Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Case og øvingsoppgaver

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Case og øvingsoppgaver"— Utskrift av presentasjonen:

1 Case og øvingsoppgaver
Anne Madslien, Stein Erik Grønland, Christian Steinsland Godsmodelldager 18. og 19. mars 2015

2 Hvordan gjennomføre analyser med logistikk-modellen?
1) Hva påvirker tiltaket? Foreta nødvendige endringer i kostnadsmodellen Foreta nødvendige endringer i nettverket Foreta nødvendige endringer i pwc-matriser Foreta nødvendige endringer i frekvenser 2) På bakgrunn av 1, generér reviderte inputfiler for valgt scenario 3) Kjør logistikkmodellen med basis scenario, uten bruk av reviderte inputfiler 4) Kjør logistikkmodellen med utgangspunkt i de reviderte inputfilene for alternativt scenario 5) Analyser forskjellene mellom resultatene fra 3) og 4). © Transportøkonomisk institutt

3 Case: Endret dybde i havn
Har definert 3 kategorier dybde i hver av havnene i modellen: Draught Kategori 1 - stykkgodsskip Draught Kategori 2 - tørrbulkskip Draught Kategori 3 – flytende bulk skip I vehicles.txt-filer har hver skipstype definert et minstekrav til dybde Eksempel tørrbulkskip:

4 Endret dybde i havn, forts
Eksempel Narvik havn: 15, 26, 6 meter. Definert i nodes-filen (kan variere med varegruppe, men gjør normalt ikke det. 26 m for tørrbulkskip => dypt nok for alle skipene i modellen Tenkt eksempel: Hvordan ville det påvirket kostnadene for transport av jernmalm fra Kiruna til Kontinentet hvis det ikke var så dypt i Narvik havn? Step i analysen: Jernmalm er varegruppe 23 – Kull, torv og malm Narvik havn har terminalnummer 7584 Endre dybde for terminal 7584, Draught 2, fra 26 m til 9 m (skip nr 11 blir da største tillatte tørrbulkskip) Kjøre modellen for vare 23 Lime tabellene i summary.rep inn i analyseark og sammenligne med basiskjøringen Evnt. også sammenligne effektene ned på sendingsnivå – se på endring i valg av skipstype mv. Chainchoi.out eller Chainchoi23.out

5 Case: Ny sone Slagentangen
I utgangspunktet én sone pr kommune, med unntak av de største byene => Innebar at olje fra raffineriet på Slagentangen ble definert å starte i Tønsberg by. Behov for en spesialsone for raffineriet (på samme måte som vi har for enkelte malmforekomster o.l.)

6 Case: Ny sone Slagentangen, forts.
Hva kreves av endringer i modellen? Definere og legge inn ny sone og ny havn i nettverksmodellen. Må knyttes sammen med sjønett og vegnett. Legge inn ny sone og ny havn i alle nodes-filene (bruk nodes-regnearket hvor dette kan gjøres for alle varegrupper på én gang). Dvs to nye rader i hver nodesXX.dat-fil. Kopier de nye nodes-filene inn i input-mappen for modellen (litt annerledes hvis det gjøres i CUBE-grensesnittet). Definer mulighet for direkte aksess ut på sjø hvis relevant. Gjør endringer i pwc-matrisene slik at oljen starter i den nye sonen i stedet for i Tønsberg-sonen. Endringer også i andre pwc-matriser hvis det skal være godsstrømmer inn til den nye sonen. Husk sortering av pwc-matrisene før bruk. Kjør modellen og sjekk grundig at alle endringer virker rimelige! Hovedmål: Unngå at lastebiltransporter til/fra raffineriet i modellen havner gjennom Tønsberg sentrum.


Laste ned ppt "Case og øvingsoppgaver"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google