Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Økonomisk kompensasjon av mangel
5 b) Økonomisk kompensasjon av mangel Lasse Simonsen Lasse Simonsen
2
I og II IV VI - VIII V b) V a) Kontraktbrudd (mangel) Heving
Fastholdelses- sanksjoner Kravene Inndrivelsesmåtene VI - VIII Direkte sanksjoner mot mangel Erstatning – konsekvenstap Privatrettslig Offentligrettslig Detensjon Motregning Tvangs- fullbyrdelse Natural- oppfyllelse Økonomisk kompensasjon V b) Avhjelp Beregnings- prinsippene V a) Lasse Simonsen
3
Beregningsprinsipper:
Økonomisk kompensasjon Det umiddelbare tapet Konsekvens- tapet 2 Forholdsm.- prinsippet 3 Reparasjons- prinsippet 1 Årsaks- prinsippet (dekning av rettingskostnadene) (ordinær erstatning) (prisavslag) Lasse Simonsen
4
Økonomiske virkninger av mangel
1 Årsaksprinsippet Å Økonomiske virkninger av mangel Lasse Simonsen
5
Tre ulike årsaksperspektiver (begivenhetsforløp):
Reparasjon (gjenopprettelseskostnadene) Y Salg (verdiminuset - omsetningsverdien) Typisk konsekvenstap Ulike typer bruk (bruksverdien) Lasse Simonsen
6
2 Forholdsmessighetsprinsippet –
(Rt 2000 side 199 gjenopprette balansen i avtalen) Y Mangel Prisavslag Lasse Simonsen Lasse Simonsen
7
Erstatning Prisavslag (ansvarsgrunnlag) (ubetinget ansvar)
Lasse Simonsen
8
Tolking (direkte metode) - mangelens kontraktmessige verdi:
Varen Kontrakten M Kr ? Lasse Simonsen Lasse Simonsen
9
Fallet i omsetningsverdien
(det absolutte elementet): Fallet i omsetningsverdien M1 Mangel ved leveransen Med mangel D K Y Prisdifferansen Uten mangel M2 Lasse Simonsen
10
2 Forholdsmessighetsprinsippet (indirekte metode):
Den faktiske reduksjonen av markedsverdien Korrigert for vederlagets størrelse + 30 % Kjøpesummen = 30 % høyere enn antatt markedspris Lasse Simonsen Lasse Simonsen
11
Kjøpesummen = antatt markedspris
Presumsjonsprinsippet: Den faktiske reduksjonen av markedsverdien + 0 % Ingen korreksjon Kjøpesummen = antatt markedspris Lasse Simonsen Lasse Simonsen
12
(nokså snever unntaksregel)
Alternativ beregningsmåte – mangelens betydning: Prisavslag Fkjl § 31 andre ledd Tap i omsetningsverdi Mangelens betydning Hovedregelen Særlige grunner (nokså snever unntaksregel) Lasse Simonsen Lasse Simonsen
13
Omsettelige og uomsettelige ytelser:
Spesialtilvirkede maskiner Intet marked Tjenester Omsettelige ytelser Uomsettelige ytelser Lasse Simonsen
14
Uomsettelige ytelser forholdsmessig fall i anskaffelsesverdien:
Fallet i anskaffelsesverdien Y Uten mangel K Prisdifferansen Ym Med mangel Mangel ved leveransen Lasse Simonsen
15
Uomsettelige ytelser – retting ikke mulig:
Rett til forholdsmessig fall i bruksverdi? 4 Kjøpesummen = 20 Erstatning (culpa) Omsetningstapet 10 % reduksjon i kapasiteten 2 Prisavslag: 10 % av vederlaget = forholdsmessig tap i bruksverdien? Lasse Simonsen
16
Alternativ beregningsmåte – mangelens betydning:
Hvtjl Prisavslag Hvtjl § 25,2.2 Reparasjons- kostnadene Mangelens betydning Hovedregelen Uforholdsmessig dyrt å rette mangelen Lasse Simonsen Lasse Simonsen
17
individuell vurdering
Eksempel – pakkereiser: M Særlige preferanser Faktiske ulemper Objektiv kontra individuell vurdering Uheldige konsekvenser Lasse Simonsen Lasse Simonsen
18
Faktisk presumsjon: Fall i omsetningsverdien Rep. omkostninger Justert
kjøpesum Lasse Simonsen Lasse Simonsen
19
Legalpresumsjon – avhl § 4-12 (2):
Rep. omkostninger Prisavslag Justert kjøpesum Lasse Simonsen Lasse Simonsen
20
3 Reparasjonsprinsippet:
Økonomisk kompensasjon Konsekvens- tapet Det umiddelbare tapet Reparasjons- prinsippet Årsaks- prinsippet Erstatning § 4-14 Hjelpekrav Subsidiært erstatningskrav Prinsipalt erstatningskrav Reparasjons- kostnadene § 4-12 (2) Presumsjon § 4-10 (4) Brudd på rettingsplikten § 4-14 Regulær erstatning Selvstendige krav Lasse Simonsen
21
? Reparasjons- prinsippet (rimelig og fornuftig) Misforholdsgrensen
Subsidiært erstatningskrav Hjelperegel Prinsipalt erstatningskrav § 4-10 (4) Brudd på rettingsplikten § 4-12 (2) Presumsjon § 4-14 Regulær erstatning ? (rimelig og fornuftig) Misforholdsgrensen Presumsjonsgrensen Lasse Simonsen
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.