aldri undervurder “human factor” ! Hvordan kan “human factor” skape konflikter slik at relasjonen ødelegges?
Relasjonsbrudd Fremskyndings- episoder Dempnings- faktorer predisponerings- elementene Inspirert av Tähtinen (1998) Agent effekten
Første poeng Ubevissthet omkring “arven” (predisponerings-elementene)
Relasjonsbrudd Fremskyndings- episoder Dempnings- faktorer predisponerings- elementene Agent effekten Usikkerhets bekymringMaktdistanse Norm orientering Rutine orientering Agent - prinsipal distanse strukturell distanse
Andre poeng Svikt i kommunikasjonen omkring konflikthendelsene
Relasjonsbrudd Fremskyndings- episoder Dempnings- faktorer predisponerings- elementene Agent effekten PåvirkningsstrategiUtgangsstrategi Direkte Indirekte SelvAndreSelvAndreSelv orientertAndre orientert
Direkte andre orientert kommunikasjon Direkte selv orientert kommunikasjon Indirekte selv orientert kommunikasjon Indirekte andre orientert kommunikasjon
“forhandlet avskjed” “fullbyrdet brudd” “kostnads eskalering” “Bortglidning” “Signalisering”
Tredje poeng Ubevissthet omkring dempningsfaktorene
Relasjonsbrudd Fremskyndings- episoder Dempnings- faktorer predisponerings- elementene Agent effekten Prosess kostnader Tapte relasjonsinvesteringer Oppstartskostnader Mulige sanksjoner Nettverksbegrensninger
Prosesskostnader Balder saken 600 mill NOK Boeing mill NOK Prosesskostnader
Fjerde poeng Agent effekten
Relasjonsbrudd Fremskyndings- episoder Dempnings- faktorer predisponerings- elementene Agent effekten Agenten’s råd Ledelsesmessig usikkerhet Valg av agent
Reduser selv orientering Forsterke andre orientering Reduser indirekte kommuni- kasjon Forsterke direkte kommuni- kasjon Forhåndsanalyser kulturell distanse Bygg bro over forskjellene Utfør konsekvens analyse Tapte relasjonsinvest. Prosesskostnader Mulige sanksjoner Nettverksbegrensninger Oppstartskostnader Unngå en-parti-agentene Relasjonsbrudd fremskyndings episodene Dempnings faktorene Predisponerings- faktorene Veien til å unngå brudd
Finn ut om arven fra fortiden, brobygging underveis. Analyser konsekvensene av relasjonsbrudd. Konflikthendelser: direkthet og andreorientering. Unngå en-parti- agentene OPPSUMMERING: