Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Vurdering for læring i Vest-Finnmark
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Vurdering for læring.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Forventninger og videre arbeid…...
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Dagsaktuell undervisning
Melding til Stortinget…
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Tidligere læreplaner.
Prosjektleder Stein R. Hagen/GNIST
Strategi for ungdomstrinnet -motivasjon og mestring for bedre læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
«Ungdomstrinn i utvikling»
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Lesing – lesetrategier. Aviser i undervisningen
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Samarbeid mellom skole og hjem
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Metodefrihetens vilkår i bergensskolen
Velkommen til et nytt skoleår!
Praksiseksempel fra Lørenskog
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
Ungdomstrinn i utvikling
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Foreldre og skole - Forventninger -. Mål for skole/ hjem samarbeid Samarbeid skole/hjem skal bidra til størst mulig læringsutbytte for alle våre elever.
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
Velkommen til Foreldremøte for 9. trinn
Velkommen til foreldremøte!
Status: LeseLos og «Ungdomstrinn i utvikling»
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Nasjonale prøver Sandved skole
Skolebasert kompetanseutvikling
Skole- hjem samarbeid.
Systematisk Observasjon av Lesing.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Velkommen til Apalløkka
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Skolebasert kompetanseutvikling
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole

Hva er Ungdomstrinn i utvikling? Ungdomstrinn i utvikling er en nasjonal satsing og alle skoler med ungdomstrinn får tilbud om å delta Skolene som deltar jobber med ett eller flere satsingsområder Satsingsområdene er lesing, skriving og regning som grunnleggende ferdighet, og klasseledelse Arbeidet skal øke motivasjon for læring og styrke elevenes grunnleggende ferdigheter, sikre god klasseledelse og vurderingspraksis

Hva er grunnleggende ferdigheter? Grunnleggende ferdigheter er nødvendige forutsetninger for læring og utvikling i skole, arbeid og samfunnsliv I Kunnskapsløftet er disse definert som muntlige ferdigheter å kunne skrive å kunne lese å kunne regne digitale ferdigheter

Hva er grunnleggende ferdigheter? Grunnleggende ferdigheter skal utvikles som en del av kompetansen i alle fag og på fagenes egne premisser Alle lærere skal legge til rette for at det skjer en utvikling av ferdighetene hos elevene gjennom hele opplæringsløpet

Hva er skolebasert kompetanseutvikling? Innebærer at skolen, med ledelsen og alle ansatte, deltar i en utviklingsprosess på egen arbeidsplass. Hensikten er å utvikle skolens samlede kunnskap, holdninger og ferdigheter når det gjelder læring, undervisning og samarbeid -Utdanningsdirektoratet 2012 Arbeidsmåten kjennetegnes av kollektiv innsats og innsats over tid

Hvordan arbeider vi på skolen vår? Vi har valgt regning som grunnleggende ferdighet som vårt satsingsområde Hvem jobber med satsingen på skolen vår? Utviklingsveileder Inger Sofie Berge Hurlen og faglig samarbeidspartner innen regning/matematisk kompetanse Morten Søyland Kristiansen ansatt ved Universitetet i Stavanger, er satt til å veilede oss i dette arbeidet. Ressurslærer for Tastarustå og Gautesete er Anne Grete Tjelta de Boer. Hun er den faglige støttespilleren og har som primæroppgave å støtte lærere i utviklingsarbeidet.

Regning som grunnleggende ferdighet Å kunne regne i et fag handler for eksempel om å kunne sette seg inn i og trekke slutninger fra tekster, bilder, figurer, grafer og tabeller med matematisk innhold. Elevene skal bruke regning for å utvikle kompetanse i de ulike fagene.

Hvordan arbeider vi med regning i alle fag? Faglig kompetanseheving i felles kollegium Bli kjent med hvor matematisk kompetanse kan gjenkjennes og brukes til større forståelse i alle fag Drøfting og samarbeid om praktiske og varierte undervisningsopplegg som fremmer elevenes læring Vi har dette som fokus på lagmøter, fagmøter og fellesmøter ]

Vurdering for læring - et gjennomgående tema Ungdomsskoleelever har rett til tilbakemeldinger som hjelper dem videre i læringsarbeidet, og de skal vite hva som er målet med opplæringen Elevene skal få vite hva de vurderes etter slik at de vet hva som forventes av dem Elevene skal få øvelse i å vurdere egne prestasjoner og være aktivt med i vurderingsarbeidet

Skole og hjem - hva kan vi gjøre sammen? Involvere ungdommene i beregninger som dukker opp i hverdagen. Så som: Overslag på handling Tabeller på buss, tog på reiser Valuta omregning på reiser til utland Diskusjon omkring statistikker som kommer i aviser, nyheter Komme med innspill og tilbakemeldinger (delta aktivt i foreldremøter, utviklingssamtaler)

Oppsummering Gjennom arbeidet med Ungdomstrinn i utvikling skal vi gi elevene en enda mer motiverende og praktisk skolehverdag Hvordan vil dere foreldre merke dette? [gi eksempler på hva foreldrene kan forvente seg å merke av skolens arbeid, og hva de kan spørre elevene om for å følge opp hjemme]